یک روانشناس با اشاره به نقش موثر تربیت توسط والدین در پیشگیری از اعتیاد گفت: ایجاد عزت نفس برای فرزندان و گسترش فضاي همدلي در خانواده دو عامل پیشگیری ای اعتیاد به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۶۱۰۵۹۰
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، هادی بهرامی  اظهارداشت: خانواده و تربیت صحیح فرزندان عاملی مهم در پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود البته باید توجه داشت که اعتیاد آسیب اجتماعی بسیار پیچیده‌ای است که علل و عوامل گوناگونی در شکل‌گیری و ایجاد آن نقش دارند لذا برای رفع یا کاهش اعتیاد باید به همه این عوامل توجه داشت و تنها به یک یا چند عامل خاص توجه نکرد.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد علل سطح اول، دوم و سوم دارد، گفت: علل سطح اول باید توسط روانشناسان بالینی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و نقش تربیت در پیشگیری از اعتیاد در سطح سوم قرار داشته که روانشناسان شخصیت تربیتی می‌توانند در این زمینه به ارائه بررسی‌ها بپردازند.

این روانشناس شخصیت تربیتی ادامه داد: كمبود محبت يا افراط در محبت، تبعيض بين فرزندان، محدود كردن فرزندان، اعتياد اعضاي خانواده، رفاه اقتصادي خانواده، بي سوادي يا كم سوادي والدين، فقر اقتصادي، اختلافات خانوادگي والدين، كم توجهي به نيازهاي جوانان ونوجوانان از جمله عللی هستند که در گرایش به اعتیاد مواد مخدر افراد جامعه نقش دارند.

بهرامی يكي از جنبه‌هاي مهم رفتار پدر و مادر را برخورد صحيح در هويت يابي نوجوانان برشمرد و افزود: .نوجوان و جوان نيازمند بالندگي بوده و اين بالندگي تابع روش‌هاي صحيح تربيتي است که برای کاهش اعتیاد با ارائه آموزش‌های درست به خانواده‌ها می‌توان در زمینه گام برداشت. متاسفانه در حال حاضر دانش خانواده‌ها به روز نبوده و ارتقاء آن بسیار حائز اهمیت است.

وی نقش والدين در پيشگيري از اعتياد فرزندان را مهم برشمرد و گفت: شخصيت كودك و نوجوان متأثر از رفتار پدر و مادر است .والديني كه با موازين تعليم و تربيت آشنا باشند، به فرزندان خود آگاهي داده وآنان را به سلامت از تنگناها و بحران‌هاي زندگي عبور می‌دهند و باعث مي‌شوند آنان با احساس مسؤليت و تعقل و تفكر در برابر بحران ها از خود درايت بيشتري نشان دهند.

این روانشناس شخصیت تربیتی تاکید کرد: ايجاد ارتباط كلامي با فرزندان و گسترش فضاي همدلي توسط والدین برای اینکه به دل‌هاي‌‌ ‌يكديگر راه يابند جهت پیشگیری از آسیب‌هایی همچون اعتیاد قابل توجه است تا چنانچه جوان در معرض آسيب قرار گرفت، راهي براي ارتباط با والدينش وجود داشته باشد. همچنین اگر به نيازهاي عاطفي فرد در محيط خانواده توجه شود، فرزند نسبت به بسياري از اظهار محبت‌هاي ساختگي توجه نکرده و از فريب آن ها مصون مانده و بر اساس عقل و خرد ابعاد مثبت و منفي عمل خود را می‌سنجد.

به گفته بهرامی همچنین رفتار محترمانه با فرزندان بايد به صورتی باشد كه عزت و كرامت آنان حفظ شود. اين شيوه باعث می‌شود تا آنها صاحب عزت نفس شوند و این موضوع فزرندانشان را از اعتیاد دور می‌سازد. همچنین نظارت بر انتخاب دوستان و معاشرت فرزندان نباید از منظر والدین غافل شود و اوليا بايد با شناخت كامل، معيارهاي انتخاب دوست مناسب را به فرزندان نشان بدهند تا در آن مسير به بيراهه نروند.

وی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: زمانی که مسئله اعتیاد مورد توجه مردم قرار گیرد بهتر و جامع‌تر می‌توان جهت پیشگیری و مبارزه اقدام کرد چرا که همه در زمینه مشارکت کرده و نتایج سریع‌تر و مطلوب‌تر به دست می‌آیند لذا با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، موفقیت در این حوزه چندین برابر می‌شود.

این روانشناس شخصیت تربیتی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد کفایت نمی‌کند و ضمن اینکه باید توجه داشت که به تنهایی با آموزش نمی‌توان به کاهش اعتیاد دست یافت ولی در این زمینه همراه با توجه به دیگر علل اعتیاد باید برنامه‌های جامع و مدونی را اجرایی کرد.
ارسال نظرات