یک اقتصاددان اصلاح طلب:

یارانه نقدی قطع شود، گروه‌های تندرو به قدرت می‌رسند!

پازوکی گفت: امروز شرایط برای حذف کامل آن مساعد نیست، ‌چرا که با حذف پرداخت یارانه‌های نقدی گروه‌های تندرو به قدرت زیادی خواهند رسید.
کد خبر: ۸۶۱۷۰۳۹
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
به گزارش خبر گزاری بسیج، درحال حاضر منبع درآمدی ایران مالیات‌ها و درآمد‌های گمرکی و درآمد‌های حاصل از نفت است. در سال گذشته درآمد‌های نفتی ایران به‌شدت کاهش داشت، یعنی می‌توان گفت 25 درصد درآمد‌های دولت را درآمد‌های نفتی تشکیل می‌دهد. تنها جایی که دولت می‌تواند درآمد‌های خود را افزایش دهد بخش مالیات‌هاست. به عنوان یک اقتصاددان با افزایش نرخ‌های مالیاتی کاملا مخالف هستم، زیرا افزایش نرخ‌های مالیاتی در شرایط رکود باعث تشدید شرایط می‌شود. به بیان ساده‌تر باید گستره مالیاتی افزایش پیدا کند و معافیت‌های مالیاتی کاهش داشته باشد.

یکی دیگر از راهکار‌های این مساله فرار‌های مالیاتی است که باید به طور جدی از آن جلوگیری کرد، زیرا میزان فرار‌های مالیاتی در ایران به‌شدت بالا است به طوری که اخیرا رئیس سابق سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که حدود 20 تا 25 درصد تولید ناخالص ملی را فرار مالیاتی در بر گرفته است. بنابراین دولت باید در بخش نظام مالیاتی درآمد‌های خود را اصلاح کند و از اتکا به درآمد‌های نفتی خارج شود. در تمام کشور‌های جهان بودجه جاری دولت به درآمد‌های حاصل از مالیات مربوط می‌شود و پول حاصل از نفت صرف پروژه‌های عمرانی و زیربنایی می‌شود. در حال حاضر فضای کسب و کار باید به سمت مساعد شدن پیش رود و دولت باید به جای نفت مالیات را منبع درآمد خود قرار دهد. باید شرایط طوری شود که فضای کسب‌وکار و اشتغال مساعد باشد که به دنبال آن بتوانند مالیات‌های خود را پرداخت کنند. با این اقدام دولت مالیات را منبع درآمد خود قرار می‌دهد و کمبود درآمد آن جبران می‌شود و دیگر متکی به درآمد‌های نفتی خود نیست. درباره هزینه ها، دولت ماهانه سه هزار و 450 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند که این رقم در سال به 42 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.

یارانه‌ای که اکنون در اختیار مردم قرار می‌گیرد بیش از بودجه عمرانی و ساختاری کشور است که از فروش نفت خام به دست می‌آید. در شرایط فعلی به هیچ‌وجه نمی‌توان پرداخت یارانه‌های نقدی را متوقف کرد. طرح پرداخت یارانه‌های نقدی در شرایطی پرداخت شد که کشور با بالا‌ترین درآمد‌های نفتی همراه بود و مشکلی در پرداخت یارانه‌ها نداشت. امروز با توجه به افت شدید قیمت نفت که پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده کمتر از این مقدار هم شود، توقف پرداخت یارانه‌ها به نفع دولت است، اما با وجود گروه‌های تندرو و روزنامه‌های تحت حمایت آنها نمی‌توان یارانه نقدی را متوقف کرد.

بنابراین در شرایط فعلی حدف یارانه‌های نقدی تبعات منفی در پی خواهد داشت و نمی‌توان در کوتاه‌مدت این مساله را متوقف کرد. پرداخت یارانه‌های نقدی باید در بلندمدت به طور کامل قطع شود و تا شهریور ماه سال 1396 و بعد از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برچیده شود و فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی داده شود.

امروز شرایط برای حذف کامل آن مساعد نیست، ‌چرا که با حذف پرداخت یارانه‌های نقدی گروه‌های تندرو به قدرت زیادی خواهند رسید. سیاست و اقتصاد در کشور بسیار رابطه نزدیکی دارند. به غیر از یارانه‌ها دولت از هزینه‌های غیر ضروری زیادی رنج می‌برد. دولت باید هزینه‌های غیر ضروری را تا حد امکان کاهش دهد. در حال حاضر دولت نمی‌تواند پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و تنها اقدامی که می‌تواند برای جبران کمبود درآمد‌های خود انجام دهد پرهیز از هزینه‌های غیر ضروری است. به عنوان مثال بسیاری از موسسه‌های آموزشی کشور بیهوده هستند و باید از فعالیت آنها جلوگیری شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار