آمارهای رسمی گمرک چین نشان داد، واردات نفت این کشور از ایران در ماه نوامبر تقریبا ۵۰ درصد نسبت به ماه اکتبر (که در آن خرید از ایران به پایین ترین رقم ۱۴ ماه گذشته رسیده بود) افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۶۱۰۱۰۳
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

به گزارش بسیج، به نقل از رویترز، آمارهای رسمی گمرک چین روز دوشنبه نشان داد، واردات نفت این کشور از ایران در ماه نوامبر تقریبا 50 درصد نسبت به ماه اکتبر (که در آن خرید از ایران به پایین ترین رقم 14 ماه گذشته رسیده بود) افزایش داشته است.
بر اساس آمارهای اداره کل گمرک چین، این کشور به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران در ماه گذشته میلادی، 2.02 میلیون تن، معادل روزانه 491 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده که 45.2 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته، اما 5.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
این آمار، بالاتر از برآورد خرید روزانه 444 هزار و 100 بشکه ای چین از ایران بود که موسسه تامسون رویترز برای ماه نوامبر برآورد کرده بود. این گروه تحقیقاتی انتظار دارد واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر به 533 هزار و 400 بشکه در روز برسد.
این گزارش حاکی است، چین در 11 ماهه نخست سال جاری، نزدیک به 24.4 میلیون تن، معادل 532 هزار و 400 بشکه در روز از ایران نفت خریده که 2.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.
حجم خرید چین از ایران از ابتدای سال جاری تاکنون، پایین تر از رقم قراردادی بیش از 600 هزار بشکه در روز است و دلیل عمده آن این واقعیت است که شرکت دراگون آروماتیکس چین که به صورت منظم از ایران میعانات می خرد، به دلیل آتش سوزی در ماه آوریل تعطیل شده است.
همچنین در ماه نوامبر، روسیه عنوان بزرگترین تامین کننده نفت چین را برای سومین ماه در سال جاری از عربستان گرفت.
ایران که زمانی دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک محسوب می شد، امیدوار است صادرات نفت خود را در طی ماه های پس از برداشته شدن تحریم های غرب تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
ارسال نظرات