روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
کد خبر: ۸۶۰۹۷۶۲
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
کیهان

تکاپوی حامیان دولت برای فهرست مستقل از اصلاح‌طلبان

یک روزنامه اصلاح‌طلب نسبت به تهیه فهرست مستقل حامیان دولت در سراسر کشور ابراز نگرانی کرد.
روزنامه قانون نوشت: این روزها از شهرستان‌ها خبر می‌رسد حامیان و منتسبین به دولت در حال طی مسیری جدا از سیاست ائتلاف با اصلاح‌طلبان هستند. در ماه‌های اخیر اخباری شنیده می‌شود مبنی بر اینکه از مقامات ارشد نهاد ریاست‌جمهوری، با پیگیری سیاست شناسایی نامزدهای احتمالی در شهرستان‌ها، در حال تعیین کاندیداهای طیف دولت در مناطقی غیر از تهران هستند.
اما از سوی دیگر خبرهایی به گوش می‌رسد که برخی تحت پوشش حامیان دولت در مرکز در حال ساماندهی یارانی مستقل در شهرستان‌ها هستند.
قانون می‌افزاید اخبار منتشره مبنی بر این است که یکی از مقامات نهاد ریاست‌جمهوری، تلاش خود را به کار بسته تا تحت عنوان «جریان دولت» در شهرستان‌ها کاندیداهای نزدیک را شناسایی کند و مورد حمایت قرار دهد. این خبر از جایی حساس‌تر شد که در برخی شهرستان‌ها کاندیداهای بالقوه، در نشست‌های خود و در میان حامیان‌شان شروع به اعلام نامزدی با حمایت دولت کردند. همزمان با این روند استراتژی حامیان دولت در انتخابات حمایت از نامزدهایی اعلام می‌شود که برند خاص اصلاح‌طلبی ندارند.
طیف کاندیداهایی که این روزها خود را در لیست انتخاباتی دولت معرفی می‌کنند، بیشتر از لحاظ مالی دارای پشتیبانی و منابع بسیار قوی هستند و همچنین در مورد فعالیت‌های اقتصادی آنان نیز ابهامات بسیاری در افکار عمومی وجود دارد. همچنین از لحاظ سیاسی این طیف از کاندیداها در کارنامه خود هیچ نزدیکی‌ای به اصلاح‌طلبان که پایگاه رای و حامیان «دولت تدبیر و امید» شناخته می‌شوند ندارند.
این روزنامه نوشت: مسئله اما آنجا مورد نگرانی خواهد بود که دولت حساسیتی نسبت به این موضوع نشان ندهد. حساسیت موضوع زمانی بیشتر می‌شود که اخباری در تصدیق حمایت برخی کانون‌های حاضر در حامیان دولت از کاندیداهایی که خود را اعتدالگرا و مورد حمایت دولت معرفی می‌کنند، شنیده می‌شود.

وقتی مفسد اقتصادی و امنیتی رابین هود می‌شود!

هاشمی رفسنجانی چهره‌ای رابین هودی از مهدی هاشمی در زندان ترسیم کرد.
وی در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره وضعیت مهدی هاشمی در زندان گفت: مهدی در زندان است ولی به هر تقدیر از زندان راضی است. برای  اینکه در آنجا به امور خود و دیگران می‌پردازد او می‌خواهد دکترایش را تمام کند.
مهدی دو دکترای نیمه‌تمام دارد که یکی در آکسفورد و یکی هم در تهران است. مطالعات فراوانی هم دارد. در آنجا که هست، معمولا فقرای زندانی هستند و به آنها کمک می‌کند و در حد توان سعی می‌کند نیازهایشان را مرتفع کند، از ما و رفقایش کمک می‌گیرد و به آنها کمک می‌کند. آنها را با هم متحد و همه را سر یک سفره جمع کرده است.(!)
مهدی هاشمی متهم برخی مفاسد اقتصادی و امنیتی عمده از جمله ماجرای رشوه ده‌ها میلیون دلاری شرکت نفتی استات اویل و پولشویی در دانشگاه آزاد می‌باشد و به همین دلیل ترسیم چهره‌‌ای رابین‌ هودی از وی مبنی بر اینکه به فقرای زندانی کمک می‌کند و آنها را متحد و سر یک سفره جمع کرده، توهین به شعور مردم تلقی می‌شود.

تقلای مشکوک برای به هم زدن ائتلاف اصولگرایان

برخی نمایندگان فعلی مجلس که نگران حذف احتمالی خود در صورت اتحاد و ائتلاف فراگیر جبهه اصولگرایان هستند، با سازوکار وحدت مخالفت کردند. برخی از این نمایندگان نزدیکی با دولت دارند. اعلام همراهی علی لاریجانی با شورای وحدت اصولگرایان، پیش از همه کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان را به تقلا انداخته بود که سعی کرد قول همراهی لاریجانی را انکار کند اما خبر واقعیت داشت. پس از وی بهروز نعمتی دیگر عضو فراکسیون رهروان در مصاحبه با نامه نیوز، جبهه پایداری را که تنها یک ضلع از چند ضلع ائتلاف و وحدت است بهانه کرد و گفت: بعضی عملکردها باعث می‌شود خیلی‌ها نتوانند کنار هم بنشینند و فاصله‌ها عمیق است.
اسماعیل جلیلی، حسن گروسی و منصور حقیقت‌پور از دیگر نماینده‌هایی بودند که در مصاحبه‌های سازمان یافته با ایسنا و ایرنا از مخالفت اکثریت اعضای «شورای مرکزی فراکسیون رهروان» با پیوستن به ائتلاف اصولگرایان خبر دادند.
یادآور می‌شود برخی از این نمایندگان در پوشش عنوان مغلوط «اصولگرایان معتدل» با دولت ائتلاف کرده و به هر قیمت در انتخابات حاضر باشند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که چند نماینده اصلاح‌طلب یا نزدیک به آنها در رهروان، نگرانی بزرگتر افراطیون مدعی اصلاحات را نمایندگی می‌کنند و مامور به ایجاد انشقاق و اختلاف و سنگ‌اندازی در وحدت اصولگرایان هستند.

تجمل‌گرایی و تحمیل تورم 49/4 درصدی یعنی اقتصاد مردم‌گرا؟!

عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید ما طرفدار اقتصاد مردم‌گرا هستیم نه لیبرالی.
محسن هاشمی در مصاحبه با روزنامه هفت صبح و درباره الگوی اقتصادی لیبرالی کارگزاران گفت: در اقتصاد من با به کاربردن واژه‌های خاص غرب در ایران مخالفم، ما در شرایطی نیستیم که صحبت از اقتصاد لیبرال و لیبرالیسم بکنیم. لیبرالیسم و اقتصاد و فرهنگ آن در یک بستر 200 ساله و بلکه 500 ساله در غرب متولد شده، بالغ شده و با بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی، بومی و اجتماعی ما همخوانی ندارد. مدل ما مردمسالاری دینی است که معادل واژه جمهوری اسلامی است و طبیعی است که مدل اقتصادی آن هم باید اقتصاد مردم‌گرا باشد نه اقتصاد انحصاری و دولت‌گرا، اما این با اقتصاد لیبرال تفاوت‌های زیادی دارد.
وی می‌افزاید: پس بهتر است به جای بازی با واژه‌ها مفاهیم را تبیین کنیم. من همانطور که گفتم به صورت اصولی با تصدی‌گری دولت در اقتصاد و رقابت آن با مردم مخالفم؛ دولت خادم و کارگزار مردم است نه رقیب مردم، بنابراین با ماهیت نامه چهار وزیر که نگران زیان‌دهی بنگاه‌هایشان بوده‌اند مخالفم و البته ظاهراً خود این وزرا هم از نوشتن نامه پشیمان شده‌اند.
این اظهارات در حالی است که سیاست‌های اقتصادی کارگزاران با محوریت تعزیر اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها به تورم افسارگسیخته‌ای که تا نزدیک 50 درصد نیز تصاعد کرد، منجر شد و همزمان شکاف طبقاتی و مسابقه تجمل و اشرافیگری میان برخی مسئولان دولت وقت شدت گرفت. از سوی دیگر به اسم خصوصی‌سازی، برخی اختصاصی‌سازی‌ها صورت گرفت و در کنار آن حجم دولت فربه‌تر شد. برآیند این سیاستگذاری‌ها و مدیریت‌ها، رأی منفی مردم به هاشمی در سال 1384 بود.

سرسام اسرائیل از 130 هزار موشک حزب‌الله

فرمانده پدافند ارتش صهیونیستی نسبت به انباشت 130 هزار موشک ویرانگر در زرادخانه‌های حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، تزیوکا حایموویتز گفت زرادخانه موشکی حزب‌الله به بیش از 130 هزار موشک می‌رسد و ما قادر به رهگیری موشک‌های آنها نیستیم. موشک‌های حزب‌الله می‌توانند هر مکانی در عمق اسرائیل را هدف قرار دهند.
وی گفت: ایران، حماس و حزب‌الله به ارتقا زرادخانه نظامی خود از لحاظ کیفی و کمی ادامه می‌دهند تا موشک‌هایشان با دقت به هدف برخورد کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این ژنرال اسرائیلی تصریح کرد: حملات احتمالی حزب‌الله بسیار خطرناک خواهد بود و منجر به ویرانی شدید و کشته‌های زیاد در اسرائیل خواهد شد.
«امیر بوحبوط» تحلیلگر امور نظامی اسرائیل گفت: دشمنان تل‌آویو یعنی ایران، سوریه، حزب‌الله و جنبش حماس در بهبود کمی و کیفی موشک‌های خود قدرت زیادی بدست آوردند بنابراین دشمنان اسرائیل اکنون می‌توانند هر نقطه در تل‌آویو را مورد هدف قرار دهند زیرا آنها انواع مختلفی از موشک‌های پیشرفته و به روز در اختیار دارند.
این روزنامه در ادامه نوشت: دشمنان اسرائیل تحقیقات زیادی انجام می‌دهند تا دکترین جدید نظامی تل‌آویو را دور بزنند و بتوانند از سامانه‌های ضد موشکی اسرائیل از جمله «گنبد آهنین»، «عصای سحرآمیز» و موشک‌هایی از نوع «هیتس» در امان باشند.
ژنرال اسرائیلی تأکید کرد: در کنار پیشرفت دکترین نظامی، دشمنان اسرائیل به منظور غافلگیر کردن تل‌آویو تلاش می‌کنند پایگاه‌ها و سکوهای موشکی خود را مخفی نگه دارند زیرا تکنیکی که دشمنان دنبال می‌کنند مبتنی بر دو عنصر است. تبدیل عمق اسرائیل به میدان جنگ و افزایش میزان سکوهای موشکی به سمت مراکز پرجمعیت در اسرائیل برای اینکه تلفات زیادی در بر داشته باشد.
وی تأکید کرد: تمام شهروندان اسرائیل باید این حقیقت را بدانند که در معرض حمله موشکی گسترده قرار خواهیم گرفت زیرا نمی‌توانیم تمام موشک‌ها را رهگیری کنیم.

روحانی با سخنان 3 سال پیش چه نمره‌ای به دولت خود می‌دهد؟!

در حالی که 850 روز از ریاست جمهوری روحانی می‌گذرد وعده‌های اقتصادی اصلی وی محقق نشده است. مرور سخنان وی در قبل از ریاست جمهوری نشان می‌دهد که روحانی تصریح داشت مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت است نه تحریم‌ها.
شبکه اطلاع‌رسانی دانا با طرح این موضوع نوشت: پس از گذشت 850 روز از حضور دولت تدبیر و امید، هیچ اصلاح و یا بهبودی در نظام اقتصادی کشور اتفاق نیفتاده است و کماکان مردم با گرانی، بیکاری، تورم، رکود به عنوان زیربنای مسائل اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کنند. بیش از دو سال از حضور دولت یازدهم می‌گذرد و عموم مردم وعده رئیس جمهور روحانی را پیرامون بهبود اقتصاد کاملاً به یاد دارند و خصوصاً آن جمله‌ای که گفتند «باید هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد»
براساس این گزارش رئیس جمهور 23 مهر 1391 تصریح کرده بود: مگر از سال 1385 تحریم نشدیم، اما برای شرایط تحریم چه کار کردیم؟ آیا به فکر اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای این شرایط بودیم.
آنچه مهم است سرمایه اجتماعی است اگر مردم بدانند و مطمئن باشند مسئولان می‌فهمند و دلسوزند و به دنبال حل مشکلات و مسائل هستند، از این شرایط عبور می‌کنیم. اما شرط اساسی این مسئله امیدبه آینده است. دیگر دوران شعار دادن ودرشت‌گویی گذشته است و مردم از بس حرف شنیدند خسته شدند.
وی 1391/9/19نیز گفت: دولت آینده در شرایطی که تحریم‌ها نیز تخفیف پیدا نکند، می‌تواند برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدم‌هایی بردارد که برای بخش مولد ما ایجاد امید کند، آنچه مشوق سرمایه به سمت تولید ملی است در برنامه‌های خود مورد توجه قرار دهد، حجم نقدینگی را کنترل کند، بتواند با مدیریت درست مبادلات ارزی، نرخ برابری ریال را تثبیت کند.
روحانی در تاریخ 1392/1/22 اظهار داشت: «مدیریت اقتصادی کشور به جای آنکه در این شرایط حساس با تکیه بر قدرت مقاومت و ابتکار مردم عزیز و سرفراز ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد، متأسفانه پیام ضعف به تحریم کنندگان می‌دهد. همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.
روحانی همچنین اردیبهشت 92 (یک ماه و نیم قبل از انتخابات) تصریح کرد: آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و 7 برابر شدن آن و تبدیل 68 هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض 7 سال به 450 هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر بر می‌گردد؟... رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر و یا زیر صفر است در حالی که ما هیچ گاه چنین شرایطی را نداشتیم و از این رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است؛ البته بخشی از مشکلات به تحریم‌های بین‌المللی برمی‌گردد، اما این موضوع هم به مدیریت داخلی کشور برمی‌گردد، چرا که یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را گرفته یا حداقل این تحریم‌ها را تقلیل کند.

