سخنگوی قوه قضاییه گفت: اقدام شب گذشته نسبت به سفارت عربستان خلاف قانون و مقررات بوده است که تعدادی از مرتکبان این اقدام تحت تعقیب، شماری تحت بازداشت و برخی نیز شناسایی شدند که با آنها برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۱۵۳۶۳
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نودمین نشست خبری با اشاره به اقدامات شب گذشته در مقابل سفارت عربستان، گفت: هر چند که اهل سنت و اهل تشیع در ایران و خارج از کشور از اقدامات رژیم آل‌سعود به خصوص اعدام شیخ نمر ناراحت هستند و غیرت اسلامی جوانان از این موضوع به جوش آمده است اما در داخل کشور حتماً باید مطابق قانون حرکت کنیم.

وی گفت: باید بر اساس موازین شناخته شده حرکت کرد و اقدام شب گذشته نسبت به سفارت عربستان خلاف قانون و مقررات بوده است که تعدادی از مرتکبان این اقدام تحت تعقیب، شماری تحت بازداشت و برخی نیز شناسایی شدند که با آنها برخورد خواهد شد.

اژه‌ای تأکید کرد: جنایات آل‌سعود چیزی نیست که با این گونه امور بتوان دل جوانان و مسلمین را تشفی داد و این گونه اقدامات با اقدامات جنایتکارانه آنان برابری نمی‌کند. آنچه امروز توسط حکام جنایتکار آل‌سعود در منطقه می‌گذرد باعث تأسف است چرا که همه دنیا می‌بینند که حکام پادشاهی آل‌سعود بارهاست که چگونه بر سر یمن مظلوم آتش می‌ریزند و زیرساخت‌ها و مردم بی‌دفاع این کشور را هدف گرفته‌اند و بمباران می‌کنند.

اژه‌ای تأکید کرد: حکام جنایتکار آل سعود با حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از گروه تکفیری ملحد و به دور از انسانیت داعش در جنایت‌های این گروه در عراق و به ویژه سوریه شریک هستند.

سخنگوی دستگاه قضا تأکید کرد: آنچه  بر سر مردم مظلوم بحرین می‌آید و حکام آل‌سعود از ظالم حمایت می‌کند رژیم آل‌سعود در این ظلم‌ خواه شریک است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام آل‌سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر جنایت این رژیم را به اوج رساند و این جنایت‌ها چیزی نیست که مسلمین و منصفین عالم از آن بگذرند و این رژیم بدین شکل زوال قطعی خود را رقم زده است.

اژه‌ای تأکید کرد: با اعدام نمر رژیم جنایتکار عربستان هم با خشم مردم مسلمان و هر آزاده‌ای در جهان روبه‌رو خواهد شد و هم ان‌شاءالله عذاب الهی در جهان و عقبا نصیب خواهد برد.

وی تأکید کرد: از حکام آل‌سعود که امروزه خارج از عقل حرکت می‌کنند انتظاری نیست اما با تأسف نهادهای به اصطلاح حقوق بشری و مدافع آزادی بیان و مخالف اعدام نه اقدامی بایستی و در خور علیه پادشاهی سعودی انجام داده‌اند و نه سخن قابل توجهی بر زبان رانده‌‌اند.

سخنگوی دستگاه قضا تأکید کرد: در خصوص اعدام شیخ نمر تنها برخی اعلام نگرانی کردند در صورتی که اگر چنین اقدامی در برخی کشورهای دیگر صورت می‌گرفت بوق‌های تبلیغاتی آنها چه‌ها می‌‌کردند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حادثه شب گذشته سفارت عربستان چند نفر دستگیر شده‌اند،‌ گفت: کسانی که خلاف قانون عمل کنند بلافاصله تحت تعقیب قرار می‌گیرند و در خصوص حادثه سفارت عربستان نیز 38 نفر دستگیر شدند.

وی ادامه داد: من شنیده‌ام که دستگیری‌ها ادامه داشته اما تا 38 نفر را به من اطلاع دادند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ناجا و وزارت کشور در هر جایی که لازم است اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند،‌ گفت: در این راستا هر جا نیاز به کمک قوه قضاییه باشد ما ورود می‌کنیم.

خبرنگار دیگری در خصوص درخواست فک قرار بازداشت بابک زنجانی و نتیجه لایحه‌ای که وکیل وی به دادگاه ارسال کرده بود از اژه‌ای سؤال کرد و گفت آیا این قانون که اگر دو سال از قرار بازداشت موقت بگذرد قرار باید تبدیل شود در مورد بابک زنجانی هم صدق می‌کند یا خیر، گفت: قانون تفاوتی بین افراد نگذاشته است.

وی افزود: قطعاً دادگاه مطابق قانون عمل می‌کند اما این به آن معنا نیست که طرف آزاد شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اگر لازم باشد قرار بازداشت موقت تبدیل به قرار وثیقه می‌شود، گفت: قرار وثیقه هم متناسب با نوع جرم است و اگر جزای نقدی و رد مال باشد محاسبه می‌شود و اگر لازم شد قرار با وثیقه متناسب تبدیل می‌شود.

غلامحسین اژه‌ای اظهار داشت: کمتر از دو ماه دیگر دو انتخابات مهم در کشور در پیش داریم که انشاءالله همچون سنوات گذشته مردم ما با شور و نشاط، احساس مسئولیت و مشارکت حداکثری که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است در این انتخابات حضور می‌یابند.

وی افزود: امیدواریم همه نامزدها و هواداران آنها بر اساس قانون و انصاف نگاه و عمل آنها باشد تا در کمال امنیت، آرامش و رقابت انتخابات برگزار شود که در جهت منافع مردم و ملت شاهد حاصل شدن نتیجه آن باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی‌،‌ انتظامی و قضایی در این زمینه با هم هماهنگ هستند گفت: همه این دستگاه‌ها آمادگی لازم را دارند تا با هم با کسانی که خلاف قانون و جرم عمل کرده و تخلفی چه در فضای مجازی یا غیرمجازی داشته باشند برخورد کنند.

همچنین هر جا که نیاز به پیشگیری و تذکر باشد این اقدام را انجام داده و در صورتی که به این تذکرها توجه نکنند یا جرم مرتکب شود در اسرع وقت با آنها برخورد می‌شود.

اژه‌ای ادامه داد: کسانی که از اهل فتنه مجدد فعالیت غیرقانونی خود را شروع کردند که در این زمینه برخی احضار و بازجویی شدند. همچین به آنها یادآوری شد که اگر به این فعالیت خود ادامه دهند برخورد شدیدتری با آنها خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: کسانی که احضار و بازجویی شده بودند در حال حاضر با قرار نسبتا خفیف آزاد شده و بازداشت نشدند ولی اگر به فعالیت خود ادامه دهند حتما با آنها برخورد شدید می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم همه رسانه‌ها این مسائل را رعایت کنند و از نیروی انتظامی که در این زمینه تلاش می کند تشکر می‌کنیم.

ارسال نظرات