مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه هنوز زمان دقیق سفر رئیس‌جمهور چین به ایران مشخص نشده است، زوایای همکاری ایران و چین در حوزه‌های اقتصادی مانند نفت، خودروسازی و انتقال تکنولوژی و همچنین مبارزه با تروریسم و انرژی هسته‌ای را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۶۱۲۰۴۱
|
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

به گزارش بسیج،  «دنگ لی» مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین در دیدار هیئت رسانه‌ای اعزامی ایران با وی با بیان اینکه شی جین پینگ رئیس جمهور چین سفر مهمی به ایران خواهد داشت، گفت: الان برنامه دقیق و زمان سفر مشخص نیست، به‌ دلیل اینکه قبل از سال نوی چینی برنامه کاری رئیس‌جمهور بسیار فشرده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شخص رئیس‌جمهور و دولت چین برای سفر به ایران اهمیت زیادی قائل هستند، درباره اهداف این سفر گفت: در این سفر تلاش می‌کنیم ارتباط متقابل را محکم‌تر و روابط اقتصادی در حوزه زیربنایی، انرژی و صنعتی را گسترده‌تر کنیم. در عین حال این سفر درب مراودات بین دو ملت را بیش از پیش باز می‌کند، مردم چین علاقه بیشتری به ایران پیدا می‌کنند و به ایران سفر می‌کنند. سفارت ایران در چین برای صدور ویزاهای بیشتر آمادگی داشته باشند.

*امکان همکاری چند بعدی ایران و چین در مبارزه با تروریسم

وی در پاسخ به پرسشی درباره مبارزه با تروریسم، با بیان اینکه تروریسم ارتباطی با ملت، مذهب و مرز کشورها ندارد، گفت: با هر نوع و شکل تروریسم مخالف هستیم و برای مبارزه با این پدیده باید همکاری بین‌المللی تقویت شود چون تروریسم مانند ویروس منتقل می‌شود.

وی افزود: باید همبستگی و هماهنگی کامل بین کشورها تقویت‌ شده و راهکار جامعی برای مبارزه با تروریسم پیدا شود.

دنگ لی ادامه داد: شاید عملیات نظامی بیشتر مورد توجه دنیا قرار گیرد، اما عملکرد در اقتصاد و تبادل اطلاعات و تربیت پرسنل هم در این راستا بسیار موثر خواهد بود که عموما از آن بسیار چشم‌پوشی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در تفکر افراد باید افراطی‌گری زدوده شود، گفت: مسئله دوم هم توسعه کشورها است، چنانکه اگر در بعضی کشورها اقتصاد توسعه پیدا کند، خاکی که در آن تروریسم در آن رشد می‌کند تضعیف خواهد شد در حالی که اغلب از این موارد چشم‌پوشی شده است.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه در زمینه مبارزه با تروریسم دامی وجود دارد که تروریسم بعضاً با مذهب یا ملت خاصی مرتبط شده است، تصریح کرد: الان در صحنه بین‌المللی جریانی ایجاد شده است که نشان دهند پشت صحنه تروریسم درگیری ملت‌ها و تمدن‌ها قرار دارد که خیلی خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه چین و ایران می‌توانند همکاری چند بعدی در مبارزه با تروریسم داشته باشند، گفت: برای درمان یک پیچیده نباید از راهکارهای ساده استفاده کرد چنانکه بعضی وقت‌ها جراحی لازم است، اما کافی نیست.‌

*نقش ایران در آینده جاده ابریشم

دنگ لی در ادامه با بیان اینکه در حال مرور و ایجاد آمادگی برای سفر رئیس‌جمهور چین به ایران هستیم، گفت: اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و همکاری ما درازمدت خواهد بود چنانکه در چین یک ایده راهبردی درباره کمربند اقتصادی جاده ابریشم و همچنین جاده ابریشم دریایی مطرح شده است که ایران نقش مهمی در آن خواهد داشت.

وی با اشاره روابط طبیعی چین و ایران در حوزه انرژی گفت: چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت و ایران به‌عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت به صورت طبیعی با هم ارتباط خوبی در این زمینه دارند.

وی با اینکه در زمینه‌های ساخت‌وساز زیربنایی نیز ایران زمان شلوغی خواهد داشت و ما زمینه همکاری خوبی داریم، گفت: در جریان توسعه خودمان در چین جمله معروفی داریم با این مضمون که برای اینکه ثروتمند باشیم اول باید جاده بسازیم؛ یعنی اگر بخواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید ساخت و ساز زیربنایی مانند راه و برق داشته باشیم.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین افزود: ما با تجربه چند دهه توسعه دارای تکنولوژی و توانمندی لازم  هستیم و در جریان صنعت تصور می‌کنم چنین مناسب ترین شریک همکاری ایران محسوب می‌شود.

