دانشگاه‌های استان کرمان با تغییر سیاست‌های خود در رابطه با برگزاری برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی تشکل‌های غیر همسو با خودشان را سیم خاردار پیچ کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۱۰۶۰۸
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

نویسنده:عمید شجاعی


به گزارش "پایگاه خبری بسیج دانشجویی کرمان"با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و گذشتن مدتی از فعالیت‌های آن، کم کم شاهد تزریق روحیه و سیاستی خاص به دانشگاه‌های کشور بودیم.

روحیه‌ای که به دنبال ایجاد یک تفکر و آن هم تفکر موافق و هم سو با دولت در دانشگاه‌ها بود و برخورد آن با هرگونه سخن دیگری بسیار سخت و خشن بود.
دانشگاه‌های استان کرمان هم از این قائله مستثنا نبودند و کمکم صدای شکایات تشکل‌های دانشجویی انقلابی به گوش می‌رسید.
لغو پی در پی برنامه‌ها و مراسم اجرای قوانین و مقرراتی که توسط خود دانشگاه‌ها وضع شده بود و همه و همه، باعث شده بود که تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان با صدای رسا نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کنند.

نمی‌خواهند دانشجو نسل فعلی با بصیرت شود/ اجازه نمی‌دهند دانشجو نقد کند
سید محمد حسین تقوی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در کرمان، در رابطه با مشکلات تشکل‌ها در برگزاری برنامه‌های دانشجویی گفت: از مسئولان فرهنگی دانشگاه به دلیل عدم هماهنگی‌ها برای برگزاری برنامه‌های تشکل‌ها بسیار ناراضی هستیم.

وی با اشار به اینکه به زودی بیانیه‌ای را هم در این رابطه صادر خواهیم کرد، تصریح کرد: دانشگاه قول داده است که برنامه ۱۶ آذر امسال را تشکل جامعه اسلامی برگزار کند؛ اما هنوز که هنوزه مشکل مطرح می‌کنند و سر راهمان سنگ می‌اندازند، چندین برنامه دیگر هم بنا به برگزاری داشتیم که عدم همکاری فراوانی را از سوی مسئولان فرهنگی مشاهده کردیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به دلایل عدم همکاری و صدور مجوز برنامه هاب برخی تشکل‌های دانشجویی گفت: دلیل عدم صدور مجوز‌ها این است که نمی‌خواهند دانشجو نسل فعلی جامعه؛ دانشجویی با بصیرت؛ فعال فرهنگی و در میدان باشد.

وی افزود: آن‌ها می‌خواهند دانشجو را به حاشیه ببرند و در همین راستا ادعا می‌کنند که دانشجو باید به سراغ درسش برود و اجازه نمی‌دهند که دانشجو نقد کند و نقدی داشته باشد و سیستم را به سمتی سوق می‌دهند که به نظر من سکولار است یعنی دین جدا و سیاست هم جدا.

تقوی تصریح کرد: دانشگاه‌های کرمان بگونه‌ای است که دانشجویان را می‌خواهند تنها به درس متمرکز کنند که متاسفانه در این موضوع هم لنگ می‌زنند و دلیل آنهم عدم سرعت علمی و پیشرفت علمی است، متاسفانه یک سیستم سکولار غربی در مدیریت‌های و انتخاب افرادی که برای مسئولیت‌ها قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، این سیستم آمریکایی است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: در بین مسئولان دانشگاه عده‌ای هستند که با پنبه سر می‌برند؛ شاید در جلوی روی شما با خوشی استقبال کنند و مخالفت نمی‌کنند؛ اما در دل کار یا بودجه را نمی‌دهند یا در روند اجرای برنامه اختلال ایجاد می‌کنند، این افراد خیلی نرم با شما برخورد می‌کنند؛ اما در اجرایی برنامه شما را اذیت می‌کنند.

خبرهایی نیز از صدور لیست ممنوع الورودی‌ از نام نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز به گوش می‌رسد که این موضوع هم دلیل دیگری بر ممانعت فعالیت تشکل‌های دانشجویی است.

