یک اقتصاددان در گفتگو با بسیج:

درآمد قطره‎چکانی نفت نباید یکجا خرج شود

علاوه بر صیانت از مخازن نفتی، نباید درآمد چکه ای نفت را مخزنی خرج کنیم و باید رویکردهای عملی برای صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۸۶۰۸۸۴۰
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با انتقاد از مطرح کردن نقاط ضعف اقتصاد در تریبونهای رسمی  توسط مسئولین دولتی اظهار داشت: وقتی در تریبون از عدم ریسک پذیری، نبود سرمایه کافی و وافی و نبود تکنولوژی در کشور صحبت می کنیم، نباید تعجب کرد که شرکت های سرمایه گذاری خارجی به سوی کشورمان روانه شوند.

وی در خصوص قراردادهای جدید نفتی با اشاره به مصادیق توجه به اقتصاد مقاومتی در پروژه های نفتی گفت: فعالان حوزه های نفت و انرژی باید درصدد رفع نواقص احتمالی قرادادهای نفتی باشند و در این راستا بندهایی که منافع ملی را تامین می کند باید اضافه و تکمیل گردد.

بغزیان تاکید کرد: علاوه بر صیانت از مخازن نفتی باید از درآمدهای نفتی نیز استفاده بهینه کرد؛ نباید درآمد قطره چکانی نفت را به صورت یکجا و مخزنی خرج کنیم.

وی به عنوان سومین مصداق توجه به اقتصاد مقاومتی در پروژه های نفتی رویکردهای عملی برای صادرات غیر نفتی را عنوان کرد.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به تلاش ژاپن برای بهبود وضعیت اقتصادی خود پس از جنگ جهانی اظهار کرد: الگو برداری از کشورهایی چون ژاپن که در زمینه اقتصاد مقاومتی پویا بوده اند نمونه خوبی است؛ اقتصاد ژاپن به واسطه‌ جنگ‌های مختلف بشدت ضربه دید اما توانست با اعمال سیاست‌های اقتصاد انقباضی و اتکا به توانمندی‌های داخلی از بحران‌ خارج شود و مسیر پیشرفت را در پیش گیرد.

 وی گفت: درآمد سرانه این کشور در سال ۱۹۴۵ و پس از جنگ جهانی اول ۲۰ دلار بود که طی ۱۰ سال این رقم به ۳۰۰ دلار رسید که این موفقیت به علت پافشاری بر اقتصاد انقباضی حاصل شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار