رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد

روسیه تعرفه واردات لبنیات ایران را ۱۰ روز دیگر بر می‌دارد/ سایر کالا‌ها از اوخر بهمن

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از ۱۵ ژانویه تعرفه ورود لبنیات ایران به خاک روسیه و از اواسط فوریه تعرفه سایر کالاها از سوی این کشور برداشته می‎شود.
کد خبر: ۸۶۱۶۷۱۵
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور در نشست دبیرخانه سه اتاق، وضعیت بازار و رکود حاکم بر آن را به عنوان مهمترین چالشی که باید از سوی مسئولان اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد مطرح و در این رابطه اظهار کرد: فشار جدی بر بنگاه های اقتصادی وارد آمده و متأسفانه هیچ نشانه ای از حرکت و توجه دولت به این مسئله دیده نمی شود.

وی افزود: این روزها تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی، روسای اتاق های کشور و دیگر بخش های تولیدی از رکود و پیامدهای ناشی از آن دچار مشکلات پیچیده ای شده اند و توان تحمل فشارهای جدید را از دست داده اند. از طرفی دولت هم اقدام قابل ملاحظه ای را برای عبور با وضع موجود انجام نمی دهد.

جلال پور گفت: بنگاه های اقتصادی که در طول چند دهه با خلاقیت بخش خصوصی به وجود آمده اند، سرمایه کشور به شما رمی آیند. حفظ این بنگاه ها یک اولویت مهم است و اگر هر یک از آنها از بین برود به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: اجرای سریع تر تعهدات مالی دولت به بخش خصوصی، واگذاری پروژه های نیمه تمام به این بخش و کاهش مقررات دست و پاگیر از جمله پیشنهادهای بخش خصوصی است که تاکنون اقدام اجرایی برای آن صورت نگرفته است.

بنا بر این گزارش، در این نشست که رؤسای سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون حضور داشتند، نگرانی های بخش خصوصی از عدم امکان حضور قدرتمندتر این بخش در اقتصاد مورد انتقاد جدی قرار گرفت و تأکید شد که اگر امکان بهره گیری از فرصت های کم نظیر به وجود آمده برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی فراهم نگردد و از سوی دیگر از همه ظرفیت های موجود کشور استفاده نشود، نمی توان به خروج از رکود و دست یافتن به رونق اقتصادی امید داشت.بدین ترتیب مقرر شد، کارگروهی به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی برای مبارزه با رکود از سوی دبیرخانه سه اتاق تشکیل شود.

رئیس اتاق ایران در همین راستا با اشاره به روابط ترکیه و روسیه که با چالش هایی روبرو شده است، عنوان کرد: ایران می تواند از موقعیت به وجود آمده بهره ببرد و حضور خود را در بازار این منطقه افزایش دهد. البته این اقدام منوط به آن است با برنامه ریزی دقیق وارد شویم.

جلالپور همچنین از مذاکرات جدی با سفیر روسیه در ایران به منظور ارتقای سطح روابط بین ایران و این کشور خبر داد و یادآور شد: بازار روسیه ظرفیت بالقوه ای است که نباید به راحتی از کنار آن بگذریم.

بر اساس اظهارات وی قرار است از 15 ژانویه تعرفه ورود لبنیات ایران به خاک روسیه و از اواسط فوریه تعرفه سایر کالاها از سوی این کشور برداشته شود. هرچند مسئولان روس اعلام کرده اند که سختگیری آنها نسبت به کیفیت و رعایت استانداردها بسیار بالاست.

حضور شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایران در پروژه های ساختمانی الجزایر

وی در ادامه به سفر اخیر خود با معاون اول رئیس جمهور و جمعی از مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی به الجزایر اشاره کرد و نتایج آن را برای کشور مفید خواند. جلالپور حضور ایران در بازار این کشور را ممکن و موثر ارزیابی کرد و افزود: دولت الجزایر در پی آن است که یک میلیون واحد مسکونی احداث کند که از این بین متناسب با توانمندی های کشور در خدمات فنی و مهندسی پیشنهاد دادیم 100 هزار واحد آن توسط بخش خصوصی ایران ساخته شود. البته چین و ترکیه نیز حضور گسترده ای در این بازار دارند که به عنوان رقبای ایران محسوب می شوند.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به صدمات ناشی از مصوبه اخیر کنگره آمریکا اشاره کرد و در ادامه آماری از روند حضور هیئت های اقتصادی به ایران و دیدار با روسا و مسئولان کشور ارائه داد.

جلالپور در این رابطه گفت: 145 هیئت از 50 کشور با حضور در ایران با مسئولان دیدار کردند که در مجموع 3 هزار و 700 نفر بودند. در این دیدار ها بالغ بر 75 تفاهم نامه به امضا رسید و برنامه ریزی شده که 70 سفر متقابل از سوی اتاق ایران صورت گیرد.
وی افزود: در بین این هیئت ها سهم اروپایی ها از همه بیشتر بوده و در همین بازه زمانی از بین کشورهای اروپایی، آلمانی ها بیشترین حضور را در ایران داشته اند و پس از آنها اتریش و ایتالیا قرار دارند.

طبق گفته های رئیس پارلمان بخش خصوصی، عملیاتی شدن این تفاهمات و مذاکرات به پس از اجرای برجام موکول شده که پیرو برنامه ریزی های صورت گرفته تا اواخر بهمن شاهد آن خواهیم بود.

وی همچنین از سفر رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا تا پایان ژانویه خبر داد و اعلام کرد: در تلاش هستیم که حضور در اتریش و ملاقات با مقامات این کشور را نیز در این برنامه اضافه کنیم.