سیاست دولت انزوای تشکل‌های دانشجویی انقلابی است/ اگر نمی‌خواهید از دولت انتقاد کنیم واضح بگویید

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در گفت‌وگو با در کرمان، در رابطه با موانعی که بر سر راه تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری برنامه‌هایشان وجود دارد، گفت: سیاستی که از ابتدای سال ۹۲ با شروع به کار دولت یازدهم در وزارت علوم وجود داشته و حتی با تغییر وزرا و سرپرستان و حتی در دوره‌ای که آقای فرجی دانا وزیر بود و در حال حاضر فرهادی این سیاست‌ها تغییر نکرده است و هدف آن این بوده که تا می‌توانیم نگذاریم تشکل‌های دانشجویی و انقلابی برنامه‌های خودشان را انجام دهند.

 

وی ادامه داد: حال این سیاست با عدم صدور مجوز برای برنامه‌ها و قراردادن مسیر پر از مشکل و روال اداری بر سر راه تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود که یا بودجه نیست یا امکانات نیست؛ این موارد روالی است که در امور فرهنگی دانشگاه است.

 

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه این روند‌ها در سطح اتحاده‌ها و در دانشگاه‌های سراسر کشور نیز وجود دارد، بیان داشت: جالب اینجاست افرادی در دولت حاضر کار می‌کنند، این اشکال را از دولت‌های نهم و دهم می‌گرفتند که دولت‌های گذشته روندی را به پیش می‌بردند که می‌خواهند تک صدایی ایجاد کنند؛ اما در حال حاضر خودشان در حال انجام این کار به صورت نرم هستند.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری در تمامی سخنانشان که در دیدار با دانشجویان یا اساتید و یا روسای دانشگاه‌ها به صورت کاملا صریح تاکید کرده‌اند، نباید مانعی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی و خصوصا تشکل‌های انقلابی ایجاد شود.

 

ایرانمنش گفت: با این حمایتی که مقام معظم رهبری از تشکل‌های دانشجویی کرده‌اند، نشان می‌دهد که این تشکل‌ها کار اشتباهی را انجام نداده‌اند و نمی‌خواهند انجام دهند و گرنه رهبر انقلاب تذکر می‌داند.

 

وی با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده بر سر راه تشکل‌های دانشجوی به سیاست‌های وزارت علوم برمی گردد، بیان داشت: با توجه به سیاستی که وزارت علوم؛ روسای دانشگاه و معاونین و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها در پیش گرفته‌اند، نشان می‌دهد که اشکال کار آز آنجاست؛ اما چه شده که تصمیم گیرندگان اصلی این روند را دارند جای سئوال است.

 

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: اگر قرار است تشکل‌های دانشجویی انتقادی از دولت نکنند؛ این را کاملا و صریح اعلام کنید و بگویند که ما نمی‌خواهیم تشکل‌های دانشجویی از دولت انتقاد کنند.

 

ایرانمنش با اشاره به اینکه عمده‌ترین بحث فرهنگی تشکل‌های دانشجویی با معاونین و مسئولان فرهنگی است، بیان داشت: به عنوان مثال در دانشگاه باهنر کرمان مجوز سخنرانی برای فردی به این دلیل که ممکن است از سیاست‌های داخلی دولت انتقاد کند داده نشده است.

 

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی این دانشگاه اعلام کردند که اگر قرار است برنامه‌ای برگزار شود، باید صورت مناظره باشد؛ اما این قانون باید برای تمامی تشکل‌ها یکشان نیست.

 

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: یکسری تشکل‌های خاص اگر بخواهد برنامه‌ای برگزار کنند و مجوز مشروط به برگزاری مناظره صادر شود؛ اما تشکل دیگری دو سخنران همسو دعوت می‌کنند و به راحتی مجوز می‌گیرند.

 

ایرانمنش خاطرنشان کرد: این تضارب آرا در برگزاری برنامه‌ها نشان از این می‌دهند که دولت و سیاست وزارت علوم این است که به تشکل‌های همسو با خودشان مجوزه کار بدهند؛ اما تشکل‌های دانشجویی که اختلاف فکری با دولت دارند در انزوا باشند و صدایشان شنیده نشود.
البته این ممنوعیت‌ها و موانع تنها مختص انجمن اسلامی‌های دانشگاه‌های کرمان نمی‌شود و تمامی تشکل‌های دانشجویی را با عناوینی بسیار محترمانه و قانون مدار درگیر خود کرده است؛ موانعی که از ارسال پیام انقلاب و امام به گوش دانشجویان جلوگیری کرده و می‌کند.
این گزارش ادامه دارد…

نویسنده:عمید شجاعی




ارسال نظرات