مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: براساس پایش‌های انجام‌شده ۷۵۶ واحد تولیدی فعال و غیرفعال دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی استان زنجان وجود داشت که از این تعداد ۲۰۳ واحد با ۳هزار و ۱۸۹ کارگر تعطیل شده است.
کد خبر: ۸۶۱۲۹۵۰
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

به گزارش بسیج، توسعه صنعتی استان زنجان در سال‌های اخیر به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق به غرب و راه‌آهن سراسری و هم‌مرزی با هفت استان کشور شتاب قابل توجهی به خود گرفته است.

بر اساس پایش‌های انجام گرفته 756 واحد تولیدی فعال و غیرفعال دارای پروانه بهره برداری با اشتغال 16هزار و 579 کارگر در استان زنجان وجود دارد که در سالهای اخیر 255 واحد آن بنا به دلایلی تعطیل شده بودند.

اما پس از گذشت 2 سال از به‌روی کار آمدن دولت یازدهم تعداد واحدهای تعطیل از 255 به 203 واحد رسید. به این ترتیب در حال حاضر 203 واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان زنجان تعطیل شده‌اند که این ورشکستگی صاحبان صنایع سبب بیکاری 3هزار و 189 کارگر شده است.

در شرایطی که مسئولان از ناخوشی اوضاع و احوال صنعت استان زنجان سخن به میان آورده و از مشکلات عدیده واحدهای صنعتی و در آستانه تعطیلی قرار گرفتن و تعدیل نیروها خبر می‌دهند به‌منظور آگاهی از وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی و قراردادهای فسخ‌شده در واگذاری زمین و سایر مشکلات موجود با ناصر صیدی، مدیرعامل شرکت‌ شهرکهای صنعتی استان زنجان به مصاحبه پرداختیم که در ادامه مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید.

 با توجه به اینکه عمده واحدهای صنعتی استان زنجان با مشکلات عدیده‌ای در زمینه کمبود نقدینگی و عدم وجود بازار برای به فروش رساندن محصولات تولیدی خود مواجه هستند، چه‌تعداد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی تعطیل شده‌اند؟

صیدی: در آغاز دولت یازدهم 756 واحد تولیدی فعال و غیرفعال دارای پروانه بهره برداری با اشتغال 16هزار و 579 کارگر در استان زنجان وجود داشت که 255 واحد آن بنا به دلایلی تعطیل شده بودند.

اما پس از گذشت 2 سال از به‌روی کار آمدن دولت فعلی تعداد واحدهای تعطیل از 255 به 203 واحد رسید. به این ترتیب در حال حاضر 3هزار و 189 کارگر با تعطیلی واحدهای یادشده بیکار شده‌اند و در حال حاضر 13هزار و 390 کارگر در 552 واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند.

 بسیاری از افراد علت تعطیلی واحدهای صنعتی را متوجه وضع تحریم‌های غرب علیه کشور تلقی می‌کنند، این سخنان تا چه‌میزان صحت دارد؟ علت اصلی تعطیلی واحدها و بیکاری هزاران کارگر زنجانی چه بوده است؟

صیدی: نمی‌توان صددرصد عنوان کرد که تمامی مشکلات مربوط  به تعطیلی واحدها به‌دلیل تحریم‌های خارجی بوده اما باید بپذیریم که تحریم در راکد ماندن عمده واحدها نقش به‌سزایی داشته است هرچند نباید تحریم داخلی را هم فراموش کرد چرا که این مورد هم سبب تعطیلی واحدهای تولیدی زنجان شده است.

علت اصلی واحدهای تعطیل شده به‌ترتیب کمبود نقدینگی، نبود بازار، کمبود مواد اولیه، اختلاف بین شرکاء، بدهی با سازمانهای خدمات رسان نظیر دارایی، تأمین اجتماعی، برق، گاز و آب و سایر بوده است.

بر اساس آخرین گزارشات 60 واحد صنعتی درخواست تسهیلات بانکی کرده‌اند که از این تعداد 48 واحد را به استانداری معرفی کرده‌ایم و 12 واحد دیگر نیز دارای بدهی معوقه هستند و همان‌طور که می‌دانید واحدهایی که به هر دلیلی از جمله بالا رفتن ناگهانی دلار و سایر موارد بدهی معوقه دارند موفق به پرداخت بدهی خود به بانک در مدت زمان مقرر نشده‌اند.

