رئیس صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه اقتصاد جهان در سال 2016 ناامید کننده است، گفت: افزایش نرخ بهره‌ در آمریکا و انگلیس باعث می‌شود بسیاری شرکت‌ها قادر به بازپرداخت بدهی‌های خود نباشند و این اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۸۶۱۴۵۵۷
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
به گزارش بسیج، کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرده است که اقتصاد جهان در سال آینده ناامید‌کننده خواهد بود.
لاگارد در مقاله‌ای که در روزنامه آلمانی «هندرز بلات» منتشر کرد، اعلام کرده است: در بسیاری از کشورها بخش‌های مالی هنوز ضعیفند و در بازار‌های نوظهور خطرات مالی رو به افزایش است. همه اینها مفهوم آن را دارد که رشد جهانی در سال 2016 ناامیدکننده خواهد بود.
لاگارد اضافه می‌کند: تولید پایین، جمعیت رو به افزایش و تاثیر بحران‌های مالی جهانی ترمزی برای رشد اقتصاد جهانی خواهد بود.
رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت: رشد در تجارت جهانی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و با کاهش قیمت مواد خام که مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد کرده است مواجهیم. بخش‌های مالی در بسیاری از کشورها هنوز ضعیف است و بحران‌های مالی در بازارهای نوظهور رو به افزایش است. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره‌ در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی در چین سهم زیادی در ناامنی اقتصادی و افزایش خطرات اقتصادی و آسیب‌پذیری جهانی دارد.
لاگارد همچنین درباره تاثیر ظرفیت‌های افزایش نرخ بهره‌ نوشت: در حالی که دیگر کشورهای توسعه‌یافته به طور کامل برای افزایش نرخ بهره آماده می‌شوند، کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهند تاثیر آن بر دیگر کشورها اثرگذار خواهد بود.
وی همچنین هشدار داد که افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار موجب ناتوانی شرکت‌ها و کارخانه‌ها در بازپرداخت بدهی‌ها و تاثیر آن بر مشکلات اقتصادی خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین وقایع اقتصادی سال 2015، کاهش قیمت نفت بود به طوری که قیمت نفت برنت به پایین‌ترین میزان خود در 11 سال اخیر و نفت اوپک نیز به پایین‌ترین میزان قیمت خود در 7 سال اخیر رسید. این مسئله که از جمله پیامدهای عدم تناسب عرضه و تقاضا بود. موجب زیان‌ سنگین تولید‌کنندگان نفت شد، به طوری‌ که بودجه سال آتی عربستان با بیش از 86 میلیارد دلار کسری مواجه شده و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت به کاهش قیمت فرآورده‌های آن در کشورهای اروپایی انجامید به طوری که در فرانسه کاهش قیمت بنزین به عنوان هدیه نوروزی (کریسمس) به مردم نامیده شد.
ارسال نظرات