دلیل گرانی گوجه سرمازدگی و عرضه کم است، پیش بینی می‌کنیم گوجه ۱۰۰۰ تومان دیگر نیز گران شود، عرضه سیب زمینی کمتر شده و قیمتش ظرف هفته‌های آینده مناسب‌تر می‌شود
کد خبر: ۸۶۱۰۱۴۲
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

به گزارش بسیج، نعمت رجبی، مدیر عامل شرکت تعاونی سبزین آفاق غرب همدان و کارشناس محصولات کشاورزی   در رابطه با قیمت گوجه فرنگی در بازار بیان داشت: انتظار می‌رفت که با ورود گوجه فرنگی‌های جیرفت قیمت این محصول پایین‌تر بیاید اما متأسفانه محصول جیرفت نیز دچار سرمازدگی شده بنابراین این محصول نه تنها کاهش قیمت نخواهد داشت بلکه احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد.

وی افزود: دلیل گرانی گوجه عرضه کم آن است، زیرا امسال ذخیره‌ای در انبارها نداشتیم بنابراین گوجه‌های انباری کم شد و الان نیز هر چه گوجه فرنگی در بازار موجود است محصول گلخانه‌ای و گران قیمت است.

وی دلیل انباشته نکردن گوجه در انبارها را کرایه بالای آن دانست و گفت: سال گذشته کشاورزان گوجه‌های خود را ذخیره کردند اما متأسفانه هزینه انبارها بالا بود و گوجه نیز با قیمت مناسب به فروش نرسید بنابراین کشاورزان ضرر زیادی را متحمل شدند، لذا امسال دیگر این ذخیره صورت نگرفت و همین نیز موجب عرضه کم شد.

این کارشناس محصولات کشاورزی اظهار داشت: هر ساله در شهریور ماه که گوجه مزرعه وارد بازار می‌شود مقداری از گوجه‌های نرسیده را در سردخانه‌ها ذخیره می‌کنند تا در فصولی مانند الان گوجه به اندازه کافی در بازار موجود باشد، اما این موضوع زمانی برای کشاورز توجیه اقتصادی دارد که هزینه انبار پایین باشد اما با هزینه بالای انبارها این امر امسال محقق نشد.

وی تأکید کرد: پیش بینی می‌کنیم که ظرف 20 روز آینده نیز قیمت گوجه فرنگی هزار  تا 1500 تومان افزایش داشته باشد.

رجبی در رابطه با وضعیت بازار سیب زمینی تصریح کرد: همان طور که گوجه فرنگی جیرفت دچار سرمازدگی شده، سیب زمینی این منطقه نیز آسیب دیده بنابراین بازار این محصول در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد به طوری که قیمت آن در اسفندماه به 1600 تومان نیز می‌رسد.

وی دلیل گرانی هنداونه‌ شب یلدا را نیز سوءاستفاده دلالان دانست و گفت: 4، 5 نفر از دلالان، بازار هندوانه را در یکی دو هفته اخیر در دست داشتند و قیمت آن را به 5 هزار تومان هم رساندند. این افراد هندوانه را از قبل خریده بودند و آن‌ها را ذخیره کردند، در این مدت نیز سود میلیاردی نصیبشان شد.

ارسال نظرات