خرماهایی که در سکوت دفن شدند

دبیر کل انجمن خرمای ایران گفت: نمی‌دانم خرمایی که تعاون روستایی خریداری کرده در کجا معدوم شده است، فقط می‌دانم که این اتفاق توسط این سازمان به علت فروش نرفتن خرمای خریداری شده افتاده و در نتیجه خرما در مکانی نیست و نابود شده است.
کد خبر: ۸۶۱۳۴۶۴
|
۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
  به گزارش بسیج،  علی‌اصغر موسوی دبیر کل انجمن خرمای ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعلام قبلی شما که سازمان تعاون روستایی بخشی از خرمای مازاد سال گذشته و سالهای قبل را معدوم و دفع کرده، بفرمایید این اتفاق کجا، چه زمانی و با چه مقداری انجام شده است، اظهار داشت: نمی‌دانم خرمایی که تعاون روستایی خریداری کرده بوده است در کجا معدوم شده است فقط می‌دانم این اتفاق توسط سازمان تعاون روستایی افتاده و به علت به فروش نرفتن خرمای خریداری شده خرما در مکانی نیست و نابود شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: شما به دنبال جای دفن و مقدار خرمای دفن شده نباشید چون این موارد یکی، دو تا نیست و در مورد محصولات کشاورزی دیگر هم اتفاق می‌افتد، اما تنها برخی از آنها خبرساز می‌شود.

دبیر کل انجمن خرمای ایران گفت: الان مشکل ما مشکل دفن خرما نیست بلکه مشکل اصلی مازاد تولید است.

وی در پاسخ به این سؤال که خرمای دفن شده در کجا مدفون شده است گفت: مکان معدوم‌سازی خرما را از سازمان تعاون روستایی سؤال کنید. پرس‌وجو می‌کنم تا ببینم که در سالهای قبل خرما در کجا دفن شده است.

دبیر کل انجمن خرمای ایران در خصوص اظهاراتش با یک خبرگزاری تصریح کرد: من گفته‌ام چون خرمای خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی خریداری می‌شود و به فروش نمی‌رود ممکن است مجبور به دفن آن شود.

وی گفت: تا آنجایی که مطلعم در سالهای قبل بخشی از خرمایی که توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شده به علت خرابی و فساد معدوم شده است.

موسوی در مورد تناژ خرمای معدوم شده هم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: به دلیل صادراتی بودن خرمای خوزستان معمولاً خرمای تولیدی در این منطقه به فروش می‌رود اما خرما در مناطق سیستان و بلوچستان، فارس و بوشهر برای فروش دچار مشکل می‌شود.

دبیر کل انجمن خرمای ایران اظهار داشت: البته خرمای سالم مدفون نمی‌شود و قطعاً آن خرمایی که کرم‌زده و خراب شده باشد مدفون و یا نابود می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش مصرف و صادرات خرما ندارد تولید خرما در کشور بیش از مصرف است.

موسوی با اشاره به تولید سالانه یک میلیون تن خرما در کشور اظهار داشت: حدود 500 هزار تن از این محصول مازاد بر مصرف داخلی است و باید برای صادرات آن و افزایش مصرف آن برنامه‌ریزی شود.

دبیرکل انجمن خرمای کشور بیان داشت: هم اکنون بخشی از خرمای موجود در سردخانه‌های کشور متعلق به سال 93 است و بیش از یک سال از تولید آن گذشته است.

وی تصریح کرد: قیمت خرما قابل رقابت در بازارهای صادراتی نیست.

موسوی با بیان اینکه سرانه مصرف خرما در کشور یک کیلوگرم است،‌ اظهار داشت: سرانه مصرف این محصول در عربستان 7.5 کیلوگرم است و باید دولت با آگاه‌سازی مردم از فواید خرما به کمک رسانه ملی سرانه مصرف خرما را افزایش دهد.

دبیر کل انجمن خرمای ایران تصریح کرد: با آگاه‌سازی مردم می‌توان مصرف این محصول باارزش غذایی را افزایش داد تا بخشی از مازاد تولید به مصرف برسد.
منبع: مشرق
ارسال نظرات
آخرین اخبار