چه‌میزان از اراضی تصرف شده شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان از متخلفان بازپس گرفته شده است؟

صیدی: نزدیک به 100 هکتار از اراضی تصرف شده به دولت بازگردانده شده است و میزان زمین‌هایی که در دست دلالان افتاده باشد بسیار کم بوده است، البته در حال بازپس‌گیری اراضی تصرف شده هم هستیم.

در حال حاضر مشکل واگذاری زمین برای استقرار واحدهای صنعتی در استان زنجان وجود ندارد.

 میزان مطالبات شرکت شهرکهای صنعتی و قراردادهای فسخ شده در زمینه واگذاری زمین به واحدهای صنعتی چقدر بوده است؟ شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در زمینه واگذاری زمین با چه مشکلاتی مواجه است؟

صیدی: هم اکنون مشکل اصلی کمبود زمین در مساحت بزرگ مقیاس است به همین دلیل اقدامات لازم برای واگذاری زمین به صاحبان واحدهای در شهرک صنعتی سلطانیه، شهرک صنعتی شماره چهار انجام شده است.

علاوه بر این در نظر داریم تا به‌منظور در اختیار قرار دادن زمین به‌مقیاس بالا شهرک صنعتی شماره دو زنجان را توسعه دهیم.

در مورد مطالبات شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان هم باید گفت که 30 میلیارد ریال از مطالبات این شرکت باید وصول می‌شد که تا به امروز 17 میلیارد ریال از این میزان وصول شده است.

8.5 هکتار از قراردادهای راکد فسخ شده‌اند که تا پایان امسال این رقم به 10 هکتار می‌رسد.

در حال حاضر کل واحدهای استقرار یافته در داخل شهرکهای صنعتی استان زنجان چقدر است؟

صیدی: کل واحدهای صنعتی استقرار یافته در شهرکهای صنعتی 756 واحد است که از این تعداد 587 واحد در شهرستان زنجان و 101 واحد در ابهر و خرمدره واقع شده است.

 با توجه به مصوبات دولت یازدهم مبنی بر تبدیل زنجان به‌عنوان قطب برق و الکترونیک وIT کشور تاکنون چه اقداماتی برای ایجاد شهرک برق و الکترونیک و IT انجام گرفته است؟

صیدی: زمینی به‌مساحت 100 هکتار برای ایجاد شهرک برق و الکترونیک و IT در زنجان مدنظر قرار داده‌ایم که از این میزان 40 هکتار را از مسکن و شهرسازی تحویل گرفته‌ایم.

اقدامات لازم برای تأمین آب و زیرسازی خیابان‌ها را انجام داده‌ایم، در حال عقد قرارداد برای تأمین برق این شهرک هستیم. تمامی اقدامات برای آماده سازی تا پایان امسال انجام می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود تا در 3ماهه نخست سال 95 اقدامات لازم برای واگذاری اراضی را انجام دهیم.

 افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه سبب افزایش نوآوری و ارتقای کیفیت محصول تولیدی در واحدهای صنعتی می‌شود، واحدهای صنعتی استان زنجان تا چه‌میزان برای همکاری با دانشگاه توجیه شده‌اند؟

صیدی: شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان ارتباط نزدیکی با شرکتهای دانش‌بنیان دارد. اما واقعیت این است که بخشهای پژوهشی و تحقیقاتی باید در داخل واحدهای صنعتی ایجاد شوند چرا که در صورت تحقق این امر میزان مصرف انرژی پایین آمده و در خط تولید شاهد ایجاد نوآوری می‌شویم اما با توجه به اینکه اقدامات تحقیقاتی نیازمند پروسه 3ماهه و یا بیشتر است بسیاری از صاحبان صنایع تمایلی برای ایجاد چنین بخش‌هایی در داخل واحد خود نیستند که در این زمینه دانشگاهها و شرکتهای دانش‌بنیان باید فرهنگ سازی را به‌نحو احسن اجرا کنند.

منبع: مشرق
ارسال نظرات