با 16 جلسه غیبت از تعداد کل 40 جلسه

نامنظم‌ترین نماینده امسال مجلس نماینده جوان ساری است

برخی نمایندگان مجلس حتی به این میزان تعطیلات هم قانع نیستند و برخی مواقع بدون اطلاع قبلی و غیرموجه از حضور در جلسات مجلس خودداری می‌کنند، به‌گونه‌ای که می‌توان با نگاه به آمار حضور و غیاب نمایندگان مجلس ـ که از طریق تریبون مجلس اعلام می‌شود ـ این موضوع را به سادگی درک کرد...
کد خبر: ۸۶۱۴۶۱۲
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
 


به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رسانه های استان، هر چند تعداد جلسات و تعداد روزهایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اندازه کافی کم هست که نمایندگان نخواهند از مرخصی یا مرخصی های استعلاجی استفاده کنند، با این حال نمایندگان مجلس هم مثل هر کارمند دیگری، یک ‌ماه در هر سال، حق استفاده از مرخصی با حقوق را دارند.

مطابق آیین نامه داخلی مجلس، برگزاری علنی جلسات منوط به حضور دو سوم نمایندگان مجلس است؛ بنابراین، حضور نمایندگان مردم در جلسات علنی مجلس و دفاع از حقوق موکلانشان از این حیث که در جلسات مجلس تصمیماتی گرفته می‌شود که قشرهای مختلف مردم از آن متأثر خواهند شد، مورد توجه است.


مشروح گفت و گوهای صحن به دلیل حساسیت بالایی که دارد و نیز برای جلوگیری از کثرت غیبت برخی از وکلای ملت، تعداد حاضران و اسامی غایبان در هر جلسه، به صورت زنده از رادیو پخش می‌شود. این اقدام از آن جهت که ممکن است حساسیت‌ها را در مورد نحوه حضور نمایندگان در جلسات و دلایل عمده غیبت آنها بیشتر کند، دارای اهمیت خاصی است.

نکته جالب اینکه برخی نمایندگان مجلس حتی به این میزان هم قانع نیستند و گاه بدون اطلاع قبلی و غیر موجه از حضور در جلسات مجلس امتناع می کنند، به طوری که با نگاه به آمار حضور و غیاب نمایندگان مجلس ـ که از تریبون مجلس اعلام می شود ـ می توان این موضوع را به سادگی درک کرد.

در این باره باید گفت، سایت تابناک ورود و خروج نمایندگان و همچنین شمار جلسات تشکیل شده در 180 روز گذشته را ارزیابی کرده است. آمار به دست آمده از تعداد غیبت های نمایندگان همچنین تعداد افرادی که با تاخیر وارد مجلس شده اند در این شش ماه قابل تأمل است.

بنا بر این گزارش، مجلس شوررای سلامی در 180 روز گذشته موفق به تشکیل 40 جلسه علنی شده است، و بقیه روزها وکلای ملت برای سرکشی به حوزه های انتخابیه به شهرستان های خود مراجعه کرده اند، نکته جالب اینکه در 40 جلسه ای که تشکیل شده، برخی نمایندگان حدود 50 درصد از جلسات را یا حضور نداشته اند و یا با تاخیر وارد صحن علنی شده اند.

در بین این نمایندگان محمد دامادی، نماینده مردم ساری با 16 جلسه غیبت از تعداد کل 40 جلسه نامنظم‌ترین نماینده مجلس شناخته شده است.

پس از محمد دامادی جلیل جعفری، نماینده مردم خلخال و عضو کمیسیون انرژی مجلس با 12 جلسه غیبت در رده دوم و علیرضا محجوب با 11 جلسه غیبت در رده سوم بی نظمان مجلس قرار دارد، پس از این نمایندگان عباس پاپی زاده به 7 جلسه و محمد قسیم عثمانی با 6 جلسه در ردیف چهارم و پنجم قرار دارند.


سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به طور متوسط هر کدام دو جلسه تأخیر حضور در صحن علنی مجلس را در کارنامه خود دارند، البته نمایندگان دیگری از جمله نادر قاضی پور، غلامرضا نوری قزلجه و محمد حسین فرهنگی و چند نماینده دیگر حتی یک جلسه غیبت هم در شش ماه گذشته نداشتند


موضوع دیگر در این میان، نبود برخی آمارهاست که هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارائه آن خودداری می کند. هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به رغم اینکه ملزم به انتشار اسامی افراد غایب است، تا کنون از اعلام این موضوع خودداری کرده و تنها اسامی افرادی را که با تأخیر وارد صحن شده اند، از تریبون مجلس اعلام کرده است.


جواد هروی، نماینده مجلس درباره عدم حضور مستمر برخی نمایندگان در جلسات مجلس می گوید: باید برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کنند که حتما در صحن علنی مجلس باشند، زیرا عدم حضور در جلسات علنی، ایراد محسوب می شود و متأسفانه هر چه به پایان دوره نمایندگی نزدیک می شویم، بیشتر شاهد غیبت های نماینده ها هستیم و این مسأله به صورت نهادینه در مجلس درآمده است.

این نماینده مجلس درباره ارائه یک راه حل برای جلوگیری از این غیبت ها و اینکه در برخی کشورها اسامی غایب های جلسات علنی را اعلام می کنند، گفت: در مجلس شورای اسلامی هم پس از شروع جلسات و قرائت قرآن اسامی کسانی که غایب هستند و یا تأخیر دارند را اعلام می کنند. البته در صورت تکرار این غیبت ها، باید اسامی از رسانه ها هم اعلام شود که متأسفانه مجلس در این حوزه ضعیف عمل کرده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به دلایلی که برخی نمایندگان مبنی بر زیاد بودن تعداد جلسات علنی می آورند، گفت: اصلا این طور نیست، زیرا وظیفه اصلی نمایندگان حضور در جلسات مجلس است، نه حضور در حوزه های انتخابی. صحن مجلس مقدس ترین مکانی است که نمایندگان باید در آن شرکت کنند. به طور کلی حوزه های انتخابی باید نسبت به حضور نمایندگان خود در جلسات مجلس حساسیت بیشتری نشان دهند تا کمتر شاهد این غیبت ها باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار