حجت الاسلام حسن روحانی، علی لاریجانی، محمد جواد ظریف و بسیاری دیگر از مسئولین هر روزه طی سخنرانی های مبسوط به آمریکا هشدار می دادند که نباید برجام را نقض کنند اگر نه با آنها برخورد می کنند.
کد خبر: ۸۶۰۸۹۲۹
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛  رئیس‌جمهور امریکا بدون توجه به اعتراض گسترده ایرانیان، مصوبه محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران را امضا کرد.

بر اساس فصل 203 متن لایحه بودجه سال 2016 آمریکا، که اکنون قانونی شده است، شهروندان 38 کشوری که تا کنون می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک این کشور اقامت داشته باشند، اگر در پنج سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر نمی‌توانند مانند قبل بدون روادید به آمریکا وارد شوند.

این محدویت ها در حالی علیه ایران تصویب شد که مسئولین ایرانی صراحتا اعلام کرده بودند تصویب این مصوبه خلاف توافقات صورت گرفته در برجام است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی 25 آذر ماه در همایش تجلیل از داوطلبان جمعیت هلال احمر قم تصریح کرد: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا خلاف برجام است.

وی اظهار داشت: اگر این اقدام دنبال شود، مسیر طی‌شده را با دستان خود خراب کرده و خلاف برجام است.

از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با «لورا روزن» خبرنگار پایگاه المانیتور گفت: متأسفانه پیام‌های متناقضی از سوی واشنگتن می‌بینیم که اغلب آن‌ها هم منفی هستند، نمونه آن نیز همین محدودیت برنامه لغو روادید که توسط مجلس نمایندگان تصویب شد و سنا هم امروز آن را تائید کرد، که از نظر ما با تعهدات ایالات متعهده ذیل برجام همراستا نیست. اکنون منتظر تصمیم دولت (آمریکا) هستیم تا ببینیم که چطور می‌خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند.

من در روزهای گذشته، از وقتی که مشخص شد این تصمیم را دارند، با وزیر (خارجه آمریکا، جان) کری صحبت کردم و اکنون منتظر اقدام آن‌ها هستم.

فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این رابطه تصریح داشت: وقتی به متن برجام رجوع می‌کنید، در بند 29 برجام آمده است «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و ایالت متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیر گذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

این عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: طبق متن برجام حتی سیاستی که بر تجارت و روابط اقتصادی بر ایران تأثیر منفی بگذارد، نباید اعمال شود. حال این سؤال مطرح است که آیا قانون جدید آمریکا تأثیرگذاری منفی بر تجارت و روابط اقتصادی ما دارد یا خیر؟

براساس نامه مقام معظم رهبری به دکتر روحانی در تایید اجرای برجام تاکید شده است:« در سراسر دوره‌ي 8 ساله وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ي تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه‌ي مجلس اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.»

در بند 3 مصوبه مجلس برای اجرای برجام آمده است: سه- دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل را در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم با هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد. به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۹ هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است.

وعده مسئولین به مردم/ درصوت نقض عهد برخورد می کنیم

با وجود تذکرات چنین مرتبه ای رهبری معظم انقلاب مبنی بر قابل اعتماد نبودن آمریکا و نقض عهد هرگونه توافق توسط این کشور، مسئولین در طول مذاکرات و بعد از توافق بارها به مردم اطمینان خاطر دادند در صورت نقض عهد برخود خواهند کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی، علی لاریجانی، محمد جواد ظریف و بسیاری دیگر از مسئولین هر روزه طی سخنرانی های مبسوط به آمریکا هشدار می دادند که نباید برجام را نقض کنند اگر نه با آنها برخورد می کنند.

اما حال که براساس تصریح خود آمریکا برجام را نقض کرد باید دید آیا این هشدار ها حقیقی بوده است یا تنها مصرف داخلی داشته و برای آرام کردن مردم ایران بوده است تا آمریکا

ارسال نظرات