معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی:
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۲.۵ درصد از جمعیت ۶ سال به بالای کشور بی‌سواد بودند که در حال حاضر این نرخ به کمتر از ۱۴ درصد رسیده است.
کد خبر: ۸۶۱۰۴۸۷
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: ارائه خدمات آموزشی به بی‌سوادان همانند یک خیابان یک طرفه است به طوری که در این سال‌ها ما شاهد عرضه در این حوزه بودیم و تقاضای بی‌سوادان برای بهره مندی از سواد تقریبا ضعیف بوده و می توان گفت که ما نتوانسته‌ایم در این حوزه به فرمایشات امام خمینی(ره) جامه عمل بپوشانیم.

پرویز کوثری افزود: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، 52.5 درصد از جمعیت 6 سال به بالای کشور بی‌سواد بودند که در حال حاضر این نرخ به کمتر از 14 درصد رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی آموزش و پرورش برای افزایش میزان نرخ باسوادی در کشور ابراز کرد: تمامی خدمات این سازمان به سوادآموزی افراد 10 تا 49 سال متمرکز شده است البته این به آن معنی نیست که توجهی به سوادآموزی افراد بالای 50 سال از سوی سازمان نهضت سوادآموزی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کمتر از 5 درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند، عنوان کرد: ارائه خدمات آموزشی در قالب برگزاری کلاس برای 5 درصد از این افراد که در کل کشور پراکنده شده‌اند امکان پذیر نیست در نتیجه برای تحت پوشش قرار دادن این تعداد رویکرد آموزشی این سازمان به صورت ارائه خدمات به صورت فرد به فرد است.

کوثری افزود : در حال حاضر به جای آموزش‌یار افرادی تحت عنوان آموزش دهنده خدمات آموزشی را پس از آموختن روش و محتوای تدریس به اشخاص هدف ارائه می‌دهند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی در مورد وضعیت نرخ سواد زنان در کشور خاطرنشان کرد: پس از انقلاب 75 درصد خدمات سواد آموزی به زنان اختصاص داشته است.

وی افزود: فاصله جنسیتی بین زنان و مردان از حیث تحصیل در دوران قبل از انقلاب (سال 55) 24 درصد بوده به طوری که این میزان در حال حاضر کمتر از 5 درصد است در نتیجه این موضوع حاکی از برقراری عدالت آموزشی بین زنان و مردان در نظام اسلامی است.

کوثری با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حدود 400 هزار نفر در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال در سطح کشور تحت پوشش خدمات سازمان نهضت سوادآموزی قرار دارند، افزود: انسداد مبادی بی‌سوادی، از رویکردهای اصلی سازمان نهضت سوادآموزی است برای جلوگیری از افزایش تعداد افراد بی‌سواد و یا کم‌سواد در کشور است.

وی با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی در جمعیت 10 تا 49 ساله کشور نزدیک به پنج درصد است، تصریح کرد: مطابق ابلاغ جهانی یونسکو، پیش‌بینی شده بود که تا پایان سال 2015 نیمی از درصد بی‌سوادان کشورها کاهش پیدا کند که در این راستا ایران جزو کشورهایی است که در گروه سنی 10 تا 49 ساله به این هدف رسیده است، لذا معتقدیم برای تداوم این روند باید هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور جزو اولویت‌ها باشد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و محتوای آموزشی در کشور بر اساس شرایط افراد ارائه می‌شود، اظهار کرد: یکی از طرح‌های نهضت سوادآموزی، طرح خودآموز است که افراد می‌توانند با همکاری یکی از افراد باسواد خانواده خود، آموزش‌های لازم را فرا گرفته و آزمون مورد نیاز برای ارتقای سطح را در مدارس و نهضت سوادآموزی انجام دهند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی همچنین با تأکید بر اینکه رویکرد سوادآموزی باید متناسب با شغل و جنسیت افراد باشد تا بتوان شاهد خروجی مطلوبی در جامعه بود، خاطرنشان کرد: امروز آموزش به بی‌سوادان در کشور سطح‌بندی شده و کنار این آموزش‌ها باید جامعه را به‌نحوی برای افراد بی‌سواد تغییر داد که نیاز به آموزش را از ضرورت‌های زندگی خود بدانند.

ارسال نظرات