تاخیر در اجرای طرح وام ۱۰ میلیونی خرید کالا موجب زمینگیرشدن فعالان بازار و تولید‌کنندگان لوازم خانگی به‌دلیل کاهش شدید تقاضا و تشدید رکود بازار شده است.
کد خبر: ۸۶۱۵۲۲۴
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  محقق‌نشدن وعده‌های دولت برای ارائه کارت اعتباری خرید کالا موجب طولانی‌شدن انتظار حداقل مشتریان، تشدید رکود و روزگار ناخوش تولید‌کنندگان و فعالان بازار لوازم خانگی شده است.

بسته حمایتی دولت برای خروج برخی صنایع از رکود گرچه منجر به فروش بیش از 110هزار خودرو اقساطی شد، اما ارائه کارت اعتباری خرید کالا هنوز در مرحله ثبت نام اولیه و آزمایشی در استان البرز بوده و مشخص نیست که این طرح از چه زمانی اجرا خواهد شد. بلاتکلیفی اجرای این طرح شرایطی را رقم زده که محدود مشتریان خرید لوازم خانگی به امید استفاده از تسهیلات 10میلیون تومانی، خرید این اقلام را به تعویق بیندازند؛ موضوعی که موجب زمینگیرشدن فعالان بازار و تولید‌کنندگان لوازم خانگی به‌دلیل کاهش شدید تقاضا و تشدید رکود بازار شده است.

    تعطیلی واحدهای صنفی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به رکود حاکم بر بازار این اقلام به خبرنگار ما اعلام کرد: تغییر نگرش مشتریان به خرید کالاهای مصرفی و ابهام در سرنوشت کارت اعتباری خرید کالا موجب بیشترشدن رکود بازار و تشدید روند تعطیلی واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی شده است.

به گفته محمد طحانپور، گرچه اکنون بهترین زمان برای خرید لوازم خانگی است اما خریداری برای این کالاها وجود ندارد؛ چرا که کاهش قدرت خرید مردم موجب تغییر نگرش مشتریان لوازم خانگی شده و تنها برای تأمین نیاز واقعی و روزانه خود خرید می‌کنند.
وی با بیان اینکه مطابق روال هر ساله، اکنون زمان انعقاد قراردادهای خرید کولرهای گازی و آبی است اما تا‌کنون هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نشده چرا که واحدهای صنفی از خرید و انبار کردن لوازم خانگی خودداری می‌کنند.

با این شرایط واحدهای اجاره‌ای فروش لوازم خانگی چاره‌ای جز تعطیلی در سال آینده نخواهند داشت و حتی برخی واحدهای صنفی ملکی نیز به دلیل ناهمخوانی هزینه و درآمد تعطیل می‌شود. طحانپور با تأکید بر اینکه تأخیر در ارائه کارت اعتباری خرید کالا رکود بازار را تشدید کرده، افزود: اجرای این طرح با مشکلات بسیاری مواجه بوده و فقط وزارت رفاه اعلام کرده، متقاضیان دریافت کارت اعتباری در استان البرز با ارائه مدارک نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند. با این روند کارت اعتباری خرید کالا تا پایان دی‌ماه نیز عملیاتی نخواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: خرید لوازم خانگی، واقعی و به‌روزشده و شکاف قبلی عرضه و تقاضای این اقلام که به‌دلیل خرید بیش از نیاز مردم شکل گرفته بود، اکنون از بین رفته است. به‌نظر می‌رسد که در خوشبینانه‌ترین حالت از دهه سوم بهمن ماه، رونق نسبی بازار لوازم خانگی را شاهد باشیم.

    گرانی برندهای کره‌ای هم چاره‌ساز نشد

یک فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه رکود بازار این کالاها همچنان پابرجاست و حتی ارائه کارت اعتباری خرید نیز تأثیری در رونق بازار نخواهد داشت، به خبرنگار ما اعلام کرد، حتی اقدام برخی برندهای معروف کره‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود از هفته گذشته نیز تأثیری در افزایش تقاضای بازار نداشته است. میثم قلی‌زاده افزود:

در هفته گذشته شرکت سامسونگ افزایش حدود 10درصدی قیمت لوازم خانگی را ابلاغ کرد. همچنین ال‌جی که حدود دو سه ماه پیش قیمت محصولات خود را 7تا 10درصد افزایش داده بود، در هفته گذشته نیز افزایش قیمت 7تا 17درصدی را اعمال کرد، اما برخلاف گذشته که افزایش قیمت‌ها باعث تقاضای بیشتر می‌شد این‌بارحتی این افزایش قیمت‌ها نیز منجر به افزایش مقطعی تقاضا برای این اقلام به‌دلیل نگرانی از گرانی بیشترآن نشده و مشتریان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

ارسال نظرات