رئیس اتاق ایران برنامه ریزی برای ملاقات رؤسای سه قوه با مقام معظم رهبری، رؤسای سه قوه، وزرای اقتصادی و برگزاری همایشی با هدف اعلام رسمی تأسیس دبیرخانه سه اتاق و ایجاد پیوند بین آن ها را از جمله برنامه هایی دانست که درحال پیگیری هستند.

ایران باید متکی به منابع و ظرفیت های خود گام بردارد

در ادامه علی فاضلی رئیس اتاق اصناف با نگاهی به آنچه در روزهای گذشته در سطح بین المللی روی داده است، تصریح کرد: ایران باید بیش از گذشته با تکیه بر توانمندی های خود و منابع داخلی اش حرکت کند که در این رابطه تسهیل در حرکت های اقتصادی و حذف هرآنچه تولید، صنعت و تجارت را مختل می کند، بسیار اهمیت دارد.
وی وضعیت بخش خصوصی در کشور را نامساعد ارزیابی کرد و گفت: شرایط بین المللی می طلبد که با استفاده از فرصت های ایجاد شده در پیوند بین سه اتاق حرکت های اقتصادی کشور را آسان تر و سریعتر کنیم.

بخش خصوصی دراجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی فعال تر شود

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون، اقدامات علیه ایران را موضوعی مستمر و همیشگی خواند و یادآور شد: همه اتفاقات اخیر نشان می دهد که ایران باید در قدم نخست به منابع و ظرفیت های خود متکی باشد، هرچند نمی توان کشور را ایزوله و از حرکت های بین المللی آن جلوگیری کرد.

این مقام مسئول افزود: لازم است اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و بخش خصوصی را فعال تر سازیم.

وی پیدا کردن راهکارهای جایگزین برای روابط بین المللی را مهم و ضروری برشمرد و افزود: رایزنی هایی با تجار روسیه داشتیم و متوجه شدیم که فعالان اقتصادی آذربایجان نیز سهم بسزایی در بازار روسیه دارند و می توان با ارتباط بین ایران و آذربایجان در روسیه حضور خوبی پیدا کرد.

رئیس اتاق تعاون خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در داخل با رکود خاصی در بازار مسکن مواجه هستیم که برون رفت از آن به راهکار کارشناسی و دقیقی نیاز دارد.
بر اساس اظهارات وی طی دو هفته آینده زمینه برای دیدار با رئیس قوه مقننه فراهم است.

تأکید جدی بر لزوم توجه دولت به بسته های پیشنهادی بخش خصوصی

ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون بر حضور سه اتاق در سفر آینده رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا تأکید و تشریح کرد: باید در این سفر، بخش خصوصی هم با قدرت حضور داشته باشد. از طرف دیگر ضرورت دارد که دراتخاذ هر تصمیم و برنامه دولتی، نظرات پیشنهادی بخش خصوصی نیز لحاظ شود.

وی رسیدگی به وضعیت مسکن را نیز از موضوعات ضروری کشور قلمداد و اعلام کرد: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی، حوزه مسکن را فراموش کرده است.
عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود رسیدگی به صنعت مرغداری را خواستار شد.

تأسیس سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در وضعیت کنونی راهگشا نیست

محمدرضا رمضانی معاون پارلمانی اتاق ایران، در رابطه با وضعیت لایحه دائمی کردن برخی مواد قانون برنامه پنجم توسعه، گزارشی را ارائه داد.

وی با اشاره به طرح تأسیس سازمان مبارزه با فساد اداری تشریح کرد: قرار است این سازمان زیر مجموعه قوه قضائیه فعالیت خود را آغاز کند و ریاست آن از سوی مقام معظم رهبری تایید شود. وظیفه اصلی آن هم رسیدگی به جرائم اقتصادی بوده و به ترویج فرهنگ مبارزه با فساد توجه جدی دارد.

گفتنی است؛ این طرح در مجلس شورای اسلامی مشمول اصل 85 شده و هم اکنون در کمیسیون مشترک درحال رسیدگی است به این معنا که گزارش پس از نهایی شدن توسط کمیسیون در صحن قرائت شده و در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد.

معاون پارلمانی اتاق ایران با نگاهی به وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد خاطرنشان کرد: پس از بررسی های کارشناسی به اینجا رسیدیم که اگر سازمان مذکور در این شرایط اقتصادی تأسیس شود، اقتصاد دچار پیچیدگی های بیشتری شده و خروج از رکود سخت تر می شود.
بودجه 95 با واقعیت های اقتصادی فاصله دارد

ابراهیم بهادرانی رئیس ستاد برنامه ششم توسعه اتاق ایران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنونی برنامه ششم، از تلاش ها برای جلوگیری از ادغام وزارت اقتصاد با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت بر اساس برنامه خبر داد.

وی در ادامه به بودجه سال 95 اشاره و تشریح کرد: متأسفانه شفافیت لازم در مباحث و اطلاعات وجود ندارد. نرخ ارز تعیین شده در این لایحه نگران کننده است چراکه این نرخ مبنایی برای بازار خواهد بود؛ 2 هزار و 975 تومان نرخی است که دراین برنامه برای ارز تعیین شده است.

بر اساس اظهارات بهادرانی، رشد 20 درصدی مالیات درحالی که پایه مالیاتی رشدی نداشته است، تعیین 40 دلاری بهای نفت با توجه به اینکه درحال حاضر هربشکه نفت پایین تر از 30 دلار به فروش می رسد و درنهایت رشد 10 درصدی کل بودجه نسبت به سال 94 مهم ترین نکاتی هستند که نگرانی ها نسبت به بودجه 95 را افزایش می دهد.
ارسال نظرات