در حالی که چین تاکنون چندین بار تلاش کرده مانع از توسعه بندر چابهار توسط هند شود، دهلی نو تلاش دارد از طریق اختصاص یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای ایران این پروژه را هر چه زودتر به نتیجه برساند.
کد خبر: ۸۶۱۰۶۹۵
|
۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹

به گزارش بسیج،  به نقل از پایگاه خبری ایندین اکسپرس، در حالی که چین تاکنون چندین بار تلاش کرده مانع از توسعه بندر چابهار توسط هند شود، دهلی نو تلاش دارد از طریق اختصاص یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری برای ایران و انجام سریع مذاکرات دو جانبه برای برقراری اتحاد تجاری بین دو کشور، این پروژه را هر چه زودتر نهایی کند.
تصویب اختصاص این خط اعتباری روز 4 دسامبر با اصرار دفتر نخست وزیر هند اتفاق افتاد. یک هفته بعد، وزارت کشتیرانی هند سریعا به کابینه این کشور پیشنهاد کرد که صندوق توسعه صادرات اجازه یابد 150 میلیون دلار اعتبار (تخصیص یافته به روپیه) به ایران اختصاص دهد. منابع آگاه در این خصوص گفتند: «این پیشنهاد با موافقت تمامی وزارتخانه های مرتبط مواجه شده و این هفته توسط کابینه تصویب خواهد شد.»
این خط اعتباری 150 میلیون دلاری که علاوه بر 85.21 میلیون دلاری است که پیشتر برای تجهیز 2  لنگرگاه در چابهار اختصاص یافته، توسط ایران برای تامین اعتبار پروژه راه آهن 630 کیلومتری چابهار به زاهدان دنبال می شد.
عجله هندی ها برای تعامل اقتصادی با ایران در حالی است که در اواسط ماه نوامبر یک هیئت اقتصادی چینی به ریاست سفیر این کشور در ایران با سفر به بندر چابهار، زمینه های توسعه همکاری های تجاری در این منطقه را مورد مطالعه قرار داده است. دهلی نو پیش تر در نهایی کردن قرارداد تجاری مربوط به این بندر تاخیر به خرج داده بود.
بندر چابهار از این جهت برای هند حائز اهمیت است که این کشور را قادر می سازد با دور زدن رقیب خود پاکستان، مسیر جدیدی به سمت افغانستان باز کند و بتواند منافع امنیتی و اقتصادی اش را در این کشور دنبال نماید. از زمانی که چین در فوریه 2013 کنترل بندر گوادر پاکستان را به دست گرفته، بندر چابهار برای هندی ها اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.
هند قصد دارد در کنار توسعه بندر چابهار، یک کارخانه تولید اوره در سواحل ایران احداث کند که گاز مورد نیاز این کارخانه توسط ایران تامین خواهد شد.
ارسال نظرات