رئیس مرکز تحقیقات سرطان، خون و ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی یزد:
آمار سرطان در استان بالاتر از میزان متوسط کشوری است به طوری که این آمار مسئولان استان و مردم یزد را نگران کرده است.
کد خبر: ۸۶۱۰۳۶۲
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آمار سرطان در استان بالاتر از میزان متوسط کشوری است به طوری که این آمار مسئولان استان و مردم یزد را نگران کرده است.
با توجه به این‌که آگاهی‌رسانی به مردم درباره وضعیت شیوع انواع سرطان در استان ضروری است.
«اعظم‌السادات هاشمی»رئیس مرکز تحقیقات سرطان، خون و ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی یزددر گفت‌و گو با همشهری به نقش انواع آلودگی‌ها و ذرات معلق در هوا در بروز سرطان پرداخته و راهکارهای کاهش این بیماری را نیز توضیح داده است.

میزان ابتلای شهروندان یزدی به بیماری سرطان چقدر است؟
آمار سرطان در استان، نسبت به متوسط کشوری بالاست؛ به طوری که از هر صد هزار نفر یزدی، 113 نفر مبتلا به سرطان هستند. در این میان، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان و سرطان پستان نیز شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان یزدی است. این در حالی است که شیوع سرطان پستان در زنان یزدی 8 برابر بیشتر از میزان متوسط کشوری است؛ البته باید به این موضوع نیز توجه کنید که استان جزو مراکز اصلی درمان سرطان است؛ از این‌رو به‌طور طبیعی آمار اعلام شده بیماری سرطان در یزد بالاتر از میزان واقعی سرطان در این استان است. در مورد شیوع بیماری سرطان نیز در استان تحقیق مستندی انجام نشده است و آمارهای موجود بر اساس آمار پاتولوژی است.


بسیاری معتقدند؛ صنعتی شدن یکی از عوامل اصلی افزایش آمار سرطان در میان مردم استان است، نظر شما در این خصوص چیست؟
بله، آمار سرطان در استان بالاست و باید توجه داشت که صنعتی‌شدن و رشد شهرنشینی تاثیر بسیاری بر افزایش آمار سرطان در چند سال اخیر داشته است. البته این تنها دلیل نیست. تغییر سبک زندگی نیز از دیگر عوامل رشد سرطان در دنیاست که شامل یزد هم می‌شود. اکنون تماس مردم با مواد سرطان‌زا افزایش یافته است. صنعتی شدن استان همراه با تولید گازها و ذرات معلق در هواست که موجب آلودگی هوا، آب، خاک، پساب و پسماند شده است و بر رشد سرطان نیز تاثیر گذاشته است؛ البته پیشرفت تکنولوژی موجب تشخیص زودهنگام و جلوگیری از رشد بیماری‌هایی مانند سرطان شده است. استان با داشتن پزشکان مجرب و تجهیزات نسبتا خوب، در تشخیص به موقع سرطان و درمان آن موفق عمل کرده است.


در مورد نقش آلودگی هوا در افزایش آمار سرطان توضیح بیشتری دهید.
رابطه معنی‌داری میان آلودگی هوا و رشد برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد. نتایج آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان حاکی از آن است که در سال 2010 حدود 223 هزار نفر در دنیا به دلیل سرطان ریه، جان خود را از دست داده‌اند که بیش از نیمی از آنها ساکنان کشورهای شرق آسیا و چین بوده‌اند. این سازمان برخی ذرات معلق در هوا را از قبیل دود دیزل به عنوان مواد سرطان‌زا اعلام کرده‌ بود. اما در گزارش جدید، همه ترکیب‌های آلاینده موجود در هوا به‌عنوان مواد سرطان‌زا معرفی شده‌اند. بر اساس لیست آلوده‌ترین شهرهای جهان که از سوی یک موسسه خارجی در سال92 منتشر شده است، شهرهای اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کوئتا در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب 10‌شهر آلوده جهان هستند.