** خراسان

طرح دولت برای کمک به قربانیان دزدان دریایی سومالی

بر اساس نامه رسمی یکی از وزرای مهم کابینه به مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است با توجه به وصول گزارش ها و بررسی های صورت گرفته، هیئت دولت برای تصویب مصوبه ای برای کمک به قربانیان و خانواده های خسارت دیده بر اثر سرقت لنج ها و شناورها توسط دزدان دریایی در مناطقی چون سومالی اقدام کند که این پیشنهاد با موافقت مسئولان مربوطه، در دستور کار بررسی هیئت دولت قرار گرفته است.

دردسرهای شکایت از یک نهاد طاغوتی در سال های اخیر

بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، پس از شکایت برخی اشخاص حقیقی و حقوقی از اقدامات و اسناد مالکیت «سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی» در رژیم طاغوت، شکات مربوطه برای استعلام از برخی دستگاه ها برای مشخص شدن جایگزین قانونی این سازمان در جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده اند که این موضوع پس از کش و قوس ها و پاسخ های متناقض مسئولان دستگاه های اجرایی، در نهایت با پیگیری ها و دستورات یک مسئول مهم دولتی به نتیجه رسیده و مشخص شده که مشکلات مربوط، ناشی از مصوبات دولت موقت در ابتدای انقلاب بوده است.

** وطن امروز

آمریکا زیر برجام خواهد زد

به‌رغم اینکه برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات، دغدغه‌های حزبی و جناحی خود را با آمریکایی‌ها در میان می‌گذاشتند و توافق را به برنامه‌های انتخاباتی خود در سال 1394 گره زده بودند؛ اما مذاکرات هسته‌ای از آنجا که بر سر حقوق ملی مردم ایران انجام می‌شد توانست به یک موضوع ملی تبدیل شود. به همین دلیل آثار و تبعات این مذاکرات و سرنوشت برجام به موضوعی تبدیل شد که تقریبا همه طیف‌های جامعه را درگیر خوده کرده است. رفتار خصمانه دولت آمریکا در مصوبه اخیر محدودیت سفر مسافران ایران به آمریکا نیز باعث واکنش‌های مختلفی شد. حسین دهباشی، کارگردان فیلم تلویزیونی حسن روحانی نیز در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرد آنها زیر برجام می زنند. وی نوشت: زیر میز برجام هم خواهند زد نه الآن البته وقتی آخرین ذره از اورانیوم از ایران خارج شد... به گزارش «وطن امروز»، متن نوشته حسین دهباشی درباره اقدام باراک اوباما بدین شرح است:   نشان به نشانی امضای اوباما بر حاشیه قانون نابودکننده صنعت ایرانگردی کشورمان که زیر میز برجام هم خواهند زد نه الآن البته وقتی آخرین ذره از اورانیوم از ایران خارج شد و قلب نیروگاه اراک از جا درآمد و آخرین سانتریفیوژ که از چرخش ایستاد، هیهات که حتی نخواهند گذاشت چرخ زندگی مردم ما بچرخد... .

کاش وزارت امور خارجه به اندازه اتحادیه اروپایی اعتراض می‌کرد

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: قانون اخیر آمریکا در محدودیت سفر به ایران بند ۲۹ برجام را نقض کرده است و دولت اگر می‌خواهد به نامه رهبری عمل کند، باید فعالیت برجام را متوقف کند.فواد ایزدی با اشاره به قانون جدید آمریکا مبنی بر محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران، اظهار داشت: این قانون تحریم جدید علیه ایران و قطعاً نقض برجام است. استاد دانشگاه با اشاره به بند 29 برجام تصریح کرد: طبق متن برجام حتی سیاستی که بر تجارت و روابط اقتصادی بر ایران تأثیر منفی بگذارد، نباید اعمال شود. حال این سوال مطرح است که آیا قانون جدید آمریکا تأثیر منفی بر تجارت و روابط اقتصادی ما دارد یا خیر؟ کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکا در قانون جدید خود کشورها را اینگونه محدود کرده که بین سفر به ایران و رابطه تجاری با آن و سفر به آمریکا یکی را انتخاب کنند، گفت: با این قانون دیگر معلوم نیست آمریکا فعالان اقتصادی در حوزه بین‌الملل که با ایران رابطه دارند را به کشورش راه بدهد یا خیر! ایزدی با انتقاد از نحوه برخورد مسؤولان وزارت امور خارجه با قانون جدید آمریکا، اظهار داشت: کاش وزارت امور خارجه ما به اندازه اتحادیه اروپایی به قانون اخیر آمریکا اعتراض می‌کرد. نماینده اتحادیه اروپایی در واشنگتن اعتراض جدی‌تری به قانون آمریکا نسبت به وزارت خارجه ما داشت.

آقای ظریف حقوق مردم ضایع شد!

ابلاغ قانون محدودیت سفر به ایران توسط اوباما واکنش دانشجویان را درپی داشت. به گزارش «وطن امروز»، واحد سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به ظریف، وزیر امور خارجه پیرامون ابلاغ قانون محدودیت سفر به ایران توسط اوباما اعلام کرد: تصویب و ابلاغ قانون محدودیت سفر به ایران توسط اوباما رسما و عملا در تعارض با برجام بوده و به طور جدی ضایع‌کننده حقوق کشورمان است. در این نامه خطاب به جواد ظریف آمده است: تصویب و ابلاغ این قانون که رسما و عملا در تعارض با برجام است به طور جدی ضایع‌کننده حقوق کشورمان است چرا که پس از مذاکرات فراوان و کش‌وقوس‌های گوناگون و زحمات بی‌شائبه حضرتعالی و همکاران گرانقدرتان، سندی تحت عنوان برجام تهیه شده که اکنون آمریکا قانونی متعارض با این سند را تصویب کرده است. به نوعی باید گفت این قانون تحریمی جدید برای کشورمان بوده و محدودیت‌های جدی بر کشورمان اعمال می‌کند.

