طبیعتی که تا نابودی فاصله زیادی ندارد/ مسئولان نگرانند ولی . . .!

اسب تیزپای تخریب کنندگان عرصه ملی و زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد چنان شتابی گرفته که این استان در معرض نابودی است.
کد خبر: ۸۶۱۰۶۲۹
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، توسعه در تمام امورات  کشور ما گاهی به  نوعی کلید خورده و پیش می‌رود که عاری از ملاحظات زیست محیطی است و داستان قربانی شدن محیط زیست در راه توسعه یک ماجرای تلخی است که در گوشه گوشه کشورمان شاهد آن بوده‌ایم و این بار به زخم‌های محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از زبان مسئولان ارشدش می‌پردازیم.


*محیط زیست کهگیلویه در هجوم شدید تخریب کنندگان

اصل بهره‌وری از طبیعت به هیچ وجه به منزله استفاده بی‌رویه و تخریب و نابودی محیط زیست و منابع طبیعی نیست چرا که این امر تضییع حقوق و دیگران و نسل‌های آینده است ولی انگار تخریب کنندگان عرصه‌های طبیعی بی‌توجه و غافل از این مواضع کمر به نابودی آن‌ها بسته‌اند.

فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: تخریب‌ها و هجوم برای نابودی منابع طبیعی و محیط زیست در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت در حال افزایش و نگران کننده است.

*دخالت‌های آشکار انسان از تخریب طبیعت

هرجا که به دقت نگاه می‌کنی متوجه ردپای انسان‌های سودجویی می‌شوی که به دلیل بالا بردن بهره‌وری امورات و توسعه فعالیت‌های خود به اصول دقت نکرده و کمر به نابودی محیط زیست و عرصه‌های طبیعی می‌بندند.

محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این باره می‌گوید: بوته‌کنی گیاهان خوراکی و دارویی به شکل گسترده، تخریب، تصرف و تغییر کاربری‌های گسترده اراضی ملی و منابع طبیعی بخشی از تعرض‌ها و دخالت‌های آشکار انسان در طبیعت است.

عطاپور شیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در این خصوص معتقد است: گرچه کارشناسان دلایل بروز پدیده گردوغبار و تغییرات محسوس اقلیمی و آب‌وهوایی را تا حدودی امری فرامرزی می‌دا‌نند اما نباید از دخالت‌ها و تخریب‌های زیست محیطی گسترده انسانی که شرایط و کارکردهای اکوسیستم را به شدت دچار آسیب و درمعرض نابودی قرارداده غافل باشیم.

*تهدیدات زیست محیطی کهگیلویه وبویراحمد

شکار بی‌رویه گونه‌های جانوری،تخریب و بوته‌کنی گونه‌های گیاهی و رهاسازی پسماندها بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی از جمله تهدیدهای زیست محیطی استان کهگیلویه وبویراحمد است.

*توسعه پایدار در گرو حفظ محیط زیست

بهره‌وری از طبیعت و توسعه نباید به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی بیانجامد اما متاسفانه در برخی نقاط کشورمان شاهد قربانی شدن محیط زیست به دست توسعه هستیم.

محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: در اجرای طرح‌های عمرانی، تولیدی و صنعتی نگاه توسعه محور و کارشناسانه ضروری است و تحقق واقعی توسعه پایدار تنها در گرو رعایت ملاحظات زیست محیطی است.

*تخریب طبیعت مصداق بارز بی‌عدالتی و تضییع آشکار

حقوق دیگران و آیندگان است و حفظ حراست از منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند یک عزم راسخ همگانی و مسئولیت‌پذیری عمومی به ویژه جوامع مدنی فعال در عرصه اجتماعی و فرهنگی است.

پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد دراین باره معتقد است: هنوز اصل حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و پیوست‌های زیست محیطی در جامعه نهادینه نشده است.
ارسال نظرات