آخوندی و همفکرانش تفکرات لیبرالی را اسلامیزه می‌کنند، بازار آزاد یک دروغ بزرگ است، آخوندی، نهاوندیان و غنی‌نژاد با خشونت دنبال پیاده‌کردن اقتصاد آزاد هستند.
کد خبر: ۸۶۰۹۵۰۶
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳

به گزارش بسیج، بیژن عبدی اقتصاددان  در خصوص انتقادات عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی از دخالت دولت در قیمت گذاری کالاها اظهار کرد: باورهای امثال آخوندی چیز جدیدی نیست و دهه هاست که در محافل اقتصادی کشور مطرح می شود. این فرهنگ رایج دانش آموخته های اقتصاد کشور است که اکنون در دولت و مجلس هم حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی و همفکرانشان سفت و سخت به دنبال لیبرالیسم هستند و این مقدار تمایل این افراد به اقتصاد نئوکلاسیک حتی در کشورهای آمریکایی و اروپایی که مهد اقتصاد بازار آزاد است هم دیده نمی شود.

آخوندی و همفکرانش تفکرات لیبرالی را اسلامیزه می کنند

این اقتصاددان افزود: امثال آقای آخوندی قصد دارند این تفکرات را در کشور اسلامیزه کنند و اقتصاد اسلامی را همان اقتصاد لیبرالی معرفی کنند و در مقابل اقتصاد مارکسیستی و کمونیستی قرار دهند.

دخالت دولت در قیمت گذاری در مهد لیبرالیسم دنیا هم وجود دارد

عبدی با انتقاد از حمایت بی چون و چرای برخی از اقتصاددانان از اقتصاد آزاد گفت: مدعیان حمایت از اقتصاد آزاد پاسخ دهند که چند کالای استراتژیک در دنیا وجود دارد که از حمایتهای قیمتی دولت برخوردار نیست؟ آیا گندمی که در سطح جهان تولید و قیمت گذاری می شود، از حمایتهای یارانه ای دولت برخوردار نیست؟ تمام کالاهای استراتژیک دنیا مانند دانه های روغنی و شکر یارانه های سنگینی از دولتها می گیرند.

این اقتصاددان افزود: کشورهای غربی ابایی از این مسئله ندارند و می بنیم که این کشورها با وجود قوانین تجارت آزاد که از اندیشه های خودشان نشات گرفته، بر سر قیمت گذاری کالاهای استراتژیک رقابت می کنند.

وی عنوان کرد: آیا این حمایتها در قیمتها اثر ندارد؟ ممکن است مستقیما اثر گذار نباشد، ولی در اصل در قیمت گذاری تاثیر دارد. این مسئله فقط مختص کالاهای کشاورزی نیست و در کالاهای صنعتی هم نمونه های زیادی از این مسئله وجود دارد.

عبدی بیان کرد: در حال حاضر بر همین یارانه ها و حمایتهای دولتهای غربی بین دو کمپانی بزرگ سازنده هواپیمای مسافربری یعنی ایرباس و بوئیگ مناقشه وجود دارد. دولتهای غربی رقمهای بسیار بالایی برای حمایت از این شرکتها پرداخت می کنند. حتی در صنایع IT و هایتکت هم نمونه همین مسئله وجود دارد.آیا این کار باعث کاهش قیمتها نمی شود؟ درست است مستقیما تاثیری ندارد ولی به هر شکل دولت به نحوی با این اقدامات در قیمتها دست کاری می کنند.

تئوریسینهای غربی هم از تفکرات بازار آزاد عقب نشینی کرده اند

وی با انتقاد از اظهارات وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این که همه چیز را رها کنیم تا بازار قیمت آن را تایید کند اگر صحیح بود تئوریسینهای غربی که 150 سال پیش این حرفها را مطرح کردند پای آن می ایستادند. چرا سیاست رهاسازی در اروپا و آمریکا اجرا نمی شود و آنها سراغ نسخه های دیگری رفته اند؟

بازار آزاد یک دروغ بزرگ است

این اقتصاددان وجود بازار رقابتی در ایران را یک دروغ بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: عده ای یک دروغ بزرگ به نام بازار را درست کرده اند، مشخص نیست منظور امثال آقای آخوندی از بازار چیست. بازار باید بازار رقابتی کامل باشد تا این اندیشه ها در آن کارساز شود. بازار رقابتی کامل تعریف دارد، در این بازار تولید کننده و مصرف کننده جایگاه مشخصی دارند و اطلاعات شفاف است. وقتی اکثر کالاهای تولیدی ما در انحصار کامل تولید می شود، بازار آزاد برای کشور ما معنا ندارد.

آخوندی، نهاوندیان و غنی نژاد با خشونت به دنبال پیاده کردن اقتصاد آزاد هستند

عبدی تصریح کرد: وقتی بانک مرکزی مرجع اصلی تجمع دلارهای نفتی ما است و وقتی فروش نفت و دلار حاصل از آن انحصاری است چگونه عده ای می گویند که قیمت دلار باید در بازار تعیین شود؟ امثال آقای آخوندی، غنی نژاد و نهاوندیان به شکل خشنی به دنبال اقتصاد آزاد هستند، آنها مخالف هرگونه دخالت دولت هستند در حالی که خود غربی ها نظریات این آقایان را قبول ندارند.

گفته های آخوندی با قانون اساسی تناقص دارد

وی افزود: آقای غنی نژاد حتی کنز را هم سوسیالیت می دانند. اقتصادی که این آقایان به آن اعتقاد دارند مربوط به قرن 15 و 16 میلادی است. طبق قانون اساسی دولت برای حمایت از اقشار محروم باید بر قیمتها نظارت کند، بنابراین گفته های آقای آخوندی با قانون اساسی هم تناقص دارد.

این اقتصاددان عنوان کرد: با نگاه آقای آخوندی پیامبر و امیرالمومنین (ع) هم کمونیست  هستند. چرا در اسلام احتکار نهی شده؟ چون احتکار قیمت را به هم می زند؟چقدر گران فروشی و انحصار ثروت نهی شده است؟اینها نشان می دهد که اقتصاد اسلامی با مداخله دولت در قیمت گذاری مشکلی ندارد.

عبدی تصریح کرد: نمی توان هرجا که دولت برای قیمت گذاری دخالت کرد به آن نهاد دولتی تهمت کافر بودن و سوسیالیت و مارکسیسم بودن زد، گاهی اوقات دخالت لازم است. تهمت زدن مشکلی را حل نمی کند. تنها مکتب اقتصادی که در دنیا که فارغ التحصیلان زیادی را با مدرک خارج می کند، اقتصاد نئوکلاسیک است و امثال آقای آخوندی هم به همین شکل همان مفاهیم را حفظ کرده اند و مدرک گرفته اند.

دولت اسلامی یک دولت کوچک نیست

وی با تشریح اهداف بیان این گونه صحبتها از سوی آخوندی گفت: آخوندی و همفکرنش می خواهند به جامعه القا کنند که دولت اسلامی یک دولت کوچک است در حالی که دولت اسلامی وظایف سنگینی مانند تامین رفاه مردم، برقراری عدالت و توزیع درآمد را دارد و دولت کوچکی نیست.

اگر فقط با علما نشست و برخاست کنیم اقتصاد اسلامی یاد نمی گیریم!

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: امثال آقای آخوندی شناختی از اقتصاد اسلامی ندارند و فقط با علما همنشین بوده و هیچ مطالعه ای هم ندارند و ذهنشان نسبت به مفاهیم اسلامی کاملا بسته است.

ارسال نظرات