قرعه خانوادگی روشی آسان برای حل مشکلات اقتصادی:

ایده خلاقانه سرمایه‌گذاری با پول کم

با توجه به هزینه بالای مخارج زندگی و درآمد کم و از سویی پروسه طولانی دریافت وام از بانک‌ها، قرعه خانوادگی، روشی آسان برای حل مشکلات اقتصادی به نظر می رسد.
کد خبر: ۸۶۱۰۱۱۴
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، با توجه به مشكلات اقتصادی مختلف بسیاری از مردم درصدد رفع نیاز و به دنبال توسل به دیگران برای اخذ امكاناتی همچون وام هستند اما این امر اگر بدون توجه به ابعاد مهم و دقیق ربا و مسائل مربوط به ربای قرضی باشد آنها را در دام شیطان و گرفتاری ربا خواهد انداخت؛ یكی از اقسام وامها، وامهای خانوادگی است كه در سالهای اخیر رواج قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر بار بانک‌ها بر دوش مردم عادی گذاشته شده زیرا آن‌ها وام‌های کم با سود زیاد می‌گیرند و باید هم پس بدهند و در غیر این‌صورت اموالشان به حراج گذاشته می‌شود.

لذا وام‌های خانگی امکان دریافت پول با شرایطی آسان را برای کسانی که امکانات لازم برای دریافت وام از بانک‌ها را ندارند، فراهم ساخته است.

در این صندوق های خانگی با مشارکت و همراهی یک گروه از مردم که ممکن است خویشاوند، همسایه، دوست و آشنا باشند، مبلغی به تناسب مقدار وامی که قرار است به آنها پرداخت شود و به تعداد افراد وام‌گیرنده، پس‌انداز می‌شود و این افراد به صورت قرعه‌کشی در نوبت دریافت وام می‌مانند.

وام گیرندگان پس از قرعه‌کشی و دریافت وام موظفند مقدار مشخص شده را به مدیری که در واقع این افراد را گرد هم آورده ‌است و مسئولیت وام‌های خانگی را بر عهده دارند، پرداخت کنند.

هر کسی می‌تواند در خانه خود و هر جایی که امکانش وجود دارد از کسانی که مایل هستند پول لازم برای وام را دریافت کرده و پس‌انداز کند و در قبال آن با داشتن امتیاز ریاست این وام‌ها، از مزیت دریافت وام به عنوان نخستین نفر بدون شرکت در قرعه‌کشی بهرمند شود.

صد هزار تومان ممکن است نیاز مادی چندانی را برطرف نکند اما اگر همین صدهزار تومان‌ها جمع شود و هرکس به توان خود مبلغی روی آن بگذارد، می‌شود با آن یک سرمایه‌گذاری مناسب انجام داد. وام‌های خانگی هم به همین صورت هستند و در واقع جمع شدن پول هایی است که ما روی هم می‌گذاریم و به نوبت از آن استفاده می‌کنیم.

شاید نیاز‌های مادی مردم این ایده خلاقانه را شکل داده است یا شاید اندیشه سرمایه‌گذاری با پول کم در ذهن یک فعال اقتصادی باعث تشکیل این صندوق های خانگی شده اما به هر حال این وام‌ها و طرح‌های اقتصادی که از طرف خود مردم است، زمینه اقتصادی مشارکتی و پویا را در جامعه فراهم می‌سازد.

نظرات وام‌گیرندگان در قرعه خانوادگی

وام‌های بدون سود و بهره

یکی از وام‌گیرندگان می‌گوید: با کمک جمعی از همسایگان به تعداد 20 نفر شرایط برای ما فراهم شد که بتوانیم مبلغی را به صورت وام دریافت کنیم.

وام درخواستی ما 2 میلیون تومان بود که بابت آن باید ماهیانه 100هزار تومان پرداخت کنیم. ابتدا 100 هزار تومان به مسئول وام می‌دادیم و پس از آن در انتظار قرعه‌کشی می‌ماندیم و هنگامی که اسم ما در قرعه کشی انتخاب می‌شد با دریافت وام، ماهیانه 100 هزار تومان قسط می‌دهیم.

وی می‌گوید: همه کسانی که در این وام‌ها شرکت می‌کنند به دلیل شناختی که از هم دارند به یکدیگر اعتماد دارند و از قبل با شناختی که از هم و شرایط مالی یکدیگر دارند، در این صندوق های خانگی شرکت می‌کنند. مهم‌ترین مزیت آن این است که بابت دیر شدن قسط وام‌ها مجبور به دادن بهره و سود نیستند. البته تاخیر در پرداخت قسط‌ها شرایط بدی را برای وام به وجود خواهد آورد اما آنها از قبل با شناخت همه شرایط خود و وام‌دهنده این کار را انجام می‌دهند.

این وام‌گیرنده می‌گوید: هر چقدر مبلغ وام بیشتر باشد قسط بیشتری برای پرداخت در نظر گرفته می‌شود. مثلا برای یک وام 3میلیون تومانی ، 20نفری که در قرعه شرکت کرده، 150 هزار تومان قسط می‌دهد و برای یک وام 4میلیون تومانی باید 200 هزار تومان پرداخت شود.

درباره قرعه‌کشی هم باید گفت گاهی اوقات با رضایت همه وام‌گیرندگان کسانی که نیاز بیشتری دارند می‌توانند بدون قرعه‌کشی زودتر وام بگیرند که این از مزیت آشنایی و شناخت افراد شرکت‌کننده در وام‌های خانگی از همدیگر است.

او ادامه می‌دهد: هر زمان که افراد نیاز بیشتری داشته باشند می‌توانند پول بیشتری روی هم بگذارند و وام بیشتری دریافت کنند.

یکی دیگر از وام گیرندگان می‌گوید: من با وام‌هایی که گرفته‌ام توانسته‌ام نیازهای زندگی‌ام را برطرف کرده و مبلغی پول پس انداز کنم و خودم هم از این طریق یک مرکز خانگی برای این کار در میان اقوام و دوستان راه‌اندازی کرده ام .

مزیت دیگر این وام‌ها این است که وام‌گیرنده در هر سن و هر شرایطی که باشد می‌تواند در قرعه کشی شرکت کند و از آنجایی که همدیگر را می‌شناسیم، با دغدغه ضامن و سپرده و دیگر مدارک مواجه نخواهیم بود و خود فرد سند و ضامن مهمی در پرداخت وام است.

رقابت اقتصادی در بین دوستان و اقوام

او ادامه می‌دهد: وام‌های خانگی کمک مهمی به مردم در پس‌انداز و مشارکت برای سرمایه‌گذاری می‌کنند و هم انگیزه‌های فعال اقتصادی در جامعه را به سمت فعالیت‌های سودآور پیش می‌برند.

این وام‌ها کمک می‌کنند هر زمان و به هر تعداد دفعات مورد نیاز وام بگیریم و انگیزه بازپرداخت وام هم نیاز ما را به داشتن شغل و کار بیش از پیش کند.

وی اشاره می‌کند: رقابتی که با این کار بین اقوام و دوستان برای سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید خیلی مهم است چرا که دوستان و اقوام با دیدن فعالیت همدیگر و بودن در جریان فعالیت‌های اقتصادی به فکر این می‌افتند که از رقابت باز نمانند و سعی می‌کنند نقاط ضعف خویش را در زمینه‌های مادی با رقابت به وجود آمده بهتر بشناسند و برای اصلاح آن تلاش بیشتری کنند.

ارسال نظرات