یک مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال ورودی صندوق توسعه ملی نصف شده است، گفت: موجودی صندوق ۴۰ میلیارد دلار بوده که البته بیش از ۲۰ میلیارد دلار آن برای طرح‌ها مسدود شده است.
کد خبر: ۸۶۱۴۵۷۷
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

به گزارش بسیج، یک مقام آگاه در صندوق توسعه ملی  با اشاره به اینکه امسال چه میزان تسهیلات به طرح‌های مختلف پرداخت شده است، اظهار داشت: به موجب قانون 20 درصد از منابع ورودی صندوق باید نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شود. البته صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به صورت مستقیم به متقاضیان پرداخت نمی‌کند بلکه قرارداد عاملیت با بانک‌ها داشته و تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اساسنامه صندوق توسعه ملی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه اصلاح و در جریان بررسی در مجلس است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مربوط به اساسنامه این بوده که در بودجه سنواتی و یا قوانین دیگر برای صندوق توسعه ملی تعهد ایجاد نشود و تعهدات و وظایف بر اساس اساسنامه صندوق پیگیری و اجرایی شود.

این مقام مسئول در صندوق توسعه ملی با اشاره به پیشنهاد سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها یادآور شد: بر اساس این پیشنهاد و پس از انجام سپرده‌گذاری خط اعتباری با شرایط صندوق برای مشتریان تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 31 هزار میلیارد ریال در دو فقره سپرده‌گذاری در بانک‌ها صورت گرفته است، عنوان کرد: بخشی از منابع ارزی صندوق بر اساس شرایط نظام‌نامه به ریال تبدیل شده است و تسهیلات ریالی را بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، طبق اساسنامه صندوق 10 درصد تسهیلات در بخش صنعت گردشگری و 10 درصد دیگر در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی خواهد بود.

وی در مورد ورودی امسال صندوق توسعه ملی گفت: در حال حاضر بیش از 4 میلیارد دلار به صندوق واریز شده که با توجه به کاهش قیمت نفت این میزان نسبت به سال قبل نصف شده است.

وی با بیان اینکه پول صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود، افزود: حدود 40 میلیارد دلار موجودی صندوق است البته در قبال آن تعهدات ایجاد و مسدودی برای طرح‌ها و تعهدات صادر شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 20 میلیارد دلار برای طرح‌ها و تعهدات وجود دارد، عنوان کرد: بیش از 70 میلیارد دلار دارایی‌های صندوق توسعه ملی طی سال‌های اخیر به دست آمده است.

ارسال نظرات