پیش بینی می شود از ۱۰ کشور جهان که در سال ۲۰۴۰ با استرس آبی مواجه می شوند ۶ کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشند.
کد خبر: ۸۶۱۱۵۹۰
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

به گزارش بسیج،  به نقل از پایگاه خبری عربین بیزنس، بر کسی پوشیده نیست که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با کمبود آب مواجه اند. منطقه بیابانی است. اما کارشناسان هشدار می دهند که میزان مصرف آب در این کشورها بالاست.
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هفته گذشته پیش بینی کردند که این 6 کشور در بین 10 کشور مواجه با استرس آبی در جهان در سال 2040 قرار داشته باشند. این مسئله نه تنها کمبود بارش ها در منطقه بلکه موضوع استفاده بی رویه آب در این کشورها را پررنگ می سازد.
چارلز آیرلند، تحلیلگر انستیتوی منابع جهانی گفت: «اگر هیچ فردی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زندگی نمی کرد، این مسئله جدی نمی شد، اما مردم زیادی در این کشورها زندگی می کنند...با توجه به شدت بحران، ما باید امکان استقرار مجدد مردم در مکان هایی که آب در آنها وجود دارد را مورد توجه قرار دهیم.»
بر اساس گزارش انستیتوی منابع جهانی، خشکی تاریخی سوریه در دهه نخست قرن حاضر و عدم وجود منابع آبی پشتیبان موجب شده تا هزاران خانواده به مناطق شهری کوچ کنند و این موجب سخت تر شدن ارائه خدمات و ناتوانی دولت در پاسخگویی به درخواست برای فرصت های شغلی جدید ده و در بروز جنگ داخلی موثر بوده است.
در حالی که جمعیت و دمای هوا در حال افزایش یافتن است، سفره های آب زیرزمینی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سرعت در حال کاهش یافتن است و این موجب اتکای بیشتر به شیرین کردن آب دریا برای استفاده در مصارف شهری و صنعتی می شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، انتظار می رود اتکا به آب شیرین کن ها در سطح جهان از یک درصد فعلی به 14 درصد تا سال 2025 برسد.
مروان عبدالعزیز مدیر ان ارک، منطقه آزاد دوبی برای شرکت های انرژی و محیط زیستی گفت: «کارهای خیلی کمی برای کاهش مقدار استفاده از آب های زیرزمینی انجام شده است... من فکر می کنم باید اقدامات سختگیرانه تری در قبال مردم انجام گیرد زیرا سفره های آب زیرزمینی بسیار کمیاب هستند و ما باید این ذخایر ارزشمند را حفظ کنیم... بنابراین باید کارهای زیادی برای تغییر رفتار (مصرف کنندگان) انجام پذیرد.»
ارسال نظرات