آیت الله امامی کاشانی:اتفاقات بعد از انتخابات برای کشور عزا بود/بیانیه لوزان یک موفقیت است،باید به ظریف تبریک گفت/یقین داشتم که دست حضرت(امام زمان) در کار است که فتنه آرام بگیرید/ مسئولان به خاطر خدا مشکلات مردم را حل کنند/ماجرای استخاره آیت الله امامی کاشانی از امام(ره)
کد خبر: ۸۶۱۱۵۹۹
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
معرفی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری
آیت الله  محمد امامی کاشانی

در دهم مهر 1310 در خانواده مذهبی و شهر مذهبى كاشان در محله‌ی‌ کلهر ديده به جهان گشود. پدر او شيخ ابوتراب از علماى كاشان بود.
 
وى در دوران نوجوانى و در سن سيزده سالگی براى تحصيل علوم دينى وارد حوزه علميه كاشان به رياست مرحوم آيت ‏الله آقای حاج شيخ جعفر صبوری شدند. سپس براى ادامه تحصيل به تهران رفتند و پس از اقامتی كوتاه در تهران در سن هجده سالگی به شهر مقدس قم رهسپار گرديد. 

فعالیت های سیاسی قبل از انقلاب

آیت‌الله امامی‌ کاشانی‌ از سال‌ 1340 فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را علیه‌ رژیم‌ با سخنرانی‌های‌ خود در جلسات‌ هفتگی‌ و مساجد تهران‌ آغاز کرد. هم‌زمان‌ با سخنرانی‌های‌ امام‌ خمینی‌ در قم‌ و صدور اعلامیه‌های‌ ایشان‌، وی‌ نیز سخنرانی‌های‌ خود را حول‌ سخنان‌ و بیانیه‌های‌ امام‌ آغاز کرد، که‌ برای‌ رژیم‌ مزاحمت‌هایی‌ را دربرداشت‌.

زمينه ‏سازى قیام 15 خرداد

اوج‌ این‌ سخنرانی‌ها در پانزده خرداد بود. ايشان در سخنرانی‏هایشان مسئله‏ى شهادت را مطرح كردند و فرمودند: «كسانى كه با شاه مى‏جنگند و كشته مى‏شوند، شهيد هستند.» وقتى آيت‏اللّه امامی‏كاشانى به پدرها و مادرهاى كشته‏شدگان تسليت مى‏گفتند، لفظ شهادت را به كار مى‏بستند و مى‏گفتند: «با كفر و با كسانى كه دستشان را به خون مردم آلوده و به آنها خيانت كرده‏اند، بايد جهاد كرد و تا پاى جان مبارزه كرد
سال‏های 48 تا 50
وی پس از قیام‌ پانزده‌ خرداد، دستگیر و زندانی‌ شد؛ زیرا او را یکی‌ از مسببین‌ این‌ جنبش‌ مردمی‌ می‌دانستند. در زندان‌ به‌ او گفتند که‌ شما دین‌ را در سیاست‌ دخالت‌ داده‌اید و اسلام‌ را که‌ دین‌ سنتی‌ است‌، به‌ صورت‌ یک‌ ایده‌ و طرز تفکر معرفی‌ می‌کنید.
 
رژیم‌ چون‌ هیچ‌گونه‌ مدرکی‌ علیه‌ او نداشت‌، بعد از چند روز او را آزاد کرد. آیت‌الله در جلسات‌ مخفی‌ حضور پیدا می‌کردند و گاهی‌ اوقات‌ هم‌ توسط‌ مأمورین‌ ساواک‌ دستگیر می‌شدند. وی ‌ در منزل‌ حسین‌ کاشانی‌ حضور یافته و راجع‌ به‌ اعزام‌ طلاب‌ علوم‌ دینی‌ به‌ شهرستان‌ها و روستاها برای‌ سازمان‌ دادن‌ به‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ مردم‌ تصمیماتی‌ اتخاذ کردند. همچنین‌ در منزل‌ محمدعلی‌ موحدی‌ کرمانی‌، در‌ جلسه‌ای‌ از ماهیت‌ ضد دینی‌ دو فیلم‌ ساخته‌ شده‌ در آن‌ زمان‌ به‌ نام‌های‌ «گاو» و «دختر جنگل‌» انتقاد کردند.