** رسالت

تجليل از خدمات براتي پور به عنوان شاعر پيشکسوت

رئيس دفتر مقام معظم رهبري در مراسم رونمايي از کتاب «آيينه گرداني»، از خدمات عباس براتي پور، شاعر پيشکسوت تجليل کرد. به گزارش مهر، آيت الله محمدي گلپايگاني در اين مراسم گفت: اهتمام رهبر انقلاب به شعر و نکته شناسي شان مثال زدني است. وي گفت: همه فکر مي کنند ايشان يک رهبر سياسي است. در حالي که ايشان يک فقيه والامقام و يک مرجع تقليد است و در حلقه درسي ايشان بيش از هزار نفر حضور دارند. وي افزود: رهبر انقلاب، اهل ادب هستند و همواره وقتي را که براي شعر و شعرا اختصاص مي دهند، بسيار قابل توجه است.

مهدي از زندان راضي است!

آقاي هاشمي رفسنجاني در گفتگو با آرمان در پاسخ به اين سئوال که چه خبري از مهدي داريد؟ گفت: مهدي از زندان راضي است. او به امور خود و ديگران مي پردازد و مي خواهد دکترايش را تمام کند. به فقراي زندان کمک مي کند و نيازهاي آنها را برطرف مي کند! وي افزود: مهدي در زندان سرگرم است. الآن زنداني ها تلفن دارند و هر وقت بخواهند، تماس مي گيرند. اخيراً سه روز به او مرخصي دادند. آن قدر که براي ما سخت است، براي او سخت نيست. خبرنگار سئوال مي کند مهدي درخواست داشت محاکمه او پخش شود، به کجا رسيد؟ هاشمي در پاسخ گفت: مهدي اصرار دارد و حتي مي گويد اگر پخش نکنند، من اعتصاب غذا مي کنم. اما من جلوي اعتصاب غذاي او را گرفتم.

امضاي اوباما پاي قانون ضدايراني؛ برجام نقض شد!

رئيس‌جمهور آمريکا بي اعتنا به اعتراض گسترده ايرانيان در محيط‌هاي مجازي و تهديد معاون حقوقي ظريف به «اقدام»، قانون محدوديت صدور ويزا براي مسافران ايران را ابلاغ کرد. در حالي که جنجال بر سر اينکه «آيا محدوديت سفر براي مسافران ايران در حکم نقض برجام هست يا نه؟» رسانه‌ها را به خود مشغول کرده بود، رئيس‌جمهور آمريکا اين مصوبه کنگره را بي‌سروصدا در ميان اعداد و ارقام يک بودجه 1/1 تريليون دلاري تصويب و براي اجرا ابلاغ کرد. بر اساس فصل 203 متن لايحه بودجه سال 2016 آمريکا که حالا ديگر قانون شده، شهروندان 38 کشوري که تاکنون مي‌توانستند براي تجارت يا توريسم، مدت 90 روز بدون اخذ ويزا در خاک ايالات‌متحده اقامت داشته باشند، حالا اگر در 5 سال گذشته به سوريه، عراق، سودان و ايران سفر کرده باشند، ديگر «نمي‌توانند» مثل قبل بدون ويزا وارد آمريکا شوند. اين يعني اتباع بسياري از کشورهاي اروپايي که حالا مي‌خواهند براي تجارت يا توريسم به ايران پساتحريم سفر کنند، بايد بين پاي گذاشتن روي خاک ايران و سخت شدن ورود به آمريکا، يکي را انتخاب کنند.

شب يلدا بدون اينترنت، باخانواده

انجمن همياران زيست سبز، به منظور درك هر چه بهتر شرايط زندگي خانوادگي و آشنايي با مصاديق خانوادگي، خواستار كمپين "شب چله بدون اينترنت" از ساعت 19 الي 24 روز دوشنبه 30 آذرماه همزمان با شب يلدا شد تا خانواده ها از كنار هم بودن لذت برده و صميميت ها تقويت شود. به گزارش وطن، اين انجمن با اعلام راه اندازي اين كمپين، دليل آن را احياي سنت گفتگو و در كنار هم بودن خانواده ها در اجراي اين آيين ايراني اعلام كرد.

 اين تشكل غير دولتي يكي از زمينه هاي اصلي در بروز مشكلات ارتباطي خانوادگي را استفاده بيش از حد در فضاي مجازي مي داند و تاكيد دارد در اين آيين كه بر اساس تعاملات خانوادگي، توجه به بنياد خانواده و احترام به بزرگترها بنا شده است با حذف چند ساعته اينترنت اين آيين باستاني را اجرا كنيم.

کسي با راي‌ آوردن عزيز نمي ‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در آيين اختتاميه دهمين دوره مسابقات قرآني مدهامتان اظهار کرد: خيلي‌ها فکر مي‌کنند اگر راي بياورند عزيز مي‌شوند و اگر راي نياورند ذليل مي‌شوند، اما اين گونه نيست. چطور بني‌صدر راي آورد اما در نهايت از کشور فرار کرد؟ بايد توجه داشت عزت و ذلت تنها در دست خداست و خدا به هرکسي بخواهد عزت مي‌دهد.

لا اله الا الله مدارس آمريکا را تعطيل کرد

در پي دادن تکليف خوشنويسي بر اساس عبارت «لا اله الا الله محمد رسول الله» يک معلم آمريکايي براي دانش آموزان پايه نهم، منجر به تعطيلي مدارس اين کشور شد. خبرگزاري دانشجو نوشت: يک معلم آمريکايي براي تمرين خوشنويسي و ايده پردازي هنري دانش آموزان خود عبارت «لا اله الا الله محمد رسول الله » را به عنوان تکليف، تعيين کرد، به صورتي که دانش آموزان بايد عبارت موردنظر را در کادر مشخص شده بنويسند. در راستاي  پروژه اسلام هراسي غرب و بدبيني آمريکايي ها به دين اسلام پس از اينکه دانش آموزان اين تکليف را به خانه بردند والدين دانش آموزان با اين تصور که معلم مدرسه مي خواهد دين فرزندانشان را تغيير دهد خواستار برخورد با اين معلم شدند.

مراقبت از گل به خودي ها

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به کارکردهاي شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان به عنوان يک دروازه بان محکم در مقابل حرکت هاي گل به خودي مي ايستد و اين يکي از کارکردهاي اصلي اين شوراست. به گزارش تابناک يزد، صفارهرندي با طرح اين سئوال که آيا دشمن در مقابل جريانات پيش آمده در کشورمان احساسي برخورد مي کند؟ گفت: خير، دشمن در حال برنامه ريزي براي باز کردن راه هاي ديگر نفوذ است. نفوذ فرهنگي گزينه بعدي دشمن است.

