اعطای لقب "علامه" توسط هاشمی رفسنجانی به سید حسن خمینی باعث واکنش های متفاوتی از میان شخصیت های علمی و حوزوی کشور شد.
کد خبر: ۸۶۱۰۵۸۰
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی ؛ در همایش بزرگداشت همسر امام خمینی (ره)، که با حضور اعضای بیت امام تشکیل شد، آقای هاشمی رفسنجانی طی  سخنانی از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این‌گونه تقدیر کرد: «علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه‌ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سید یاسر و سید علی که تفاوت بین آنها نمی‌بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.»
اعطای لقب "علامه" توسط هاشمی رفسنجانی به سید حسن خمینی باعث واکنش های متفاوتی از میان شخصیت های علمی و حوزوی کشور شد. منتقدین اعطای لقب علمی را به دلایل سیاسی به افراد نپسندیده و نگران کم اعتبار شدن این القاب که با هدف گرامی داشت اساتید بارز علوم و اخلاق است شدند.
با گذشت چند ماه از این لقب گذاری ها آیت‌الله آملی لاریجانی در واکنش به آن کم سوادی هاشمی را به رخ او کشید و این سوال اساسی را مطرح کرد که آیا هاشمی خود قدرت درک متون و کتاب های نوشته شده توسط علامه ها را دارد که اکنون خود را شایسته اعطای لقب علامه به دیگران می داند.
مبرهن است شخصی شایستگی اعطای القاب علمی را به دیگران دارد که خود حداقل شایسته آن لقب باشد. بدین معنا که هاشمی باید خود شایسته لقب علامه باشد اما با اشاره  آیت‌الله آملی لاریجانی می توان دریافت وی حتی قدرت فهم کلمات اساتید بارز حوزه را ندارد تا چه برسد به اینکه خود در چنین سطح علمی باشد.
آیت‌الله آملی لاریجانی در این باره اظهار داشت: انسان پشت این مطالب حرکت‌های معناداری را احساس می‌کند. عده‌ای را که با خود همفکر هستند برای ورود به مجلس خبرگان تحریک می‌کنند البته اشکالی ندارد آزادی است ولی در حوزه‌های علمیه علامه تراشی هم می‌کنند آیا واقعاً شما تشخیص‌دهنده علامه هستید؟ کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند آیا قادر به فهم دقیق متون معمولی کتب حوزوی هستند؟ آیا می‌توانند ظرایف کتاب‌هایی مثل کفایه آخوند خراسانی و رسائل و مکاتب شیخ انصاری را فهم کنند؟ آیا تحقیقات محقق نائینی، محقق عراقی، و محقق اصفهانی را درمی‌یابند با این وضع این‌ها علامه تشخیص‌دهنده می‌شوند؟ این‌ها بازیگری است،این‌ها استهزاء حوزه‌های علمیه است، این‌ها خندیدن به شعور مردم است.
در علوم دیگر این حرف ‌ها نیست، چه کسی جرأت می‌کند برود بگوید من علامه در ریاضیات را تشخیص می‌دهم؟ مگر اینکه ریاضیدان باشد، این ‌ها بازیگری است،‌ با زیرکی دارند توقعاتی در جامعه درست می‌کنند و من گمانم این است که یک عده‌ای راه افتاده‌اند جامعه را در مقطع انتخابات دوقطبی کنند تا از آرای یک عده‌ای استفاده یا سوءاستفاده کنند این‌ طور که ما بیاییم یک فضایی درست کنیم تا آراء جمع کنیم واقعاً خلاف شأن است حالا فرض کنیم آرایی هم این‌گونه جمع کردید در نزد حق‌تعالی چه جوابی دارید نسبت به این حرف‌های خلاف. البته مردم می‌فهمند، خادم را از غیر خادم تشخیص می‌دهند.»
هاشمی وقتی با انتقادات روبرو شد با پناه بردن به معنای لغوی علامه که به معنای کسی است که بسیار می‌داند، دانشمند و بسیار داناست گفت این لقب آنچنان مهم هم نیست سید حسن خمینی هم زیاد می داند.
هاشمی گفت:«نمی‌دانند معنای کلمه علامه چیست. الان زید و عمرو همه آیت‌الله هستند! (با خنده) علامه خیلی پایین‌تر است. علامه یعنی کسی که زیاد می‌داند و حسن آقا خیلی می‌داند و انسان بسیار خوش‌استعدادی است و شبیه استعدادهای امام را دارد و اهل کار کردن است. در قم درس خارج می‌گوید و شاگردهای خوبی دارد. انسان کوچکی نیست که علامه برایش زیاد باشد. من نمی‌دانم چه معنایی از علامه می‌فهمند که حساسیت نشان می‌دهند.»
البته هاشمی به عمد و یا شاید به دلیل کم سوادی اطلاع ندارد استفاده از این لقب بر اساس معنای لغوی آن است همان گونه که همگی می دانند در حوزه مقام علمی آیت الله از حجت الله بالاتر است هرچند از نظر لغوی حجت الله بودن بسیار معنای با اهمیت تر و است ولی در مقام استفاده این آیت الله است که نشان گر مقام علمی بالاتر است.
علامه نیز براساس استعمالی که حوزه از ان کرده است برای افرادی استفاده می شود که در چندین رشته بالاترین سطح تخصص را دارا هستند.
از میان افرادی که این لقب را نه براساس هدیه های سیاسی بلکه براساس لیاقت های عملی دریافت کرده اند می توان به علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان/علامه مجلسی صاحب بحارالانوار /علامه حسن‌زاده آملی معروف به علامه ذوالفنون/علامه مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / علامه حلی، معروف به علامه دهر/ علامه دهخدا،نویسنده بزرگترین لغتنامه فارسی.
با نگاه به زندگی نامه این افراد می توان در سوابق علمی آنها نگارش صد ها جل کتاب که همگی در بالاترین سطح علمی هستند را دید در حال که تعداد کتاب های صد حسن خمینی که ملقب به این لقب کشته است به تعداد انگشتان دست نمی رسد.
 

ارسال نظرات