تبعید

در سال‌ 1351، رادیو تلویزیون‌ ملی‌ ایران‌ به‌ او و شش‌ نفر از وعاظ‌ تهران‌ پیشنهاد کرد که‌ هر کدام‌ به‌ مدت‌ پنج‌ شب‌ سخنرانی‌ نمایند. آنان‌ به‌ حیله‌ی‌ رژیم‌ پی‌ بردند و هدف‌ دستگاه‌ از این‌ توطئه‌ را ایجاد تفرقه‌ در میان‌ روحانیون‌ دانسته‌ و از سخنرانی‌ خودداری‌ کردند. او در سال‌های‌ 1355 و 1356 در یکی از سخنرانی‏هایش به‌ تحلیل‌ صلح‌ امام‌ حسن‌ (ع‌) و پیروزی‌ او علیه‌ دیکتاتوری‌ وقت‌ پرداخت. هدف‌ وی‌ از این‌ سخنرانی‌ این‌ بود که‌ به‌ مردم‌ در مورد مبارزه‌ با رژیم‌ وعده‌ی‌ پیروزی‌ بدهد. پس‌ از سخنرانی‌ مزبور، ساواک‌ وی‌ را تهدید به‌ تبعید کرد.

اعلامیه‏ های اعتراض آمیز
در سال‌ 1356 علیه روزنامه‌ی‌ اطلاعات‌ به‌  دلیل توهین روحانیت‌ و حضرت‌ امام‌ خمینی‌ (ره)
در سال‌ 1357، علیه دستگاه‌ حاکمه‌، به دلیل کشتار مردم در شهرهای‌ یزد، جهرم‌ و اهواز
در سال 1357،علیه رژیم، در واکنش به حادثه‌ی‌ آتش‌سوزی‌ در سینما رکس‌ آبادان‌ و کشتار مردم‌ توسط‌ مأمورین‌ رژیم‌
در شهریور 1357، علیه رژیم منحوس به سبب‌ حادثه‌ی‌ جمعه‌ی‌ خونین‌ در میدان‌ ژاله‌ی‌ تهران‌

مسئوليت‌های پس از انقلاب
توليت مدرسه عالی شهيد مطهری
نمايندگی مردم کاشان در اولين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
تاسيس انجمن اسلامی دانش‌آموزان
تأسيس ديوان عدالت اداری
عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی به مدت سه دوره متوالی
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام
سه دوره نمايندگی مردم تهران در خبرگان رهبری
امام جمعه موقت تهران از سال 1360 
 
حضور در کنار رزمندگان اسلام در سالهاي  جنگ تحميلي
آيت الله امامي کاشاني در طول جنگ تحميلي به کرات در جبهه‌هاي حق عليه باطل حضور يافتند. فعاليت جهادي ايشان به حضور در جبهه خلاصه نشده و شاگردان وی در مدرسه عالي شهيد مطهري(ره) با ارشاد ايشان در جبهه‌ها حضور دائمي داشتند.
 
ح.JPG
Capture-JPGه.JPG
 
سفر به لبنان و مصر و ملاقات و گفتگو با دانشمندان اهل سنت و مسيحي/ (1376)

در اين سفر آيت الله امامي با شخصيتهاي بزرگ الازهر و لبنان همچون شيخ الازهر دكتر محمد سيدطنطاوي، د‌كتر احمد عمر هاشم، دكتر محمد عماره و جرج جرداق در زمينه منجي آخر الزمان و مهدي موعود(عج) صحبت نمودند.
 
حه.JPG

آثار

خط امان در موعود اديان (كتاب منتخب فصل، جمهوری اسلامی ايران سال 1388)
موسوعه احاديث المهدی (بالغ بر 10جلد)
موسوعه راويان احاديث المهدی (بالغ بر 10جلد)
همچنين آيت‌الله امامي‌کاشانی برگزيده جشنواره خوارزمی در سال 1389، به عنوان چهره تاثيرگذار در عرصه فرهنگی است.

