رویترز از مذاکرات ایران با پالایشگاه های هندی برای افزایش فروش نفت خود به این کشور خبر داد و مدعی شد ایران موافقت کرده درخواست هندی ها برای ارائه تخفیف در فروش نفت را مورد توجه قرار دهد.
کد خبر: ۸۶۱۰۰۹۶
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵


به گزارش بسیج، به نقل از رویترز، در حالی که ایران تلاش دارد سهم از دست رفته خود از بازار نفت را باز پس بگیرد، منابع آگاه گفتند ایران موافقت کرده که درخواست های هند برای ارائه تخفیف های قابل توجه در قیمت نفت و ارائه سایر مشوق ها برای خریداران نفتی اش را بررسی کند.
بازگشت تهران به بازار موجب خواهد شد فزونی عرضه از سطح فعلی نیز بیشتر شود. فزونی عرضه موجب شده قیمت نفت برنت از سال 2014 تاکنون دو سوم کاهش یابد و به پایین ترین رقم در 11 سال اخیر برسد. این وضعیت رقابت بین تولید کنندگان برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار را دامن زده است.
منابع آگاه گفتند، سید محسن قمصری، مسئول امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته با مسئولان پالایشگاه های هندی از جمله شرکت هایی که واردات نفت از ایران را به دلیل تحریم ها متوقف کرده اند دیدار کرد.
افراد مطلع از مذاکرات گفتند، هیئت ایرانی  به جای ارائه پیشنهاد در مورد قیمت ها و شرایط قراردادی خود، از پالایشگاه ها خواسته است پیشنهاداتی ارائه دهند که عرضه نفت آنها را نسبت به رقبایشان رقابتی تر کند.
یک منبع پالایشگاهی که با قمصری دیدار داشته گفت: «من آنها را به اندازه جلسات اخیر انعطاف پذیر ندیدم...آنها می خواستند بازخورد ما را ببینند تا بفهمند چگونه باید قیمت گذاری نفتشان را رقابتی کنند.»
4 منبع پالایشگاهی که اطلاع مستقیمی از گفت و گوها داشتند گفتند، قمصری تمایل داشت شرایط قیمت گذاری و فروش بهتری را مورد توجه قرار دهد و برای افزایش سهم ایران از بازار، انواع جدیدی از نفت را پیشنهاد می داد.
یک منبع آگاه در یک پالایشگاه هندی که از ایران نفت خریداری نمی کند گفت: «به طور طبیعی، ما باید ببینیم که آیا نفت ایران با مدل ما انطباق دارد یا نه. تنها اگر شرایط اقتصادی باشد ما به دنبال آن خواهیم رفت.»
در حال حاضر ایران پیشنهاداتی نظیر پرداخت 90 روز بعد از تحویل محموله، حمل رایگان و برخی تخفیفات در قیمت ها را به خریداران هندی ارائه می کند.
هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است و با خرید روزانه حدود 4 میلیون بشکه نفت، چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است. این کشور، حدود 80 درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می کند و انتظار می رود همزمان با رشد اقتصادی هند، تقاضای این کشور سالانه 7 درصد افزایش یابد.
ارسال نظرات