هشدار پليس درباره تورهاي مختلط

با شروع فصل سرما و رونق تورهاي مخصوص اين فصل، دغدغه ها و تذکرات دستگاههاي مسئول جهت رعايت قوانين و شئون اخلاقي نيز آغاز مي شود. همين چند ماه پيش بود که رفتارهاي غيراخلاقي و ناشايست عده اي در مراسم افتتاحيه پيست شبانه شمشک باعث شد تا مسئولين اجرايي نيز لب به اعتراض گشوده و خواستار برخورد با اين موضوع شوند. طي روزهاي گذشته سردار ساجدي نيا فرمانده انتظامي تهران بزرگ از حضور مستمر و فعال تيم هاي اسکي پليس کوهستان در محورهاي کوهستاني تهران خبر داد. اما اين موضوع به اينجا ختم نشده و معاونت نظارت بر اماکن عمومي پليس تهران در نامه اي به انجمن آژانس هاي مسافرتي که نسخه اي از آن به دست سايت صبحانه رسيده، اشاره کرده است که با توجه به شروع فصل سرما، برخي از آژانس هاي مسافرتي مبادرت به اعزام تورهاي تفريحي به ويژه اسکي در پيست هاي شمشک و دربندسر مي کنند. در ادامه اين نامه تاکيد شده است که اين تورها غالبا داراي تخلفاتي از قبيل عدم رعايت شئون اخلاقي - اسلامي، اختلاط دختر و پسر و روابط نامشروع است که شايسته است تذکرات لازم ابلاغ و اعلام شود در صورت مشاهده تخلفات، به شدت با واحد مربوطه برخورد خواهد شد.

قطع گاز در سرماي زمستان به جرم شيعه بودن!

پايگاه اينترنتي اسلام آذري جمهوري آذربايجان نوشت: ناطق کريم‌اف رئيس شوراي ريش سفيدان نارداران اعلام کرد نيروهاي نظامي مستقر در نارداران با تعطيلي مساجد، اجازه حضور مردم در مساجد براي اقامه نماز را نمي‌دهند. شيعه آنلاين نوشت: ناطق کريم‌اف درباره قطع بودن گاز روستاي نارداران نيز گفت: هنوز جريان گاز در نارداران قطع است. اخراج کارمندان از ادارات دولتي صرفا به‌خاطر اينکه نارداراني مي‌باشند، هم ناقض اصول حقوق بشر و هم ناقض قانون کار جمهوري آذربايجان است. وي همچنين افزود: ماموران دولتي به بهانه تعريض معابر، گلخانه‌هاي اهالي نارداران را  تخريب کرده، معيشت اهالي را مختل نموده‌اند و هيچ‌گونه غرامتي نيز به آنان پرداخت نکرده‌اند. دهها فعال اسلامي در شهرهاي جمهوري آذربايجان از جمله گنجه ، لنکران و باکو نيز به بهانه‌هاي بي اساس بازداشت شده‌اند. لازم به ذکر است سياست‌هاي جمهوري آذربايجان در سرکوب شيعيان علاوه بر همراه داشتن واکنش‌هاي داخلي، توسط تشکل‌هاي مردمي و اسلامي در ترکيه، ايران و روسيه نيز محکوم شده است. جمهوري آذربايجان بيش از 9 ميليون نفر جمعيت دارد که  85 درصد آنها را شيعيان تشکيل مي‌دهند.

كشف حجاب اجباري زنان شيعه در نيجريه

يک منبع آگاه نزديک به جنبش اسلامي نيجريه در گفتگو با مشرق گفت: شاهدان عيني از کشف حجاب اجباري زنان توسط ماموران ارتش نيجريه خبر دادند. اين زنان مسلمان طي يورش ماموران ارتش به حسينيه بقيه الله و منزل شيخ زکزاکي و همچنين تظاهرات هاي مردمي در اين کشور در اعتراض به دستگيري رهبر شيعيان نيجريه دستگير شده بودند. اين منبع آگاه افزود: علاوه بر کشف حجاب اجباري زنان مسلمان در زندان، طلا و زيور آلات آنها نيز توسط ماموران ارتش به غارت رفته است.

عاقبت دكتر مسيحي كه از مسلمانان آمريكا حمايت كرد

روزنامه اينديپندنت نوشت: لاريسيا هوکينز به نشانه ابراز همبستگي با مسلمانان آمريکايي حجاب بر سر کرد. اين اقدام هوکينز بلافاصله با واکنش مسئولين اين کالج مواجه و او براي مدتي از کار معلق شد. ايکنا نوشت: البته اين تعليق سبب رسانه‌اي شدن اين حرکت و انتشار پيام همبستگي او با مسلمانان شد. دکتر لاريسيا هوکينز، استاديار علوم سياسي کالج ويتون اعلام کرد که به خاطر معلق شدن از کار، از اقدام خود عقب‌نشيني نخواهد کرد. اين استاد غيرمسلمان آمريکايي تاکيد کرد: انگيزه من نشان دادن عشق مسيح در زماني است که برادران و خواهران مسلمان ما به شدت به حاشيه رانده شده‌اند. من به خاطر عشقم به مسيح و پيام او براي عشق ورزيدن به همسايگانمان، اين اقدام را انجام مي‌دهم.

پاي آقازاده ها هم به سينما باز شده!

مسعود ده نمکي کارگردان سينماي ايران در گفتگو با شبکه خبر گفت: ما بايد بين توقعات و ارزشها و امکاناتي که در اختيار داريم تناسبي ايجاد کنيم زيرا در حال حاضر اين تعادل وجود ندارد. اينکه گفته مي شود سينما بايد دولتي باشد يا خصوصي، بي معناست زيرا فيلمي که مخاطب ندارد ديگر فرقي نمي کند که دولتي باشد يا خصوصي. اتفاقا اين روزها شاهد ورود بخش خصوصي به اين حوزه هستيم حتي پاي آقازاده ها هم به سينما باز شده، زيرا آنها تا پيش از اين در سياست سرمايه گذاري مي کردند و امروز همان سرمايه را وارد سينما کرده اند.

** جمهوری اسلامی

تخریب شخصیت های نظام در صدا و سیما

همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات صدا و سیما با راه‌اندازی بخش‌های خبری کوتاه در شبکه‌های مختلف رادیویی به تخریب شخصیت‌های نظام و برخی دیگر از شخصیت‌ها پرداخته می‌شود. این بخش‌های خبری به تقلید از خبر 30/20 سیما تنظیم شده و حمایت از یک جناح خاص و تخریب جناح دیگر را در دستور کار خود دارند. تجربه عملکردهای این چنینی در گذشته نشان می‌دهد تخریب‌ اثر معکوسی دارد و مردم به افرادی که توسط دستگاه‌های رسمی یا افراد دارای مسئولیت تخریب می‌شوند، گرایش بیشتری نشان می‌دهند.

