وزیر اسبق اقتصاد : متاسفانه دولت به بهبود فضای کسب و کار و ایجاد شغل خیلی نپرداخته است که این مسئله تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه رابی فایده می‌‌کند
کد خبر: ۸۶۱۱۸۵۶
|
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
به گزارش بسیج، طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد  در خصوص تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه اظهار کرد: کاهش تورم متوسط از 40 درصد در آغاز دولت یازدهم تا حدود 13 درصد و تورم نقطه به نقطه تا میزان تک رقمی به خودی خود خوب است. این نشان دهنده این است که دولت قصد دارد سطح عمومی قیمتها را حفظ کند و برای این کار هم برنامه دارد، اما دو نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

نمی توان تورم نقطه به نقطه را به تنهایی به عنوان معیار در نظر گرفت

وی افزود: نکته اول این است که قضاوت و برنامه ریزی در مورد تورم باید به صورت ترکیبی از تورم نقطه به نقطه و تورم متمرکز سالیانه باشد . نمی توانیم تنها به تورم نقطه به نقطه اتکا کنیم و باید تورم متوسط را هم در نظر بگیریم تا دقیق تر وضعیت اقتصاد کشور را در نظر بگیریم.

وزیر اسبق اقتصاد خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که شاخص اقتصاد هر کشور با دو پارامتر اصلی سنجیده می شود؛ یکی ثبات سطح عمومی قیمتها و تورم و دومین مسئله میزان اشتغال و رونق اقتصادی. این دو با هم می تواند تصویری از وضعیت اقتصاد کشور به ما بدهد.

به کاهش تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه دلخوش نباشیم

مظاهری تصریح کرد: دولت در مورد یکی از این شاخصها کار جدی انجام داده است و باید از دولت به دلیل اهتمامی که برای کنترل تورم داشته تشکر کنیم. اما این به تنهایی کفایت نمی کند و نباید به آن دلخوش کرد.

کاهش تورم در شرایط تشدید رکود اقتصادی به درد نمی خورد

وی گفت: در شرایطی که شاخص اشتغال و تولید در وضعیت بدی باشد، رکود اقتصادی باعث شود که واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل شوند و و ریشه توان تولید اقتصادی به سمت نابودی برود، کاهش تورم به درد نمی خورد.

وزیر اسبق اقتصاد بیان کرد: در این شرایط نمی توانیم انتظار داشته باشیم که با کاهش تورم سطح رفاه مردم افزایش پیدا کند. البته کاهش تورم از راه بستن جریان نقدینگی و ایجاد تنگنای مالی در جامعه راحت تر از تحریک مردم و سرمایه گذاران برای حضور در صحنه اقتصاد است، که دولت به مورد اول پرداخته است.

مظاهری عنوان کرد: متاسفانه دولت به بهبود فضای کسب و کار و ایجاد شغل خیلی نپرداخته که این مسئله تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه رابی فایده می کند.

ارسال نظرات