كارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت:
كارشناس اداره قلب وزارت بهداشت با اشاره به اينكه افزايش سكته قلبي و مرگ ناگهاني با مصرف مواد مخدر ايجاد مي‌شود، گفت: مصرف ترياك بيماري‌‌هاي قلبي را درمان نمي‌كند بلكه سبب انسداد عروق كرونر و سكته مي‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۹۹۳۶
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج  به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، طاهره سماوات  اظهار داشت: در بررسي و تحقيقات انجام شده در بيمارستان مركز قلب تهران مشخص شد كه مصرف مواد مخدري همچون ترياك تاثير بسيار نامطلوبي بر عروق كرونري قلب داشته و سبب انسداد عروق قلب مي‌شود كه اين عامل سكته قلبي و مغزي را به همراه دارد. وي با اشاره با عوارض فردي و اجتماعي مصرف انواع مخدر سنتي و صنعتي افزود: مصرف اين مواد علاوه بر اينكه بر روح و روان فرد تاثر مي‌گذارد سبب مشكلات جسماني بسياري براي فرد مصرف كننده مي‌شود. بسياري از مراجعه كنندگان معتاد به مراكز بيماري‌هاي قلبي و اورژانس با درد شديد قفسه سينه به نزد پزشك آمده و يا خانواده، آنها را براي معاينه آورده‌اند كه متاسفانه اكثر آنان با سكته‌هاي شديد قلبي و مغزي مواجه مي‌شوند.

كارشناس اداره قلب وزارت بهداشت بيان داشت: درد شديد قفسه سينه مويد آنژين صدري بوده كه بيششتر بيماران در سي سي يو بستري و درمان عروق كرونر براي آنها انجام مي‌شود ولي در اين ميان بخش زيادي از معتادان قبل از معاينه پزشك و انجام برنامه درمان دچار سكته قلبي مي‌شوند كه در اين ميان سن پايين معتادان قابل توجه است. اكثر اين افراد داراي سنين 25 و 26 هستند و اصلا فكر نمي‌كنند در اين سن دچار حمله قلبي شوند.

سماوات با اشاره به اينكه اعتياد تأثير مخربي بر بيماري ‌هاي قلبي- عروقي دارد و بيماران قلبي را كه نياز به جراحي دارند، با مشكل مواجه مي‌كند، گفت: ترياك علاوه بر اين تاثيرمخرب، غلظت خون در مصرف‌ كنندگان را افزايش داده و اگر چه به ‌نظر مي‌ رسد برخي از عوامل، خطر اين بيماري‌‌ها را بهبود مي‌ بخشد اما اين اثرات، كوتاه ‌مدت و كاذب هستند.

وي افزود: در كساني كه ترياك يا هروئين را به ‌صورت تزريق استفاده مي‌كنند، يك احساس اوج آني به آنها دست مي‌دهد كه به سبب سريع رسيدن مواد به مغز است. در اين افراد علاوه بر افزايش احتمال سكته مغزي، عفونت قلبي برايشان ايجاد مي‌شود كه اين مسئله عوارش متعددي همچون آبسه مغزي به همراه دارد. اين بيماري اختلال در عملكرد مغز ايجاد كرد و سبب نابودي آن و در نتيجه مرگ معتاد مي‌شود.

كارشناس اداره قلب وزارت بهداشت با اشاره به اينكه فقر فرهنگي و دريافت اطلاعات غلط راجع به ترياك توسط عوام را از دلايل اعتياد به ترياك برشمرد و افزود: براي مثال عده‌اي به تصور اين كه مصرف ترياك براي بيماري‌‌هاي قلبي مفيد است و يا قند خون را پايين مي ‌آورد، به اين بليه شوم اجتماعي پناه مي‌برند در حالي كه اين مسئله مورد تائيد نيست و مصرف ترياك بيماري‌هاي قلبي را ايجاد و افزايش مي‌دهد.

سماوات در رابطه با پيشگيري از اعتياد عنوان داشت:در دوران نوجوانی، خطر پذیری افراد بسیار بالاست، به همین دلیل از خطوط قرمز به راحتی عبور می‌کنند. نوجوانان این کار را برای نشان دادن استقلال و حفاظت از حریم شخصی شان انجام می دهند. در این زمان نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. همچنين عدم وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان تاثیر بسیار زیادی بر اعتیاد نوجوانان دارد.

وي رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه توسط وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را بسيار موثر دانست و تاكيد كرد: فقر فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و عدم آموزش‌هاي مهارت‌هاي زندگي در مقابل مشكلات از علل عمده اعتياد به مشار مي‌رود كه براي مبارزه جامع با اين پديده شوم بايد ههه ريشه‌هاي اعتياد را بررسي و جهت رفع آن اقدام كرد
ارسال نظرات