رتبه دوم گروه تروریستی عربستانی بعد از داعش

تروریست‌های عربستانی در میان گروهک داعش رتبه دوم را از نظر تعداد به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش پایگاه خبری اخبار الساعه امارات، تونسی‌ها رتبه اول و یمنی‌ها رتبه دهم را در این گروهک تروریستی دارند. این پایگاه خبری به نقل از نشریه مطالعات راهبردی آمریکایی «سوفان گروپ» نوشت: گروهک تروریستی داعش صدها نیروی خود را از کشورهای عربی جذب کرده و تعداد نیروهای این گروه از سال 1393 به بعد تقریبا به دو برابر افزایش یافته است. این گزارش تعداد کل نیروهای تروریستی داعش را که در سوریه و عراق می‌جنگند، بین 27 تا 31 هزار نفر اعلام کرد که از 86 کشور جهان گرد هم آمده‌اند. براساس این گزارش، از تونس شش هزار نفر، عربستان دو هزار و 500 نفر، اردن بیش از دو هزار نفر، مغرب یک هزار و200 نفر، لبنان حدود 900 نفر، لیبی حدود 600 نفر، مصر حدود 400 نفر، الجزایر 200 نفر، سرزمین‌های اشغالی 120 نفر، یمن 110 نفر، کویت 70 نفر، بحرین 12 نفر و ازامارات 15 نفر در این گروه حضور دارند. این نشریه آمریکایی افزود: از کشورهای اروپایی حدود پنج هزار نفر شامل یک هزار و 600 فرانسوی و چهار هزار و700 نفر از جمهوری‌های شوروی سابق در گروه داعش فعالیت دارند. این نشریه هشدار داد که حدود 20 تا 30 درصد از تروریست‌های داعشی به کشورهای اصلی خود بازگشته‌اند و همین امر خطر تکرار حملات تروریستی همانند حملات پاریس را افزایش می‌دهد.


** آرمان

تغيير مدير شبكه قرآن

شنیده شد که سيدجواد موسوي به عنوان مدير جديد شبكه قرآن سيما منصوب شد. فرارو نوشت؛ علي اصغر پورمحمدي معاون سيماي رسانه ملي سيدجواد موسوي را به عنوان مدير شبكه قرآن سيما منصوب كرد. پيش از اين بهرام محمدي‌نيا مدير شبكه تلويزيوني قرآن سيما بود. پورمحمدي در حكم انتصاب مدير جديد شبكه قرآن سيما از وي خواسته است در جهت گسترش علوم قرآني و ارتقاي انس مخاطبان با قرآن كريم تلاش كند.

احضارمشاور عالي جاسبي به دادسرا

شنیده شد که محمد حسين پركره مشاور عالي رئيس سابق دانشگاه آزاد براي چندمين بار با شكايت دانشگاه آزاد به دادگاه فراخوانده شد. اين در حالي است كه دانشگاه آزاد معتقد است مواضع انتقادي و رسانه‌اي اين فعال دانشجويي مصداق تشويش اذهان عمومي است و نبايد مطرح شود. اطلاعات روز نوشت؛ شايان ذكر است، دادسراي فرهنگ و رسانه شكايت‌هاي قبلي دانشگاه آزاد از محمد حسين پركره را رد و حكم تبرئه صادر كرده بود و رسانه‌هاي دانشگاه آزاد برخلاف عرف رسانه‌اي از انتشار جوابيه وي امتناع كرده‌اند.

انصاف نيوز رفع توقيف شد

شنیده شد که مدير سايت انصاف‌نيوز از رفع توقيف اين سايت و آغاز فعاليت مجدد آن خبر داد. ايسنا نوشت؛ علي‌اصغر شفيعيان با بيان اين مطلب گفت: پس از صدور راي برائت از سوي شعبه 6 دادگاه كيفري يك استان تهران، انصاف نيوز پس از 8 ماه رفع توقيف شد. وي با اشاره به نامه مديرخراساني رئيس شعبه 6 دادگاه كيفري يك استان تهران به هيات نظارت بر مطبوعات، گفت: قاضي مديرخراساني در اين نامه اعلام كردند كه به موجب دادنامه صادره در اين شعبه راي بر برائت مدير سايت صادر شده و در اجراي ماده 44 قانون مطبوعات رفع توقيف به عمل آمده و فعاليت مجدد اين سايت از نظر دادگاه بلامانع است.

كلاهبرداری ميلياردي از 230 زائر

شنیده شد که رئيس پليس آگاهي سيستان و بلوچستان گفت: كلاهبرداراني كه تحت پوشش اعزام به سفر كربلا از 230 شهروند زاهداني اقدام به كلاهبرداري ميلياردي كرده بودند دستگير شدند. ایرنا نوشت؛ سرهنگ ملاشاهي اظهار داشت: در پي كسب خبري مبني براينكه افرادي با راه‌اندازي كاروان زيارتي اعزام به كربلا از تعدادي از مردم كه بيشتر افراد سالخورده در زاهدان هستند اقدام به نام نويسي و دريافت مبالغي كرده و بعد از رسيدن به مرز آنان را رها مي‌كنند، بررسي موضوع به طور ويژه در دستور كار آگاهان پليس آگاهي قرار گرفت. وي افزود: پس از تحقيقات تكميلي و هماهنگي قضائي و اخذ اظهارات و جمع‌آوري مستندات با اشراف اطلاعاتي دو نفر از متهمان اصلي شناسايي و در عملياتي هدفمند دستگير شدند.

آخرين وضعيت پرونده «مازندراني» و «مهاجراني»

شنیده شد که وكيل‌مدافع احسان مازندراني و محمدمحسن مهاجراني توضيحاتي را درباره آخرين وضعيت پرونده‌هاي موكلانش ارائه كرد. ايسنا نوشت؛ سيدمحمود عليزاده‌طباطبايي درباره‌ وضعيت پرونده احسان مازندراني مديرمسئول روزنامه فرهيختگان افزود: از سوي بازپرس براي موكلم قرار بازداشت موقت صادر شده بود كه اعتراض ما به قرار بازداشت رد شد. وي ادامه داد: در حال حاضر منتظريم براي موكل كيفرخواست صادر شود، البته بيشتر اميدواريم قرار منع تعقيب براي احسان مازندراني صادر شود. عليزاده‌طباطبايي در رابطه با پرونده محمدمحسن مهاجراني گفت: تحقيقات در اين باره ادامه دارد. موكلم با صدور قرار وثيقه از سوي بازپرس پرونده آزاد شده است. اين وكيل دادگستري خاطرنشان كرد: اين پرونده، پرونده‌اي پيچيده است.

