بودجه جدید عربستان؛ تأکید بر درآمدهای غیرنفتی و سیاست ریاضت اقتصادی

وزارت دارایی عربستان قرار است روز دوشنبه (امروز) بودجه این کشور برای سال 2016 را اعلام کند؛ بر اساس گزارش‌ها ریاض به دنبال اعمال سیاست‌هایی است که هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد.
کد خبر: ۸۶۱۲۸۱۰
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

به گزارش بسیج، عربستان روز دوشنبه (امروز) بودجه سال 2016 خود را اعلام خواهد کرد.

روزنامه «العربی الجدید»، گزارش داد با توجه به کاهش قیمت نفت تا بشکه‌ای 38 دلار؛ بودجه سال 2016 یکی از مهم ترین بودجه‌های تاریخ عربستان خواهد بود و ریاض تصمیم گرفته قواعد سفت و سختی برای جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری اتخاذ کند.

 منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شوند خبر دادند که در بودجه جدید عربستان که قرار است از سوی وزارت دارایی این کشور اعلام شود تأکید بر افزایش درآمدهای غیر نفتی است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که احتمالا بودجه سال 2016 عربستان حدود 650 تا 800 میلیارد ریال سعودی خواهد بود و نسبت به بودجه سال 2015 کاهش چشمگیری خواهد داشت.

عربستان برای اعمال فشار بر ایران از اکتبر 2014 تا کنون سیاست کاهش بهای نفت را در پیش گرفته و حاضر نشده از تولید خود بکاهد به این ترتیب قیمت نفت به کمترین میزان خود در چند سال گذشته رسیده است.

از سوی دیگر این کشور در طول 9 ماه گذشته وارد جنگی علیه یمن شده که هزینه‌های سنگینی برای رژیم آل سعود به همراه داشته و نبود افق روشنی برای پایان آن، همچنان ریاض را با خطر فروپاشی اقتصادی تهدید می‌کند.

عربستان قرار است در نیمه ماه ژانویه طرح اقتصادی خود برای 5 سال آینده را ارائه دهد که بر اساس گزارش‌ها قرار است اصلاحات طولانی مدتی در آن اعمال شود که اساسا، زیربنای اقتصادی این کشور را دچار تحول خواهد کرد.

فروش نفت، حدود 90 درصد از درآمدهای عربستان را تشکیل می‌دهد. نیاز این کشور به درآمدهای فسیلی موجب شده تا در صورت باقی ماندن بلندمدت قیمت نفت در رقم‌های زیر پنجاه دلار این کشور را با مشکل مواجه سازد.

به فرض، اگر قیمت‌های نفت بخواهد برای یک دوره پنج‌ساله دوام داشته باشد و حتی باز هم اُفت پیدا کند، بخش عمده‌ای از ذخایر ارزی عربستان مصرف می‌شود که همین مسأله قدرت مالی بین‌المللی ریاض را آسیب‌پذیر می‌سازد، اما با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم عربستان برای اعمال سیاست‌های تقویت درآمدهای غیرنفتی، ریاض با هدف اعمال فشار بر ایران همچنان از تصمیم خود در زمینه کاهش قیمت نفت عقب نشینی نخواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار