ضرورت حساس‌سازي افراد جامعه نسبت به موضوع مبارزه با مواد مخدر

رئيس انجمن آسيب شناسي اجتماعي با تاكيد بر ضرورت حساس‌سازي افراد جامعه نسبت به موضوع مبارزه با مواد مخدر گفت: تشكيل كارگروهي متشكل از كارشناسان اجتماعي و آموزش و پرورش براي تدوين برنامه عملياتي جهت مبارزه اجتماعي با مواد مخدر لازم است.
کد خبر: ۸۶۰۹۳۷۰
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، کورش محمدي اظهارداشت: اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه رويكرد آن توسط وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، بسيار پسنديده و درست است ولي بايد به اين نكته توجه داشت كه ابتدا بايد بسترهاي حساس‌سازي افراد جامعه نسبت به اين موضوع ايجاد شود و در لايه‌هاي مختلف اجتماعي بسترهاي انجام اين رويكرد را نهادينه كنيم.

وي افزود: تاكنون بحث مواد مخدر متمركز بر دستگاه دولتي بوده است و براي اينكه بتوانيم رويكرد اجتماعي شدن را به پيش ببريم، حساسيت لازم براي ورود مردم به اين بحث به صورت مشاركت در شبكه‌هاي اجتماعي را نداريم لذا متوجه مي‌شويم كه بين مردم در كانال‌هاي ارتباطي مجازي و تعاملات آنها بحث مواد مخدر مطرح نيست بنابراين استفاده از افكار تازه در اين حوزه براي تحقق اهداف حائز اهميت است.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد بيان داشت: بايد از از بخش‌هاي مختلف جامعه در مقاطع گوناگون تحصيلي بهره‌مند شويم كه نظام آموزش و تعليم و تربيت در اين خصوص مي‌تواند نقش مهمي را ايفا كند. آموزش مهارت‌هاي پيشگيري از اعتياد بايد از سنين پائين‌تر آغاز شود تا بتوانيم به پاسخ‌هاي مناسب دست يابيم. افراد را بايد در دوره‌هاي آموزش پذيري آموزش داد تا باور در آنها نهادينه شود.

محمدي عنوان كرد: ارائه آموزش‌هاي مهارت در مقابل اعتياد و پيشگيري از آن زماني كه از دوران مهد كودك آغاز و در كتب درسي نيز گنجانده شود سبب شده كه برخورد با اعتياد سطحي نبوده و برنامه اجتماعي شدن به صورت عمقي اجرايي شود.

رئيس انجمن آسيب شناسي اجتماعي با تاكيد بر لزوم تشكيل كارگروهي متشكل از كارشناسان اجتماعي و اموزش و پرورش به دستور دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اين كارگروه مي‌تواند برنامه عملياتي مدون كند تا اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر هرچه بهترو موثرتر محقق شود چرا كه در اين كارگروه مشخص مي‌شود آموزش‌ها به چه صورتي باشد كه بهترين بازخوردها را به همراه داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه برگزاري همايش‌هاي محلي يا دانشگاهي همچون مسكن‌هاي مقطعي عمل مي‌كند، افزود: بايد بپذيريم كه لازم بوده براي تحقق اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدربايد يك زماني را هزينه كنيم و اصلا به اين فكر نباشيم حتما در اين دوره به جواب برسيم. تعجيل در رسيدن به پاسخ مناسب ما را به بيراهه برده و از هدف دور مي‌سازد.

اين استاد دانشگاه اظهاركرد: آموزش‌هاي مهارت زندگي و پيشگيرانه در جهت كاهش اعتياد و ساير آسيب‌هاي اجتماعي بايد از نسل‌هاي پايه در اقشار جامعه آغاز شود و برنامه عملياتي 10 ساله در اين زمينه تدوين شود تا آموزش به صورت نهادينه و نه مقطعي ارائه شود.

محمدي تصريح كرد: برخي گمان كرده كه ارائه آموزش‌هاي پيشگيرانه از دوران پايه تحصيلي سبب بد آموزي و انحرافات اخلاقي مي‌شود در حالي كه چنين نيست و اگر اين آموزش‌ها نباشد، افراد بد آموز خواهند شد افكار نوجوانان از دست نظام آموزشي با فشارهاي رسانه‌هاي بيروني و ارتباطات جديد در حال خارج شدن است و در اين راه نميتوان تنها به روش‌هاي قبلي بسنده كرد.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد با بيان اينكه برنامه‌هاي پرورشي در اين زمينه ضرورت دارد، گفت: نوجوانان در سنين 15 تا 16 سالگي بايد افكار موثر در حوزه مبارزه اجتماعي با مواد مخدر داشته باشند. در حال حاضر 35 سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد ولي عليرغم برنامه‌هاي انجام شده آمار گرايش به مصرف مواد مخدر همچنان بالا است و اين مويد اختصاص زمان و هزينه كردن براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است اين تفكر بايد در مسئولين شكل گيرد كه لازم نيست حتما در دوران تصدي خودشان طرحي به نتيجه برسند بلكه اجراي مستمر و جامع برنامه ما را به موفقيت نزذيك مي‌سازد، موفقيتي كه شايد در زمان تصدي يك مسئول نباشد ولي ريشه و پايه طرح در زمان آن شكل گرفته باشد.
ارسال نظرات