چند صباحی است سگ‌های ولگرد از بی‌توجهی مسئولان شهری اصلاندوز سوءاستفاده کرده و در خیابان‌های این شهر پرسه می‌زنند.
کد خبر: ۸۶۱۰۸۱۴
|
۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، امروزه در زندگی شهری علاوه بر مسائل کاری و اجتماعی که موجب فشار روانی بشر می‌شود گاه سهل‌انگاری‌هایی وجود دارد که این قضیهرا برای بشریت و شهروندان یک شهر، پررنگ‌تر می‌کند.

اگر چند دقیقه در خیابان و کوچه‏ های شهر قدم بزنیم چشم ما به سگ‏ های ولگردی می ‏افتد که با چهره‏ های وحشتناک و بیمارشان، هر رهگذر را می‏ هراساند.

ورود و جولان آزادانه سگ‌های ولگرد از جمله مشکلاتی است که طی سالهای گذشته و این روزها شهروندان اصلاندوز با آن مواجه هستند؛ شاید به دلیل وسعت و مساحت بالای این شهر و به تبع دارا بودن دشت‌های وسیع و اماکن غیرمسکونی عاملی برای ورود سگها به این شهر شود.

گاهی همزیستی انسان و حیوانات آنقدر بالا می‌گیرد که کوچه‌ها و معابر شهری نیز به جولانگاهی برای حیوانات بدل می‌شود اما این اتفاق به این سادگی هم نیست و می‌تواند تبعات بهداشتی و اجتماعی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

رفت و آمد و جولان حیوانات در محیط زندگی انسان‌ها موجب انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان شده و مشکلات بهداشتی را در بر خواهد داشت.

با فرا رسیدن زمستان، سرمای هوا و تردد دشوار عابران، هر لحظه احتمال دارد برخی از شهروندان به ویژه کودکان و افراد سالخورده مورد حمله سگ‌های ولگرد و بعضا گرسنه قرار گیرند.که اخیرا شاهد یک مورد سگ گزیدگی نوجوانی در یکی از کوچه های شهر بودیم.

نمی‌توان گفت وفور سگ‌های ولگرد در کدامیک از مناطق اصلاندوز بیشتر است، چراکه در اکثر مناطق حداقل یک بار سگ‌های ولگرد مشاهده شده و موجب ترس شهروندان به ویژه کودکان و دانش‌آموزان در مسیر تردد مدرسه را فراهم آورده است.

جلوگیری از جولان آزادانه سگ‌های ولگرد نیازمند راهکار جدی است که قطعا شهرداری باید در این راستا اقدامی فوری انجام داده و بیش از این موجباتانبساط خاطر شهروندان اصلاندوزی را فراهم نکند.

درست است که پرسه زدن سگ‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر موجب مزاحمت برای مردم محله می‌شود اما می‌توان برای رفع این مشکل با راه حل‌های مختلف پیش رفت. یکی از راه حل‌ها را می‌توان ایجاد یک پناهگاه برای سگ‌ها در نظر گرفت. با ایجاد پناهگاه و استخدام چند نفر نیروی داوطلب علاوه بر ایجاد کارآفرینی، سگ‌ها از شهر دور می‌شوند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. آن وقت به جای تعیین دستمزد برای کشتار حیوانات بی‌گناه در شهر، می‌توان مبلغی را بابت نگهداری از سگ‌ها در پناهگاه‌ها هزینه کرد.

در گوشه دیگری از کشورمان، در شهر تهران، افرادی دور هم جمع شده‌اند و برای دفاع از حقوق حیوانات تلاش می‌کنند. آن‌ها که کارشان بسیار ستودنی است، پناهگاهی برای سگ‌های بی‌پناه ساخته‌اند که علاوه بر جلوگیری از مزاحمت این حیوانات برای مردم شهر، به سگ‌ها حق زندگی کردن بخشیده‌اند.

مرکز نگهداری از حیونات «وفا» در هشتگرد واقع در غرب تهران پناهگاهی است که در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ سگ بی‌پناه در آنجا زندگی می‌کنند. در این مرکز که بیشتر زنان داوطلب کمک به آن هستند صد‌ها سگ خوش‌شانس که جایی برای زندگی نداشته‌اند تحت مراقبت و سرپرستی قرار گرفته‌اند. این مرکز در سال ۸۳ به مدد کمک‌های خیریه تاسیس شده است و در حال حاضر تنها پناهگاه مجوزدارِ حیوانات در ایران به شمار می‌رود.

مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد، شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان ، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری اشاره کرد.

حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها نیز خطر ابتلای انسان به بیماری هاری را در پی دارد که این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و باید فرد سگ‌گزیده بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تحت مراقبت ویژه نظیر دریافت واکسن ضد هاری و تزریق سرم قرار گیرد.

همچنین سگهای ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ ( بدون انتقال بیماری ) منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد و موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح هستند.

سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

با این حال مسئولان باید طبق دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد فکری برای جلوگیری از افزایش روزانه این سگها در خیابانها و کوچه های شهر اصلاندوز در جهت آسایش همشهریان بکنند.چون مهمترین خدمتی که می توانیم برای مردم انجام دهیم ایجاد رفاه و آسایش برای آنان است.

ارسال نظرات