اقتصاددان حامی دولت با دفاع از سخنان چند روز پیش عباس آخوندی گفت: اگر خاطرات هاشمی را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که ایشان نیز نسبت به دخیل بودن تفکرات چپ در تدوین قانون اساسی صحه گذاشته‌‌اند.
کد خبر: ۸۶۱۰۱۴۸
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
 به گزارش بسیج،  موسی ‌غنی‌نژاد با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص انحلال سازمان حمایت و خروج دولت از قیمت گذاری گفت: سخنان وزیر راه و شهرسازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چرا که برای نخستین بار است که عضوی از دولت خود منتقد عملکرد سایر دولتمردان در اقتصاد می‌شود که شجاعانه و شایسته تقدیر است.
او گفت: از همان روزی که اظهارات ایشان در رسانه‌ها منعکس شد پیش بینی کردیم که در ادامه حملاتی به منطق و اسلوب فکری ایشان صورت می‌گیرد برخی او را به لیبرالیسم و توهین به نهادهای جمهوری اسلامی متهم می کنند.
این اقتصاددان افزود: اقتصاد ایران با توجه به ابلاغ قانون اصل 44 نیاز دارد تا به سمت آزادسازی و رقابتی‌سازی پیش رود از این رو ادامه کار نهادهایی چون سازمان حمایت، شورای رقابت و سازمان تعزیرات معنا و مفهومی ندارد و منجر به گریز سرمایه‌گذاران از کشور می‌شود و انگیزه بخش خصوص در اقتصاد را می‌کاهد.
او تصریح کرد: از سال 84 که سیاست‌های کلی اصل 44 ابلاغ شد چنین سازمان‌هایی باید منحل می‌شدند که با روی کار آمدن یک دولت پوپولیسم عملا قوام یافتند و نظارت آنها بر بنگاه‌های تولیدی بیشتر شد. غنی‌نژاد افزود: اصولا وجود چنین سازمان‌هایی سبب خواهد شد که ایمنی فضای کسب و کار در کشور پایین بیاید و مانع سرمایه‌گذاری های جدید شود و اگر دولت یکبار برای همیشه چنین نهادهایی را برچیند، میوه این تصمیم نصیب تمام بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد.
او گفت: جای خوشحالی است که یک عضو کابینه معتقد به ساز و کار بازار با این صراحت از قیمت‌گذاری دولتی انتقاد می‌کند اما باید تاسف خورد که وزارتخانه‌های مربوطه که بایدبستر لازم را برای رقابتی سازی و آزادسازی اقتصاد ایران آماده کنند در این زمینه سکوت کرده و بر علیه وزیر راه اظهار نظر کرده اند.
غنی‌نژاد افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه بنا شده تا سازمان حمایت منحل شود اما پیشنهاد می شود با توجه به اینکه اقتصاد ایران به آزاد سازی و پرهیز از قیمت‌گذاری دولتی نیاز دارد، دولت خود به تنظیم لایحه‌ای بپردازد و جداگانه به مجلس پیشنهاد دهد تا چنین سازمان ‌هایی منحل و قیمت‌گذاری دولتی برای همیشه ممنوع شود.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه برخی انتقاد کرده‌اند که چرا وزیر راه انگ سوسیالیستی و مارکسیستی را به نهادهای جمهوری اسلامی زده است، گفت: کسانی که چنین انتقاداتی را مطرح کرده‌اند بهتر است یکبار هم که شده تاریخ 37 ساله جمهوری اسلامی و خاطرات مسولان آن را بخوانند آنگاه متوجه خواهند شد که برخی از مقامات عالیرتبه نظام خود اقرار کرده‌اند که قانون اساسی جمهوری اسلامی تحت تفکرات چپ یا مارکسیست‌های مسلمان نوشته شده و مطلبی که دکتر آخوندی درباره مارکسیستی بودن چنین نهاد‌های گفته‌اند برای اولین بار نیست که مطرح شده و در گذشته برخی مقامات عالیه کشور نیز به این موضوع اعتراف کرده‌اند. غنی‌نژاد افزود: اگر خاطرات آیت اله هاشمی را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که ایشان نیز نسبت به دخیل بودن تفکرات چپ در تدوین قانون اساسی صحه گاشته اند.
او گفت: ریشه سازمانی چون سازمان حمایت و اصوالا تفکر قیمت‌گذاری دولتی به اصل 14 انقلاب سفید شاه برمی‌گردد که در آن به صراحت نوشته شده است که تعیین و تثبیت مداوم قیمت‌ها و توزیع صحیح کالاها بر اساس سود عادلانه، مبارزه پیگیر با استثمار مصرف‌کنندگان و پایان عادت ناپسند گران فروشی از اصول این انقلاب خواد بود. بنابراین می‌توان گفت این تفکر از نیم قرن پیش شروع شده و امروز در چهره سازمان هایی نظیر سازمان حمایت و تعزیرات حلول یافته است. او پیشنهاد داد با توجه به اینکه در بحث قیمت‌گذاری باید از هرگونه رفتار پوپولیستی پرهیز کرد خواستار همکاری همه ارکان حکومت برای رهایی اقتصاد از مارکسیسم و سوسیالیسم شد.
ارسال نظرات