حكم محمدعلي طاهري نقض شد

شنیده شد که وكيل‌مدافع محمدعلي طاهري از نقض حكم اعدام موكلش در شعبه 33 ديوان عالي كشور و ارجاع پرونده جهت رسيدگي مجدد به شعبه 26 دادگاه انقلاب خبر داد. ايسنا نوشت؛ سعيد خليلي اظهار كرد: همانطور كه انتظار مي‌رفت قضات محترم ديوان عالي با دقت و ظرافت به دلايل و استدلالات ما در بي‌اعتباري حكم توجه كرده و راي دادگاه بدوي را به لحاظ وجود ايراداتي موجه و قابل تاييد ندانسته‌اند.خليلي با تشكر از قضات بلندپايه ديوان عالي كشور و نيز مسئولان محترم قضائي به‌خاطر دقت و جسارتشان در رسيدگي قانوني گفت: اميدواريم شرايط آزادي موكل هر چه زودتر فراهم شود. بر اساس اين گزارش، سعيد خليلي 23 شهريور ماه گفته بود كه پس از صدور راي از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب مبني بر اعدام درباره اتهام افساد‌في‌الارض، نسبت به حكم صادره اعتراض كرديم و پرونده به ديوان عالي كشور ارجاع شده است.

حذف نام شهيد تندگويان در دولت احمدي‌نژاد

شنیده شد که روز يكشنبه 29 آذر سالروز بازگشت پيكر شهيد تندگويان به ايران است؛ شهيدي كه نامش در دولت احمدي‌نژاد از تقويم حذف شد. خبرآنلاين نوشت؛ مهندس تندگويان كه دانش‌آموخته مهندسي نفت از دانشگاه نفت آبادان بود، در نهم آبان 1359 - در حالي كه حدودا يك ماه از دوره وزارتش مي‌گذشت - براي بازديد از پالايشگاه نفت آبادان عازم منطقه بود كه در جاده ماهشهر - آبادان به همراه معاون و ديگر همراهانش به اسارت نيروهاي ارتش رژيم بعث عراق درآمد و به زندان‌هاي اسيران ايراني در عراق منتقل شد. طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمان دولت اصلاحات، روزي به نام ايشان در تقويم جمهوري اسلامي ثبت شد و همچنين با پيگيري غلامعلي حدادعادل، شرح حال اين شهيد به عنوان يك قهرمان ملي در كتاب فارسي دوم راهنمايي منتشر شد؛ اما در دولت احمدي‌نژاد، هم روز اين شهيد و هم شرح حالش از تقويم و كتاب درسي حذف شد.

اعتراض پارازيتي يك نماينده مجلس

شنیده شد که عضو كميسيون صنايع و معادن گفت: با جمع كردن بساط پارازيت و سوخت و دستگاه‌هاي آلاينده متحرك و غيرمتحرك، به داد شهروندان ايران و تهران برسند. خانه ملت نوشت؛كمال الدين پيرموذن در نطق ميان دستور خود با تاكيد بر ضرورت رعايت عدالت در پرداختي كاركنان گفت: انتظار رشد دستمزد كارگران را داريم. در نطق وي آماده است: به عنوان نماينده همراه ملت و حامي دولت، انتظار دارد شهردار تهران و عموم بخش‌هاي دولتي، يار راستين خانم دكتر ابتكار با كفايت باشند و با همكاري موثر بين بخشي و تزريق اعتبارات با توسعه مترو و گسترش فضاي سبز و با جمع كردن بساط پارازيت و سوخت و دستگاه‌هاي آلاينده متحرك و غير متحرك، به داد شهروندان ايران و تهران برسند. این نماینده مجلس در ادامه نطق میان دستور خود گفت: در خطه ما، يك آموزگار سالخورده با مدرك دكتري، ماهانه كمتر از دو و نيم ميليون تومان حقوق دريافت مي‌كند ليكن يك پزشك عمومي جوان، بالغ بر ده ميليون تومان، دريافتي دارد.


** شرق

رئيس شوراي استفتائات مقام معظم رهبري: سیدحسن خمینی همه شرایط برای خبرگان را دارد


انتخاب: حضرت آيت‌الله سيد‌جعفر كريمي، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: سيد‌حسن خميني از حيث علمي، سياسي و اعتقادي براي مجلس خبرگان صلاحيت دارد. این شاگرد امام خميني (ع) در پاسخ به سؤالي درباره حضور آيت‌الله سيدحسن خميني در انتخابات خبرگان، گفت: هركس عملكرد و جايگاه سیدحسن را ملاحظه كند صلاحيت ایشان برايش روشن مي شود. رئیس شوراي استفتائات مقام معظم رهبري، افزود: وجود ايشان در انتخابات و مجلس خبرگان رهبری وجود مفيدي خواهد بود. آيت‌الله سيد‌جعفر كريمي با اشاره به جايگاه علمي يادگار امام، گفت: من نوشته ايشان (كتاب الافادات و الاستفادات) را ديده‌ام، قوت علمي ايشان براي من معلوم است و همان ذوق و انديشه امام در ايشان نيز وجود دارد. اين استاد برجسته حوزه علميه در پايان با اشاره به ثبت‌نام آيت‌الله سيدحسن خميني در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تصريح كرد: ايشان از حيث علمي، سياسي و اعتقادي بحمدلله همه شرايط را دارد.

