رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر سیاست منسجم سازمان فضایی گفت: توسعه بومی فناوری‌های فضایی اولویت اصلی سازمان فضایی ایران است.
کد خبر: ۸۶۱۶۷۰۸
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن بهرامی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای تامین نیازهای مخابراتی و پخش، خریدهای مطابق با سیاست‌های دولت انجام می‌شود اما با توجه به سیاست مقام معظم رهبری در خصوص توسعه فناوری و سیاست وزارت ارتباطات در این باره، موضوع گسترش فناوری‌های بومی در دستور کار این سازمان است.

وی یکی از برنامه‌های اجرایی سازمان فضایی را ساخت ماهواره ملی عنوان کرد و گفت: موضوع سنجش از راه دور و ناوبری فضایی گستردگی عظیمی در کاربردهای این صنعت دارد که باید به آن توجه کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره اپسکو که دو سال ریاست شورای آن با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اعضاء اپسکو شهریور سال 95 به تهران می‌آیند و قصد داریم در مدت این دو سال، یکبار این اجلاس در تهران برگزار شود.

وی حضور در اپسکو را یک فرصت منحصر بفرد دانست و تاکید کرد:  لازم است به منافعی که در اپسکو وجود دارد،  توجه شود بخصوص در پروژه‌هایی که ممکن است نخواهیم مستقیماً وارد عمل شویم و سرمایه‌گذاری در مورد آن انجام دهیم.

بهرامی ارتباط صنعت و دانشگاه را در بخش فضایی بسیار تنگاتنگ عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم فرصتی ایجاد کنیم تا فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه فضایی پا بگیرد.

وی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت ماهواره‌ها بعد از انقلاب در ایران اسلامی آغاز شد، افزود: دانشگاه شریف، دانشگاه علم وصنعت، امیرکبیر، شهید ستاری، خواجه نصیر و مالک اشتر در این زمینه به تقویت نیروی انسانی خود پرداختند.

او حمایت وزارت ارتباطات را از فعالیت‌های فضایی بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: همه فعالیت‌های فضایی کشور، از نوع صلح‌آمیز است.

رییس سازمان فضایی در پاسخ به سوالی درباره  نوع خدمات ارائه شده در پژوهشگاه فضایی، گفت: تاکنون پژوهشگاه فضایی ایران، مرکز ثقل فعالیت‌های فضایی بوده است و ما می‌خواهیم این موضوع باقی بماند.

وی با بیان اینکه تنوع فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها به صورت شبکه‌ای نیازمند هسته مرکزی و قوی است، ادامه داد: پژوهشگاه فضایی می‌تواند این مهم را به انجام برساند.

بهرامی چابک‌سازی و انعطاف‌پذیری ساختاری در هر مجموعه‌ای از جمله پژوهشگاه فضایی را ضروری خواند و ادامه داد: آزمایشگاه موجود در این  پژوهشگاه، زمینه‌ساز یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها در حوزه فضایی است.

رییس سازمان فضایی درباره رفع نیازهای ماهواره‌ای کشور اظهار کرد: برای رفع این نیازها مذاکرات را آغاز کرده‌ایم و منتظریم وضعیت ماهواره‌هایی چون مصباح  مشخص و تبدیل به قرارداد شود.

ارسال نظرات