یادداشت؛

اینجا نه "اسلامی" است نه "آزاد" است و نه حتی"دانشگاه"

کد خبر: ۸۶۰۹۳۹۷
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

خبرگزاری بسیج- جابر انصاری فر

سی و چهار سال پیش طرح اولیه دانشگاهی اسلامی ریخته شد دانشگاهی که براساس وعده و ادعای حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی قرار بود شبیه به حوزه علمیه باشد یعنی با حداقل درآمد و هزینه دانشجویان بتوانند کاملا از نظر علمی به رشته تحصیلی خود واقف گردند و همچنین از نظر اخلاقی و آموزش های اسلامی جوانان قدرت مند تربیت کند.

حال که بعد از گذشت این سالها به دانشگاه آزاد اسلامی می نگریم باید اعتراف کرد این مخلوقه عجیب الخلقه شبیه هرچیزی هست جز «دانشگاه آزاد اسلامی». اینجا را می توان فروشگاه زنجیره ای مدرک، پارک، قهوه خانه، باشگاه سیاسی، مرکز دوست یابی و یا حتی سالن شوی لباس نام نهاد اما دانشگاه؟!!

اگر دانشگاه اسلامی را جایی بدانیم که دانشجویانش به جای تربیت با افکار سکولاریستی و لیبرالیستی به صورت اسلامی تربیت می شوند و با معارف و مبانی اسلام آشنایی می یابند باید اعتراف کرد دانشگاه آزاد هرگز اسلامی نبوده و نیست؛ هر چند در این باب، دیگر دانشگاههای کشور نیز کارنامه قابل قبولی ندارند.

اگر با نگاه حداقلی هم بنگریم و بگوییم لااقل دانشگاه اسلامی نسبت به دانشگاه های غربی این مزیت را دارد که دانشجویانش رفتار، منش فرهنگی و علمی اسلامی دارند، باز هم نمی توانیم عنوان اسلامی را عنوان مناسبی برای این دانشگاه قلمدد کنیم. 

این دانشگاه حتی در دیگر لقبی که با خود به دنبال دارد یعنی "آزاد" هم موفقیتی کسب نکرده است. چرا که این دانشگاه با برنامه های مدیریتی خود و با بخشنامه های دست و پاگیر و بعضا غیر قانونی هرگز به دانشجویان این اجازه را نداده است تا به صورت آزادانه و واقعی بیندیشند و اظهار نظر و تحقیق کنند.

لغو و عدم صدور مجوز برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، مناظره، سخنرانی با حضور افراد منتقد و غیره به یکی دو مورد محدود نمی شود و ذکر آنها مثنوی هفت من کاغذ می طلبد.

آری چنانچه آزادی را تا به آنجا تقلیل داده و حقیر معنا کنیم که هرکه هرجور دوست دارد می تواند رفتار کند و بپوشد و هرگونه روابطی که خطری برای مسئولین دانشگاه نداشته باشد در آن آزاد است باید اعتراف کنیم اینجا شاید دانشگاه به نتایجی در خورد توجه دست یافته است.

هرچند در این موارد هم می توان به چند مورد بی احترامی به دانشجویان خواهری که با حجاب کامل در یکی از واحدهای این دانشگاه حاضر شده بودند و یا تمسخر آنها توسط اساتید غرب زده و غرب گرای دانشگاه اشاره کرد.

اما تأسف بار تر از همه این موضوعات مسئله ایست که چندی است دوباره بر سر زبان ها افتاده و آن اینکه برخی واحدهای دانشگاه آزاد، حتی «دانشگاه» هم نیستند! یعنی بسیاری از رشته محل های این دانشگاه معتبر نیست و مدارک دانشجویان آن غیرقانونی است و اعتباری ندارد.

در همین رابطه مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم پیرامون وضعیت رشته‌های غیر مجاز دانشگاه آزاد گفت: بیش از ۶۷۰۰ رشته محل فاقد مجوز دانشگاه آزاد را در شورای گسترش آموزش عالی بررسی کردیم که ۳۳ درصد این رشته‌ها تأئید قطعی شد، ۴۰ درصد اعلام نقص شد و بقیه رشته‌محل‌ها مردود شد.

وی افزود: براساس تصمیمات گرفته شده رشته‌محل‌هایی که اعلام نقص شده بودند در آینده نزدیک باید رفع نقص شوند و اگر شاخص‌های مورد نظر وزارت علوم رعایت نشود آنها نیز مردود اعلام می‌شوند و مدرک فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی که مورد تأیید وزارت علوم نیست بی‌اعتبار خواهد بود، اما امیدواریم با تفاهم دانشگاه آزاد تأیید این رشته مجوزها نیز روند مطلوبی را طی کند.

لذاست که باید به داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه را دارد گفت جایی که نام خود را دانشگاه آزاد اسلامی گذاشته است نه اسلامی است، نه آزاد است و نه حتی دانشگاه.


ارسال نظرات