در همایش بانوان مداح در شهرستان ساوه مطرح شد:

مدحیه سرایی با عشق آمیخته است

حجت الاسلام رضایی گفت:مداحی یک هنر است و مداح علاوه بر مطالبی که به‌صورت عیان ذکر می‌کند، باید روی ضمیر ناخودآگاه مخاطب هم کار کند.
کد خبر: ۸۶۱۴۰۴۰
|
۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
حجت الاسلام  رضازاده استاد حوزه و دانشگاه در همایش بانوان مداح که به همت حوزه ی بسیج خواهران حضرت زهرا(سلام الله علیها) در سالن اجتماعات شهدای گمنام ناحیه مقاومت بسیج ساوه برگزار شد گفت:هیئت سیدالشهدا یک کانون جوشان محبت و عاطفه است، هیئت یعنی محل قرار دل‌ها در این دنیای پرازدحام و عصر آهن. آن چیزی که روح و صفا می‌بخشد به جان‌ودل یک انسان، محبت و عاطفه است؛ آن‌هم محبتی از جنس نور از چشمه‌ی زلال اهل‌بیت علیهم‌السلام و به‌نظر هیئت ارضاکننده‌ی این بُعد بسیار مهم در زندگی بشر است.

وی گفت:همین شور و به ‌تعبیر امام خمینی رحمه‌الله‌علیه هیاهوست و حضرت امام رحمه‌الله‌علیه می‌فرمودند: هر مکتبی که پایش سینه‌زن نباشد، نمی‌ماند. این شور و هیاهو خودش جذابیت هدفمند خاصی را به‌دنبال دارد. این اوج عاطفه است که انسان از غم عزیزش بر سر و سینه بزند.

حجت الاسلام رضایی گفت:برخی آفات درونی هستند؛ یعنی مربوط به محدوده‌ی خود هیئت و جبهه‌ی خودی است و برخی آفات بیرونی و از ناحیه‌ی دشمن‌اند. آفات درونی را می‌توان این‌طور تقسیم کرد که برخی از آن‌ها مربوط به محتوای هیئت هستند و برخی مربوط به شکل و قالب آن.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت:آفات درونی که مربوط به محتوای هیئت است، ناشی از عدم توازن یا حتی تغافل در هریک از سه عنصر اساسی محتوای مداحی‌هاست که حضرت آقا فرمودند و آن سه عنصر عقل، حماسه و عاطفه هستند.

وی در پایان افزود:اصول مداحی مانندیک مثلث می باشد که یک راس آن را اخلاص و راس های دیگر آن را روش و محتوا تشکیل می دهد و اگر مداحان کارخود را با اخلاص انجام دهند ائمه ی اطهار (علیه السلام) در مجالس حضور می یابند.

ارسال نظرات