نارضایتی سویا کاران بیله سوار از مسئولین:
تاکنون مسئولان در پرداخت بهای محصول امروز و فردا می‌کنند در حالی که گویی از مشکلات زارعان و گرفتاری آنها اطلاعی ندارند که در این وضعیت رکود، تنها چشم امید زارعان به تولید این محصول و فروش آن بوده است.
کد خبر: ۸۶۱۴۷۷۲
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سویاکاران پرتلاش بیله‌سوار که همه ساله با تولید بیشترین محصول سویا در سطح استان و حتی بالاتر از میانگین کشوری در عمل‌آوری این محصول و تحویل آن به کارخانه‌های روغن‌کشی سعی و تلاش جدی و وافری دارند اما بی‌توجهی مسئولان و غفلت آنها در پرداخت بهای سویای خریداری شده داد کشاورزان را درآورده و اسباب گله‌مندی آنها را فراهم کرده است.

تعدادی از این سویاکاران در اعتراض به نحوه پرداخت مبالغ و دیرهنگام بودن این پرداختی‌ها اعلام کرده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند هزینه‌های برداشت محصول خود را به کمباین‌داران پرداخت کنند و با وجود اینکه تعداد زیادی از این سویاکاران چشم امیدشان در تامین معاش به تولید این محصول و فروش آن است هنوز مسئولان در این سه ماه نتوانسته‌اند پاسخی روشن و شفاف به رفت و آمدهای روزانه این سویاکاران برای دریافت بهای محصول تحویل داده شده به مراکز خرید را بدهند.

نورمحمد فرزانه یکی از سویاکاران گفت:‌ ما محصولمان را اوایل آبان ماه تحویل مرکز خرید دادیم ولی از آن روز تاکنون مسئولان در پرداخت بهای محصول امروز و فردا می‌کنند در حالی که گویی از مشکلات زارعان و گرفتاری آنها اطلاعی ندارند که در این وضعیت رکود تنها چشم امید زارعان به تولید این محصول و فروش آن بوده است.

وی گفت: ما مجبور شدیم که محصولمان را به مراکز خرید تحویل دهیم در حالی که اگر صنایع تبدیلی به ویژه کارخانه‌های روغن‌کشی در منطقه بود ما بهتر می‌توانستیم بدون واسطه و با قیمتی مناسب‌تر محصولمان را به این کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بدهیم.

حسنعلی دولتی دیگر زارع سویاکار منطقه با بیان اینکه ما به شدت از مسئولان و نماینده منطقه گله‌مند هستیم که به جای حمایت از کشاورزان در تولید دانه‌های روغنی سعی‌شان بر ناامید کردن زارعان است، عنوان کرد:‌ به هیچ‌وجه ما از مسئولان منطقه‌ای و استانی راضی نیستیم و تاخیر چندین ماهه در پرداخت بهای سویای خریداری شده جز ضربه زدن به عرصه تولید محصولات کشاورزی هیچ چیز دیگری نمی‌تواند تلقی شود.

طاهری یکی دیگر زارع منطقه مغان که بیشترین تولید سویا را در چند سال اخیر با رکورد افزایش تولید در سطح داشته است، گفت: اینکه مسئولان بهانه می‌گیرند که تامین اعتبار از مرکز نشده قابل قبول نیست چرا که ما با تماس‌های تلفنی که با سایر زارعان مناطق کشور داشتیم اغلب بهای سویای خریداری شده از کشاورزان در کمتر از یک ماه پرداخت شده است ولی معلوم نیست در این استان چه گره‌ها و مشکلاتی وجود دارد که گویی سویاکاران را سرگردان و پریشان حال کرده و در این وضعیت آنها را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: بسیاری از زارعان هنوز هزینه‌های کشت، داشت و برداشت خود را پرداخت نکرده‌اند و بدهی‌های بسیار بالایی در این سه بخش وجود دارد که در صورت پرداخت هر چه سریع‌تر سویای پرداخت شده ما نیز قادر خواهیم بود این هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

اما فرماندار شهرستان بیله‌سوار باز هم به وعده دادن اکتفا کرد و گفت: قول می‌دهیم با رایزنی‌هایی که آغاز کرده‌ایم تا پایان دی ماه بخش زیادی از پرداختی‌ها را انجام دهیم.

آرام حلیم یادآور شد: بیش از 7 هزار هکتار کشت دوم سویا را در منطقه مغان شاهد بودیم که زارعان بیش از 15 هزار و 600 تن محصول برداشت کرده و به قیمت تضمینی 1970 تومان آن را تحویل مراکز خرید داده‌اند.

وی افزود: از 28 میلیارد تومان پولی که باید به حساب زارعان پرداخت می‌شد تاکنون 13 میلیارد تومان آن پرداخت شده و تا آخر این ماه 7 میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد و رایزنی‌هایمان را ادامه می‌دهیم تا بخش دیگری از این مبالغ به حساب زارعان پرداخت شود.

به نظر می‌رسد با این تاخیرها که مشابه آن را در پرداخت بهای گندمکاران در ماه‌های اخیر شاهد بودیم یک نوع ناامیدی و بی‌توجهی در حق زارعان شکل گرفته که اگر مسئولان نسبت به ترمیم اعتمادی که باید در بین کشاورزان به وجود آید تا به تولید با رغبت بیشتری بپردازند به نظر می‌رسد در سال‌های آینده باید انتظار فاجعه‌ای همچون پایین آمدن کشت پنبه و محصولات دیگر زراعی را که آرام آرام بساط آن در منطقه برچیده می‌شود شاهد باشیم.

ارسال نظرات