*برنامه خودروسازی «چری» برای ایجاد یک شهرک صنعتی بزرگ در ایران

وی با بیان اینکه کشور چین می‌تواند با یک قیمت مناسب برای کشور دوست دستگاه و تکنولوژی لازم را ارائه کند، گفت: ایران هم مثل چین آرزوی توسعه شدید دارد و  می‌تواند یک زنجیره کامل صنعتی در اختیار داشته باشد.

وی گفت: در صحنه بین‌المللی ما می‌گوییم همکاری در ظرفیت تولیدی، اما آنها می‌گویند ظرفیت باقی‌مانده چین را می‌خواهند به خارج منتقل کنند که من تصور می‌کنم کسانی که چنین حرفی می‌زنند به دنبال اهداف سیاسی خودشان هستند.

دنگ لی در پاسخ به پرسشی درباره علاقه شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد: سطح تکنولوژی چین در رتبه بالایی در دنیا قرار دارد و با انتقال آن می‌توانیم جلوی این را بگیریم که کشورها راهی که ما رفتیم را در بخش‌های هزینه زا مانند آلودگی تکرار کنند.

وی ادامه داد: من در ایران دیده‌ام موتورسیکلت‌های زیادی وجود دارد که از چین وارد می‌شود یا یا قطعات آنها وارد ایران می‌شود اما من می‌گویم چرا کل کارخانه موتورسازی به ایران منتقل نشود؟

وی اضافه کرد: در این راستا خودروسازی «چری» برنامه دارد که یک شهرک صنعتی خوب در ایران احداث کند.

وی افزود: بعضی شرکت‌های دیگر هم به این فکر می‌کنند که آیا می‌توانند کارخانه فولادسازی یا کارخانه ساخت تجهیزات فولادی در ایران احداث کنند.

وی با بیان اینکه نساجی چین هم قوی است، گفت: می‌توانیم برای جامعه ایران تجهیزات و محصولات الکترونیکی با قیمت مناسب ارائه کنیم و در عین حال در زمینه کشاورزی و در زمینه تکنولوژی زمینه همکاری موجود است.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: با اینکه الان سطح صنعتی چین در رتبه اول دنیا نیست، اما من تصور می‌کنم برای ایران مناسب‌ترین شریک همکاری است چون ما هم به تازگی مسیری را که ایران طی خواهد کرد، طی کرده‌ایم و این درس‌ها را آموخته‌ایم و من فکر می‌کنم چنین تجربه و تکنولوژی باعث می‌شود ایران بتواند یک میان‌بر در زمینه توسعه پیدا کند و از اشتباهات ما اجتناب کند تا سرعت توسعه بیش‌تر شود.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل که در دنیا چین را کارخانه جهان نامگذاری کردند، در صنعت با استفاده از این مزیت از کشورهای غربی هم سبقت گرفتیم و من فکر می‌کنم با لغو تحریم‌ها ایران با توجه به اینکه دارای منابع عظیم طبیعی و انسانی است با به دست آوردن تکنولوژی لازم و تجربه توسعه یک مسیر توسعه با سرعت را طی خواهد کرد و همچنین در جریان صنعتی شدن قدرت ایران افزایش پیدا خواهد کرد و جوانان شغل بیش‌تری خواهند یافت.

وی تاکید کرد: بنابراین تصور می‌‌کنم در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی دو کشور مکمل یکدیگر بوده و زمینه همکاری گسترده است.

*تفاوت تفکر توسعه‌ای چین با کشورهای استعمارگر

دنگ لی در ادامه اظهار داشت: بعضی دوستان گفتند که شرکت چینی در ساخت اولین مترو تهران همکاری کردند و بعد ایرانی‌ها یاد گرفته، خودشان بسازند؛ این دقیقا همان کاری است که ما می‌خواهیم بکنیم و این تفاوت چینی‌ها با کشورهای استعمارگر است چراکه تفکر توسعه ما با آنها متفاوت است.

وی توضیح داد: ما فکر می‌کنیم توسعه مشترک و برد ـ برد فرصت دیگری برای توسعه خود ما هم ایجاد خواهد کرد؛ چنانکه تفکراتی که کشورهای در حال توسعه را به‌عنوان بازار محصولات و مبدأ منابع می‌بیند مربوط به قرن 18 و 19 است، اما الان با توجه به جهانی شدن تصور می‌کنم برد ـ برد، تفکر مورد قبول همه خواهد بود.

وی در ادامه درباره سرمایه‌گذاری چین در حوزه انرژی ایران گفت: همکاری دو کشور در زمینه نفت و انرژی هم در بالادست هم در پایین‌دست  در جریان است و من فکر می‌کنم همکاری دو کشور در این قضیه با این وضعیت حتماً عمیق‌تر خواهد شد.

*بدون ثبات و توسعه خاورمیانه توسعه جهان ممکن نیست

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه در دنیای امروز همه فامیل بزرگی هستند و بدون ثبات و توسعه خاورمیانه توسعه جهان امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: به نظر می‌رسد ریشه توسعه تروریسم در منطقه خاورمیانه است و خاورمیانه در عین حال انرژی زیادی را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: من محاسبه نکرده‌ام، اما سهم بزرگی از تجارت جهان از طریق خاورمیانه انجام می‌شود و اگر ناامنی و بی‌ثباتی در خاورمیانه و تروریسم به دنیا سرایت کند یا جنگی در خاورمیانه بروز کند، روی صلح و توسعه جهانی تأثیر خواهد گذاشت و اگر چنین اتفاقی بیفتد هیچ کشوری در امان نخواهد بود و فکر می‌کنم شاید فقط کشورهای حاشیه‌ای در امان بمانند.

وی با بیان اینکه ما به‌عنوان کشور چین امیدواریم در خاورمیانه صلح و ثبات و توسعه برقرار شود، گفت: البته با توجه به ارتباطات تاریخی و اقتصادی توجه ما به خاورمیانه بیش از پیش افزایش یافته است؛ ما در خاورمیانه سود شخصی خودمان را دنبال نمی‌کنیم بلکه طبق فلسفه چینی امیدواریم در خاورمیانه همزیستی، صلح‌آمیز مانند زمان جاده ابریشم قدیم دوباره شکل بگیرد و ادامه یابد؛ این در شرایطی است که چند قرن است که قدرت‌های فرامنطقه‌ای دنبال دامنه نفوذ خودشان هستند.

*احیای جاده ابریشم، راهبرد آینده توسعه چین

دنگ لی در ادامه درباره احیای جاده ابریشم با بیان اینکه ایده جاده ابریشم به‌عنوان راهبرد توسعه چین محسوب می‌شود، گفت: این ابتکار راهبردی، ادامه سیاست درب باز و اصلاحات اقتصادی چین محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: اگر ما چند مرحله پس از ایجاد سیاست درهای باز را مرور کنیم ما بیش‌تر به سمت توسعه‌یافته‌ها و شرق خودمان نگاه می‌کردیم به گونه‌ای که آن زمان هم سرمایه‌گذاری هم تکنولوژی و هم تجهیزات وارد می‌کردیم، اما در ابتکار جاده ابریشم نگاه ما بیش‌تر به غرب و غرب قاره آسیا خواهد بود.

وی افزود: می‌شود گفت چین ضمن اینکه وارد‌کننده تکنولوژی و سرمایه‌گذاری بوده است، خود نیز سرمایه‌گذاری کرده و تکنولوژی را منتقل می‌کند چنانکه در جریان این توسعه می‌توانیم فرصت‌های جدید توسعه برای یکدیگر فراهم کنیم چراکه خیلی از شرکت‌های چینی فراملی شده‌اند و می‌توانند در دیگر کشورها کار کنند و ما هم امیدوار هستیم با ابتکار جاده ابریشم در خاورمیانه آسیای مرکزی و آسیای جنوبی ثبات و توسعه را محقق کنیم.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه در این ابتکار راهبردی جاده ابریشم خیلی کشورها نقش دارند، گفت: درمورد ایران هر دو طرف باید به دنبال یافتن مدل همکاری باشند چنانکه مثلاً ایران به‌عنوان یک کشور نفت‌خیز و صادرکننده نفت، به دنبال کسب زنجیره کامل هستند، درحالی که شاید خیلی از نفت‌خیزهای خاورمیانه به دنبال چنین زنجیره‌ای نیستند و به همین دلیل تصور می‌کنم درمورد کشورهای متفاوت مدل‌های همکاری متفاوت و منحصربه‌فرد خواهد بود.

*زمینه همکاری ایران و چین درباره انرژی هسته‌ای

وی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری ایران و چین در زمینه انرژی هسته‌ای، با بیان اینکه دو طرف می‌توانند درباره نیروگاه هسته‌ای وارد تعامل شوند، گفت: گرایش کل بشریت به حل‌وفصل مسئله کمبود انرژی است و انرژی هسته‌ای یکی از پاک‌ترین انرژی‌ها است.

وی ادامه داد: البته بعد از حادثه فوکوشیمای ژاپن علاقه بعضی کشورها به هسته‌ای کم شده است اما کسی که درمورد انرژی هسته‌ای اطلاعات دارد می‌داند که این یک راهبرد اساسی برای حل‌وفصل کمبود انرژی است و همه کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از هسته‌ای را دارند و تصور می‌کنم دو کشور می‌توانند در این باره بیش‌تر مذاکره کنند.

دنگ لی خطاب به نمایندگان رسانه‌های ایرانی، گفت: ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم، همینطور برای رسانه‌های ایرانی هم اهمیت زیادی قائلیم و دوست داریم با چشم خودتان وضعیت چین را ببینید و با رسانه‌های چین تبادل‌نظر کنید.

وی با بیان اینکه امیدواریم هم چهره‌ توسعه یافته چین و هم مشکلات ایجادشده در اثر توسعه را ببینید، تاکید کرد: امیدواریم چین واقعی به مخاطبان ایرانی معرفی شود چراکه رسانه‌های غربی روی تفکر جوانان ما و شما تأثیر می‌گذارند.

ارسال نظرات