حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی لطفی گفت : در ارکان اعتقادی یهودیت و مسیحیت، اعتقاد به منجی وجود دارد که در کتب مقدس این ادیان از موعود سخن گفته شده است.
کد خبر: ۸۶۰۹۲۲۲
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی لطفی مدیر گروه ادیان در مسجد صاحب الزمان (عج) در مهرشهر کرج اظهار داشت : بررسی ادیان الهی و مکاتب بشری نشان می دهد که پیروان مذاهب گوناگون به ظهور موعود آسمانی که در کتاب های مقدس وعده داده شده، ایمان داشته اند.

وی افزود: بنابراین اعتقاد به منجی، عقیده ای مشترک بین مذاهب و ملت های جهان است، گرچه درخصوص شخص موعود و شخصیت او و چگونگی ظهور و حوادث پس از آن، دیدگاه های مختلفی وجود دارد.

حجت الاسلام لطفی خاطر نشان کرد: ادیان آسمانی منشاء الهی و وحیانی دارند و پیامبر از طریق وحی با ماوراء در ارتباط است و آموزه ها را از طریق وحی دریافت می کندکه در مقابل آنها ادیان بشری وجود دارد که آموزه ها اختراع خود انسان است و پیامبر مدعی نبوت است و ارتباطی با ماوراء ندارد.

مدیر گروه ادیان مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به اینکه ادیان در نوعی تقسیم بندی،  به دو گروه ابراهیمی و غیر ابراهیمی تقسیم می شوند، عنوان کرد : ادیان ابراهیمی، دین هایی هستند که ریشه آنها به حضرت ابراهیم (ع) برمی گردد و پیامبرشان از نسل حضرت ابراهیم (ع) است که سه دین اسلام، یهودیت و مسیحیت به اتفاق نظر علما ابراهیمی هستند.

وی خاطرنشان کرد : یهودیان هم مانند دیگر پیروان ادیان الهی به موعود معتقد هستند، پیامبران یهود بارها از آینده ای که دوران عظمت یهود است سخن گفته اند و محور این آینده روشن "ماشیح "است که از نسل داود (ع)و دارای حاکمیت الهی خواهد بود که از سوی خدا مامور نجات بنی اسرائیل شده  است. ماشیح کلمه  ای عبری است که به معنای مسیح است ولی چون واژه مسیح به عیسی (ع) اختصاص دارد دانشمندان برای اشاره به موعود یهود از کلمه "مسیحا "استفاده می کنند. این عقاید در کتاب مقدس یهودیان به نام "تَنَخ " نگاشته شده که دارای سه بخش است که تورات یک بخش از تنخ است.

حجت‌الاسلام لطفی در خصوص انتظار مسیحا در عصر حاضر عنوان کرد: در این خصوص دو گروه، یهودیان سنت گرا و صهیونیسم  وجود دارد. یهودیان سنت گرا معتقد هستند باید توبه کنند و خودشان را اصلاح نمایند و در انتظار موعود بمانند. گروهی دیگر از منتظران  یهود ، از حدود صد سال پیش  اعلام کردند برای پایان دادن به سختی های موجود خودشان برای گرفتن فلسطین اقدام می کنند، این گروه صهیونیست نامیده شدند. در ابتدا مخالفان زیادی از یهود داشتند اما با صبر و تبلیغات فراوان اعلام کردند که می خواهند پایگاهی برای قیام مسیحا ایجاد کنند و بازگشت به سرزمین مقدس و بازسازی معبد سلیمان را خودشان انجام می دهند و در انتظار موعود می مانند. البته سنت گرایان با کارهای صهیونیست ها موافق نیستند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم در خصوص موعود باوری در مسیحیت هم اظهار داشت: بیشتر مسیحیان معتقد به تثلیت، قربانی کردن عیسی برای کفاره گناهان بشر و رجعت و  بازگشت دوباره او و داوری بین مردم می باشند.

وی در پایان گفت :از مشترکات ادیان در موعود باوری، دخالت خدا در زمین برای ایجاد آینده روشن جهانی است.
ارسال نظرات