آیا میزان شیوع سرطان با سن افراد و اقلیم هر منطقه هم رابطه دارد؟
مدتی است که مرگ‌و میر ناشی از سرطان و کاهش سن ابتلا به سرطان ایجاد نگرانی کرده است. اکنون جامعه پزشکی نسبت به شیوع بیماری سرطان در سن جوانی و میانسالی هشدار داده است. سن بروز سرطان معمولا بالای 50 سال است، اما در سال‌های اخیر سرطان‌های دستگاه گوارش و مجاری تنفسی در افراد زیر 30‌سال نیز مشاهده می‌شود. استفاده از مواد اعتیادآور و همچنین مصرف بالای انواع فست‌فود در میان جوانان از عوامل بروز این پدیده در سن پایین است. در مورد رابطه شیوع سرطان با اقلیم هر منطقه نیز، برای نمونه، سرطان معده یکی از بیماری‌های شایع در دنیاست، اما در برخی مناطق شیوع بالاتری دارد. این مناطق شامل ژاپن، چین، شیلی، ایرلند و نواحی شمال ایران است. سرطان معده بیشتر در بالای 60‌سال دیده می‌شود، اما در سن پایین‌تر نیز امکان بروز دارد. این بیماری بیشتر در طبقات پایین اجتماعی و اقتصادی دیده می‌شود و مشخص شده است که در بروز این بیماری عوامل محیطی تاثیرگذار هستند. گفتنی است که این عوامل از کودکی در فرد بروز می‌یابد و آن فرد در بزرگسالی به‌عنوان مستعد آن بیماری تلقی می‌شود. این نکته را هم بگویم که نیترات موجب ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان معده است. مصرف طولانی مدت غذاهای نمک زده، دودی و خشک شده مانند سوسیس، کالباس و ماهی دودی که حاوی مقدار بسیاری نیترات هستند، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند.


راه‌های پیگیری از بروزسرطان چیست؟
شناسایی سرطان پیش از بروز علائم آن نقش مهمی در درمان موثر و بهبود صد‌در‌صد آن دارد. لازم است مردم بدانند که بیشتر سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. برخی از این بیماری‌ها در صورت تشخیص به‌موقع به طور کامل درمان می‌شوند. در این مورد کافی است که مردم برای خودآزمایی و غربالگری اقدام کنند.


علائم شایع بروز سرطان چه مواردی هستند؟
لازم است افراد وجود برخی علایم را جدی بگیرند و در صورت مشاهده آنها در بدن خود به پزشک مراجعه کنند. وجود توده در هر نقطه از بدن یا گرفتگی صدا به‌طور مداوم، سوء هاضمه یا اختلال در بلع به‌طور مداوم و تهوع یا سرفه خون‌آلود از جمله عوامل هشدار دهنده است. تغییر در یک خال پوستی، تغییر در عادت‌های طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست دائمی، عدم بهبودی زخم به‌طور طولانی، وجود خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی دیگر نیز از دیگر علائم احتمالی بروز سرطان هستند. البته لازم است تاکید شود که وجود علائم بالا مبنی بر وجود سرطان نیست، بلکه ممکن است یکی از علائم بروز سرطان در فرد باشد که باید به آن توجه کرد.

همچنین ایرنا نوشت: سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد شیوع دیابت در این استان را نگران کننده اعلام کرد.

«مسعود رحمانیان» افزود: شیوع این بیماری طی 17‌سال گذشته از 14‌درصد در افراد بالای 30 سال به 18‌درصد در حال حاضر رسیده است.

وی با اشاره به این‌که 22 درصد افراد بالای 40‌سال استان دیابت دارند اظهار کرد: اگر شیوع دیابت در استان یزد به همین شکل پیش برود آمار ناخوشایندی در انتظار استان خواهد بود و احتمالا ادامه این روند، شیوع آن را به 20‌درصد خواهند رساند.

این فوق تخصص غدد بزرگسالان تصریح کرد: در صورت ادامه این روند در آینده از هر 5 یزدی یک نفر به دیابت مبتلا خواهد بود.

وی زندگی ماشینی و سبک زندگی امروزی را دلیل اصلی افزایش شیوع این بیماری در استان و کشور دانست و یادآور شد: بی تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب، ژنتیک و غذاهای پر کالری و کم فیبر از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است. رحمانیان همچنین به نقش ازدواج‌های فامیلی در ابتلا به این بیماری اشاره کرد و رشد چاقی در چند سال اخیر در استان به‌ویژه در میان دانش آموزان را نگران کننده برشمرد.

وی با بیان این‌که 30‌درصد دانش آموزان این استان چاق هستند گفت: این دسته از دانش آموزان در سنین پایین چاق می‌شوند و در بزرگسالی هم چاق باقی خواهند ماند. سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد به والدین دانش آموزان توصیه کرد که سبک زندگی خود را تغییر دهند و از استرس و اضطراب دوری کنند.

رحمانیان اضافه کرد: کنترل بیماری دیابت بر عهده یک نفر یا یک دستگاه نیست بلکه باید رسانه‌ها و دانشگاهیان نقش مثبت خود را در این زمینه ایفا کنند.

ارسال نظرات