رکود اقتصادی تاثیر زیادی را بر پروژه‌های عمرانی به خصوص راهسازی گذاشته است و علاوه بر اینکه پروژه‌ها با کُندی پیش می‌رود، پروژه جدیدی هم تعریف نمی‌شود.
کد خبر: ۸۶۱۵۸۷۶
|
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، رکود اقتصاد علاوه بر اینکه بازار مسکن را زمین گیر کرده و ساخت و ساز را به حالت نیمه تعطیل درآورده است، پروژه های عمرانی را هم تحت تاثیر قرار داده بطوریکه اغلب پروژه ها با مشکلاتی در تامین مالی روبرو بوده و یا اینکه با کُندی پیش می‌روند. از سوی دیگر این عدم تامین مالی بر روی کار پیمانکاران راهساز تاثیر گذاشته و اغلب شرکت های راهسازی را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است.

ادامه این زنجیره به شرکت‌های وابسته به پروژه های عمرانی می‌رسد که از سازندگان راهسازی، ماشین آلات، تعمیرات، مهندسان مشاور و دیگر صنوف را شامل می شود بنابراین رکود حاکم بر این پروژه ها بخش بزرگی از جامعه را در بر می گیرد که در دوسال گذشته با مشکلات زیادی روبرو هستند.

از سوی دیگر طلب ۴ هزار میلیارد تومانی پیمانکاران از دولت هم از دیگر عواملی است که رکود بر صنایع وابسته به راهسازی را بیشتر کرده است چرا که پیمانکاران راهساز با حجم زیادی از بدهی به شرکت ها و صنایع وابسته روبرو هستند که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است. ضمن آنکه ادامه این زنجیره به کارگران پروژه‌های عمرانی می‌رسد که در اغلب مواقع با دیرکرد در دریافتی هایشان روبرو هستند.

براین اساس، برای سال ۹۵، حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش بینی شده است در حالیکه به نظر نمی‌رسد بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۴ هم تاپایان سال محقق شود بنابراین، رکود پروژه های عمرانی در سال آینده هم گریبانگیر بخش زیرساختی کشور خواهد بود و صنایع وابسته را با مشکلات بیشتری روبرو می کند.

شرایط نابسامان اقتصادی در کشور

در این رابطه علی آزاد با بیان اینکه پروژه‌های راهسازی با کُندی پیش می‌رود، گفت: جدا از مشکلات مالی پروژه ها موضوع این است که پروژه جدیدی تعریف نمی شود، بنابراین اغلب پیمانکاران و صنایع وابسته به آنها با کمبود منابع مالی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه باید به این واقعیت توجه کنیم که وضع اقتصادی کشور در شرایط نابسامانی قرار دارد، اظهار داشت: به گفته مقامات، در سال ۹۰ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان فروش نفت داشتیم که الان این رقم به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی با تاکید بر کاهش درآمدهای نفتی دولت، گفت: از سوی دیگر میزان درآمدهای مالیاتی به دلیل رکود اقتصادی کاهش یافته و دولت با کسری بودجه روبرو شده است.

آزاد ادامه داد: بنابراین دولت مجبور است تا با دریافت عوارض واردات، گمرک یا دیگر عوارض مخارج کشور را تامین کند که این مقدار هم کفاف هزینه ها را نمی دهد.

وی با اعلام اینکه در چنین شرایطی پروژه های عمرانی مورد توجه قرار نمی گیرد، افزود: دولت قصد دارد از طریق انتشار اوراق خزانه اسلامی به پیمانکاران کمک کند و الان مجوز انتشار ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را داده است.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی با بیان اینکه این اقدام دولت قابل تقدیر است اما یک اشکال بزرگ دارد، گفت: از تاریخ تحقق بدهی تا تاریخ انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی سالانه ۲۰ درصد سود تعلق می گیرد در حالیکه باید برای زمان انتشار تا سررسید اسناد خزانه اسلامی این سود تعلق گیرد.

آزاد با تاکید بر اینکه وضع کل اقتصاد نابسامان است به همین دلیل دولت بدهی ها را نمی تواند بپردازد و درآمدهای مالیاتی هم محقق نمی‌شود، گفت: ما باید دست به دست هم دهیم و اقدامی برای حل مشکلات انجام دهیم، زیرا یکی از بزرگترین معضلات دولت پرداخت یارانه‌ها است. چرا که باید این یارانه در اختیار نیازمندان قرار گیرد در حالیکه حتی به ایرانیان مقیم خارج هم یارانه پرداخت می‌شود.

منبع: مشرق
ارسال نظرات