مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان:
پژوهش نیازمند اراده قوی است که فرد با داشتن آن می‌تواند در انگیزه لازم را در هدف خود به‌دست آورد که متاسفانه امروزه بروز برخی مشکلات اراده را از پژوهشگران سلب کرده است.
کد خبر: ۸۶۱۵۶۴۱
|
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان گفت: پژوهش مقوله بسیار ضروری در زندگی جوامع محسوب می‌شود که باید در محافل علمی بدان توجه شود؛ به‌طوری ‌که برای پاسخ‌گویی به بسیاری از نیازهای جامعه، ما نیازمند بنیه قوی در پژوهش هستیم که باید در امر تقویت کردن آن تلاش جدی شود.

حجت‌الاسلام کریم حسنی افزود: در جوامع غربی به پژوهش توجه ویژه‌ای می‌شود؛ به‌طوری‌ که بخش اعظم بودجه در این کشورهای اختصاص به بخش پژوهش می‌گیرد و افراد پژوهشگر با علاقه بیشتری وقت خود را در کارهای پژوهشی صرف می‌کنند، ولی این نظر در کشور ما به این صورت جدی پیگیری نمی‌شود؛ چراکه بودجه بسیار کمی به بخش پژوهش اختصاص دارد و این موضوع موجب می‌شود تا افراد علاقه کمتری به فعالیت در این حوزه داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای داشتن جامعه بالنده و پرشور باید از کارهای پژوهشی بسیار خوبی برخوردار باشیم که توجه به این حوزه، مسئولیت دانشگاها و محافل علمی را سنگین می‌کند که با داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح بتوانند از کارهای ارزنده و کاربردی خوبی در حوزه پاسخگویی به نیازهای جامعه برخوردار باشند.

حسنی یادآور شد: برای تربیت پژوهشگر در جامعه ابتدا باید به پایه آموزش توجه کرد و برای شروع مدارس یکی از مهم‌ترین مراکز و پایگاهایی هستند که باید تمرکز جدی بروی آن داشته باشند و دانش‌آموزان را از همان پایه های نخست برای پاسخگو بودن به نیازهای خود و جامعه پزوهشگر تربیت شوند و همواره با نگاه پژوهش در جامعه گام بردارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر پژوهش جایگاه خود را به درستی در جامعه پیدا نکرده است و این موجب شده تا بدان به‌عنوان یک نیاز مبرم نگریسته نشود و افراد به دور از فضای پزوهش اوقات خود را در محافل علمی به هدر بگذراند و این در حالی است که جوامع غربی با توجه به نیازهای خود در همه حوزه با دقت فراوان به دنبال یافتن پاسخی صحیح برای کار پژوهش خود هستند و در مواقعی پا فراتر گذاشته و آثاری در خور توجه به جامعه عرضه می‌کنند.

مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان در ادامه افزود: در طول تاریخ افرادی بودند که با به جان خریدن بسیاری از دشواری‌های به این کار وارد می‌شدند که می‌توان به علامه حلی، علامه امینی، علامه محمد تقی جعفری و بسیاری دیگر که نام‌شان به عنوان میراث گران‌بهای تاریخ تشیع برجای مانده است و دلیل ماندگاری نام و اثرشان در اراده این افراد نهفته است که هیچ چیز قادر نبود تا این افراد را از اهدافشان متوقف کند.

ارسال نظرات