برخی دیدگاه ها
 
آیت‌الله امامی کاشانی پیرامون مسئله شورایی بودن در اجلاسیه خبرگان بازنگری قانون اساسی می­گوید: «کمسیون محترم رهبری خودشان گفته‌اند اگر رهبر فوت کند یا کناره‌گیری کند ۳ یا ۵ نفر از مجمع تشخیص مصلحت ولایت دارند. پس ولایت جمع را خود کمسیون قبول کرده است… آنچه به نظرم می‌رسد که شاید در ذهن بعضی از آقایان باشد که شورای رهبری خلاف است، یک چیزی در بحث قضا وجود دارد، آن که در بحث قضا وجود دارد به نظرم سرایتش داده‌اند به بحث ولایت… آقایان آمده‌اند ولایت عدول مؤمنین را با ولایت «اب» و «جد» مساوی دانسته‌اند عرضاً ولی ولایت فقها را گفته‌اند طولا است و طولا را به این بیان هم گفته‌اند. این بحث را آقایان در باب مزاحمت فقیه با فقیه دیگر مطرح کرده‌اند، که اگر فقیهی مثلاً رئیس قوه قضائیه را منصوب کرد آیا فقیه دیگر می‌تواند منصوب کند یا نه؟… و چون اختلال نظام لازم می‌آید لذا ولی‌فقیه سابق حکمش نافذ است و ولی‌فقیه لاحق حکمش نافذ نیست… اگر بحث بیعت را ما مطرح کردیم و گفتیم فعلیت ولایت ولی با بیعت است تحقق بیعت را هم در انتخاب خبرگان دانستیم. خوب چه مانعی دارد که خبرگان بیایند سه نفر را معین بکنند بگویند این سه نفر.»[
جلسه هفدهم مشروح مذاکرات بازنگری قانون اساسی سال۶۸، یازدهم خرداد ۱۳۶۸

اتفاقات بعد از انتخابات برای کشور عزا بود

نماز جمعه 19تیر ماه سال88

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران حوادث تلخ بعد از انتخابات را براي كشور غمناك و عزا دانست و افزود: اما اين اتفاقات براي دشمنان جشن و سرور بود
.
آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي اول نمازجمعه‌ تهران با اشاره به آياتي از قرآن و احاديثي از معصومين، اظهار كرد: آنچه در ميان جامعه اسلامي اساس است، اخلاق است، و اقتصاد و سياست در فرع قرار دارند. لقب‌هاي زشت دادن و با الفاظ زشت راجع به افراد حرف زدن جامعه را مي‌لرزاند. ما نمي‌دانيم در درگاه خدا چه كسي بزرگ و عزيز است، چطور مي‌توان گفت من از آن فرد بهترم يا جمعيت ما از جمعيت آنها بهتر است؟

وی ادامه داد: در همين انتخابات كه در يك كشور70 ميليوني، 40 ميليون راي دادند اين جمعيت همه در يك صف بودند، يك دل بودند و براي سعادت مملكت حركت كردند.هر چهار كانديدا هم همين روحيه را داشتند، بنابراين ما بهتريم يعني چه؟ اگر بگوييم ما بهتريم واي بر دنيا و آخرت‌مان. افراد با خدا رابطه دارند. رابطه‌هاي با خدا را چه كسي مي‌تواند بفهمد؟

آيت‌الله امامي‌كاشاني با اشاره به سوابق 18 ساله خود در شوراي نگهبان اظهار داشت: من در طول اين مدت، مسوول برگزاري انتخابات بوده و به ريز و درشت و تمامي ابعاد اين امر آگاه هستم و در مواردي مهندس موسوي نيز كه نخست‌وزير وقت بود، در پي مراجعات مسوولين به وي با بنده تماس مي‌گرفت و من در مورد چگونگي مطلب به او توضيح مي‌دادم
.
وي اظهار كرد: ملت بايد يد واحده باشد و يك قطب و محور داشته باشد. به حرف رهبر معظم انقلاب گوش دهيد. اين حرف‌ها را در گوش و دل‌تان ببريد و بر اين اساس قدم برداريد. چرا هر كسي به خود اجازه دهد هر طور مي‌خواهد بنويسيد، مصاحبه كند و سخنراني كند؟
 
بیانیه لوزان یک موفقیت است/ باید به ظریف تبریک گفت

          ۱۴ فروردين ۱۳۹۴
آیت الله امامی کاشانی: انصافاً تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تیمی متین، با حکمت و با متانت است، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نرمش قهرمانانه و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر داشتند. واقعاً‌ باید به همه آقایان مخصوصاً آقای رئیس‌جمهور و بالاخص وزیر امور خارجه هم تبریک و هم خسته نباشید گفت؛ طبق فرموده خداوند نصر و موفقیت دست خداست و نصیب افراد شایسته می‌شود.