بیانیه شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان

شرق: شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای درباره انتخابات، نوشت: «از تفاوت آرا، دیدگاه‌ها و روش‌ها عبور کرده‌ایم تا فصلی تازه و سرشار از امید و نشاط را همراه با عموم هم‌میهنان پدید آورده، دوباره آغاز کنیم. جریان اصلاح‌طلبی با امید به بهبود، توسعه و پیشرفت کشور آغاز شده و تداوم آن، جز با همراهی و حمایت همه  ایرانیان میسر نبوده و نیست. اینک فصل جدیدی برای رویش دوباره است. خردمندان باید نقش‌آفرینان این عرصه باشند. حرکت گسترده اندیشمندان، خردورزان، علاقه‌مندان و دلسوزان کشور، در جهت مشارکتی فعال، گسترده و توأم با آرامش در همه  عرصه‌های مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بارقه درخشان امیدی است که پیام‌آور تشکیل مجالسی در طراز ملت بزرگ ایران اسلامی است».  شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، حاصل اجماع احزاب، شخصیت‌ها و علاقه‌مندان به گفتمان اصیل اصلاح‌طلبی، بر این باور است که: 
١. دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انتخاباتی بر پایه عقلانیت، اخلاق، آزادی، مدارا و قانون‌گرایی و در راستای  تنش‌زدایی، اعتمادسازی داخلی و بین‌المللی، گفت‌وگو، مشارکت، برابری جنسیتی، جوان‌باوری، تأمین امنیت همه‌جانبه و تقویت همه ابعاد مردم‌سالاری، به‌ویژه ایجاد رونق اقتصادی و تأمین معیشت همه مردم باشد. چنین انتخاباتی می‌تواند با تقویت و تحکیم مبانی نظام و جایگاه والای رهبری آن، به توسعه و تعالی جامعه، رشد اقتصادی و توسعه پایدار کمک کند و زمینه‌ساز تحقق همه اصول قانون اساسی و مردم‌سالاری دینی شود. 
٢. رمز پیروزی و اصلاح امور، مشارکت حداکثری همه مردم اندیشمند، توسعه‌خواه و  فعال در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های داخلی و خارجی، در تعیین سرنوشت خویش است. 
٣. مشارکت حداکثری، ضامن افزایش سرمایه و رفاه اجتماعی، اقتدار، وحدت و امنیت ملی است. 
٤. مجلس شورای اسلامی به‌عنوان بالاترین نهاد قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران، کارکردی اساسی و حیاتی دارد. برگزیدن نمایندگانی متناسب با این جایگاه، تکلیف تاریخی، حساس و تعیین‌کننده است که نه‌تنها بر روند تحولات داخلی، بلکه روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت. 
٥. حضور مقتدرانه و هوشیارانه ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ١٣٩٢ برای تعیین سرنوشت خود، با حماسه‌ای دیگر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ١٣٩٤ تکمیل خواهد شد. 
٦. همه دستگاه‌های حاکمیتی مسئول برگزاری انتخابات، باید در جهت حفظ و افزایش اعتماد عمومی، وحدت و یکپارچگی ملی و تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، با آماده‌سازی زمینه‌های مناسب برای برگزاری انتخاباتی پرشور، تنها بر اساس مستندات قانونی به بررسی و تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات بپردازند، تا شاهد انتخاباتی باشکوه و قانونمند باشیم».

نقض حکم اعدام محمدعلی طاهری


ایسنا: وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ٣٣ دیوان عالی کشور و ارجاع پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب خبر داد. سعید خلیلی، با بیان این مطلب گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت، قضات محترم دیوان عالی با دقت و ظرافت به دلایل و استدلال‌های ما در بی‌اعتباری حکم توجه کردند و رأی دادگاه بدوی را به لحاظ وجود برخی ایرادها، موجه و قابل تأیید ندانسته‌اند. وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری با تشکر از قضات بلندپایه دیوان عالی کشور و نیز مسئولان محترم قضائی به‌دلیل دقت و جسارتشان در رسیدگی قانونی، گفت: امیدواریم شرایط آزادی موکل هرچه‌زودتر فراهم شود.


** ایران

صدور کیفرخواست برای سعید مرتضوی

مدیر کل حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی از صدور کیفرخواست و قرار مجرمیت برای سعید مرتضوی خبر داد. عمران نعیمی در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به ادعای جدید سعید مرتضوی مبنی بر صدور قرار منع تعقیب وی، گفت: سعید مرتضوی در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود در خصوص انعقادتفاهمنامه شرکت سورینت قشم و آقای بابک زنجانی، نسبت به وی قرارمنع تعقیب صادر و باتأیید دادستان نهایی و قطعی شده است؛ در حالی که این موضوع صحت ندارد. این مقام در سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در این خصوص علی رغم ادعای سعید مرتضوی، نسبت به وی قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده و در حال حاضر موضوع در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری ۲ مجتمع قضایی کارکنان دولت در حال رسیدگی است. مدیر کل امور حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی درباره جزئیات پرونده، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه رسیدگی در شعبه مذکور به صورت غیر علنی انجام می‌شود؛ امکان اعلام عناوین اتهامی و جزئیات پرونده وجود ندارد.

آخرین وضعیت پرونده مازندرانی و مهاجرانی


وکیل‌ مدافع احسان مازندرانی و محمدمحسن مهاجرانی توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت پرونده‌های موکلانش ارائه کرد. سید محمود علیزاده‌ طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ وضعیت پرونده احسان مازندرانی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان گفت: از سوی بازپرس برای موکلم قرار بازداشت موقت صادر شده بود که اعتراض ما به قرار بازداشت رد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر منتطریم برای موکلم کیفرخواست صادر شود، البته بیشتر امیدواریم قرار منع تعقیب برای احسان مازندرانی صادر شود. علیزاده‌ طباطبایی در مورد پرونده محمدمحسن مهاجرانی گفت: تحقیقات در این باره ادامه دارد. موکلم با صدور قرار وثیقه از سوی بازپرس پرونده آزاد شده است. این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: این پرونده، پرونده‌ای پیچیده است.

پست اینستاگرام سایت رهبری برای سالروز درگذشت آیت‌الله منتظری

صفحه اینستاگرام خامنه‌ای «دات‌آی‌آر» به مناسبت سالروز درگذشت آیت‌الله منتظری، عکسی از رهبر انقلاب و آیت الله منتظری مربوط به نماز جمعه‌ای در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرد. ذیل این عکس، بخشی از متن پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری در 29 آذر 88 دیده می‌شود.


حکم اعدام محمدعلی طاهری نقض شد

وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه 33 دیوان عالی کشور و ارجاع پرونده  برای رسیدگی مجدد به شعبه 26 دادگاه انقلاب خبر داد. به گزارش «ایسنا»، سعید خلیلی  با بیان این مطلب اظهار کرد: «همان طور که انتظار می‌رفت، قضات محترم دیوان عالی با دقت و ظرافت به دلایل و استدلالات ما در بی‌اعتباری حکم توجه کرده و رأی دادگاه بدوی را به لحاظ وجود ایراداتی موجه و قابل تأیید ندانسته‌اند.» وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری با تشکر از قضات بلندپایه دیوان عالی کشور و نیز مسئولان محترم قضایی به‌خاطر دقت و جسارت‌شان در رسیدگی قانونی گفت: «امیدوارم شرایط آزادی موکلم هر چه زودتر فراهم شود.» گفتنی است دادگاه انقلاب طاهری، سرکرده گروه انحرافی «عرفان حلقه» را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرده بود.

واکنش فانی به خبر بازداشت معلمان در امارات


وزیر آموزش و پرورش ناهماهنگی بین فرودگاه با پلیس امارات را علت به وجود آمدن مشکلات برای معلمان ایرانی در امارات عنوان کرد. به گزارش «ایلنا»، علی‌اصغر فانی گفت: «موضوع را پیگیری کردم و مشخص شد ناهماهنگی بین فرودگاه با پلیس امارات بود و این موضوع برطرف شده است و معلمان ایرانی در امارات بازداشت نشده‌اند و امروز یا فردا به کشور باز می‌گردند.» پیش‌تر، برخی رسانه‌ها  بازداشت دو معلم زن ایرانی در امارات را منتشر کرده بودند.

ارسال نظرات