مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر:
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر از احیا سبک معماری سنتی در خانه های مدرن شهرستان اشکذر خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۴۳۴۵
|
۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر اظهار داشت: معماری هر منطقه برگرفته از شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و یزد نیز با توجه به شرایط آب و هوایی کویری، درگذشته، دارای معماری خاص خود بوده است.

IMG_3895

سید محمدجعفر میرجلیلی ویژگی‌های معماری سنتی یزد را وجود عناصر بادگیر، تالار، نارنجستان، حوض‌خانه، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری برشمرد و افزود: وجود این عناصر در کنار هم علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای تمامی فصول باعث القاء حس آرامش و نشاط در بین ساکنان خانه می‌شود که متأسفانه این سبک معماری تحت تاثیر عوامل متعدد به چالش کشیده شده است.

وی گفت: یکی از وظایف ادارات میراث فرهنگی احیای معماری سنتی و بازسازی منازل مسکونی تخریب‌شده ارزشمند سنتی، ترویج فرهنگ پاسداری از میراث گذشتگان و آثار معماری ایرانی، اسلامی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با بیان این‌که با تعامل و همفکری ساکنان بافت تاریخی می‌توان به بازسازی و احیای معماری سنتی همت گمارد، گفت: این روند در شهرستان اشکذر آغازشده و از نتایج آن ساخت خانه‌های مدرن متعدد به سبک سنتی از قبیل خانه علوی نسب، غلامی، پور رضوی و … است.

IMG_3898

میر جلیلی ضمن تشکر از احیاکنندگان معماری سنتی به‌ویژه معمار و استادکار علوی نسب، غلامی و پور رضوی جهت اجرای معماری سنتی در منزل مسکونی خود، آمادگی این نمایندگی را در جهت حمایت بیشتر از اجرای این‌گونه طرح‌های سنتی در بافت‌های تاریخی اعلام نمود.

ارسال نظرات