رهبری درست در خط امام حرکت می کند/ یقین داشتم که دست حضرت(امام زمان) در کار است که فتنه آرام بگیرید

امامی کاشانی در بخشی از گفت و گوی خود در برنامه شناسنامه گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری درست خط امام را دنبال کرد. ملت ایران هم با بصیرت زیادی ایشان را همراهی کردند و همان خط ادامه پیدا کرد. بعد از رحلت امام مشکلات ما خیلی زیاد شد اما به لطف و الهامات خدا و دست مبارک ولیعصر (عج) مقام معظم رهبری خیلی خوب عمل کردند.بعضی‌ها اهل نماز شب و تجهد بودند اما تقوای سیاسی نداشتند
.
وی در ارتباط با فتنه 88اظهار داشت: یک وقتی هست که یک نفر در انتخابات رای نمی‌‌آورد و اعتراض می‌کند و بیانیه صادر می‌کند و می‌گوید من انتخابات را سالم نمی‌دانم و فرد منتخب من هستم و بعد هم کنار می رود. این اشکالی ندارد اما یک وقتی هست که یک نفر علاوه اعتراض، جامعه را هم تحریک می‌کند. این به معنای این است که انسان خودش را می‌بیند و نه خدا را! دنیا دنیایی است که اگر یک صدایی بلند شود، افرادی که قصد شوم دارند، پشت این صدا پنهان می‌شوند و قائله‌های زیادی به پا می‌کنند.

امامی کاشانی افزود: سال 88 همین افتاق افتاد و یک اشتباه و بی‌تقوایی این عوارض را به وجود آورد. لطف خدا، کمک امام زمان (عج) و تدبیر مقام معظم رهبری باعث شد که این موضوع حل شود. در این اتفاقات برای من مشهود بود و یقین داشتم که دست حضرت در کار است که این فتنه آرام بگیرد. انشالله در آینده هم همه افراد درس بگیرند که اگر چیزی را مورد پسندشان نبود، بگویند نپسندیدیم، حتی اگر می‌خواهند بیانیه بدهند هم بدهند، اما کاری نکنند که مورد سوءاستفاده استکبار قرار بگیرد.

 مسئولان به خاطر خدا مشکلات مردم را حل کنند

5آبان 1391
آیت الله کاشانی با بیان اینکه باید مشکلات کشور برطرف شود از دست اندرکاران و مسئولان ذیربط خواست تا با ارائه برنامه مشکلات را برطرف کنند چرا که این کشور با این ثروت می تواند به خوبی در مقابل تمامی تحریم ها بایستد.

وی همچنین با اشاره به تحریم های کشورهای غربی علیه ایران اظهار داشت: دشمنان خیال می کنند که با تحریم ها می توانند کشور را تکان دهند اما با تدبیر و درایت می توان مقابل تمامی این تحریم ها و مشکلاتی که دشمنان ایجاد می کنند ایستاد.

امامی کاشانی ادامه داد: البته باید تمامی مسئولین و دست اندرکاران وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی از مسئولین خواست که به خاطر خدا مشکلات را حل کنید و از فرصت ها و موقعیت ها به نفع کشور استفاده کنید.
 
ماجرای استخاره آیت الله امامی کاشانی از امام(ره)

آیت الله امامی کاشانی در 14 اسفند سال 1367 با ارسال نامه ای خطاب به حضرت امام خمینی(ره) درخواست استخاره برای تغییر رشته تحصیلی فرزندش از پزشکی به حوزه علمیه قم می نماید.

 امام در پاسخ به نامه آیت الله امامى کاشانى، (عضو فقهاى شوراى نگهبان) چنين مرقوم فرموده اند:
بسمه تعالى
فرزند خود را آزاد گذاريد تا هر راهى را مى خواهد انتخاب کند.
شما و مادرش هم دعا کنيد تا در آن راه موفق گردد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات