استاندار یزد: نقش کلیدی آموزش وپرورش درگسترش فرهنگ نماز/ قائم مقام ستاد اقامه نمازکشور: کاهش 20درصدی بازگشت مجرمین به زندان با نماز/نماز صبح جامعه تقویت و احیا شود، نماز به صورت کامل احیا می شود/رییس ستاد اقامه نماز استان یزد: عدم اختصاص مکانی برای مساجد در برج‌سازی و آپارتمان‌سازی/ایجاد بوستان نماز در پارک بزرگ شهر
کد خبر: ۸۶۱۷۱۵۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: عصر دیروز اولین کنگره استانی نماز و آیین تجلیل از برترین‌‌های امر اقامه نماز جماعت در یزد برگزار شد.

 

استاندار یزد: نقش کلیدی آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ نماز/ فرقه‎‎فرقه شدن‎‎ از دسیسه‏‏ دشمن برای عدم پیشرفت مسلمانان
سید محمد میر محمدی در این مراسم با بیان اینکه گسترش فرهنگ نماز در جامعه، بین مردم و نسل جوان دارای برکات زیاد معنوی است اظهار داشت: همه در قبال گسترش فرهنگ نماز در جامعه مسئول هستیم زیرا نماز از ارزش های الهی مورد تأکید است.

استاندار یزد با بیان اینکه مردم نقش مهمی در اجرای برنامه های فرهنگی و بخصوص اقامه نماز و گسترش آن دارند گفت: برای گسترش مشارکت مردم در اقامه نماز کارهای خوبی در سال های گذشته انجام گرفته و باید اینگونه فعالیت ها روز به روز با برنامه ریزی بهتر و بیشتر در بین مردم گسترش یابد.

استاندار یزد در ادامه به اهمیت تربیت دینی دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: مدارس باید با برنامه های فرهنگی در راستای تربیت دینی دانش آموزان وظایف خود را انجام دهند .

میرمحمدی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستگاه های فرهنگی و آموزشی موثر در اقامه و گسترش فرهنگ نماز در بین مردم و بخصوص دانش آموزان، ادارات مختلف آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت های دینی، اقامه نماز و سایر مفاهیم فرهنگی و معنوی باید از همان ابتدای زندگی و در مدارس و مهدهای کودک شروع شود تصریح کرد: لازمه ترویج فرهنگ نماز در جامعه انجام فعالیت های فرهنگی و دینی است و بدون شک اقامه نماز چیزی نیست که به زور بخواهیم به جوانان تحمیل کنیم.

وی اذعان داشت: در ترویج امر نماز، همه دستگاه‏‏ ها موظف هستند اما نقش آموزش و پرورش، بسیار بیشتر است، به ویژه این که برای آمادگی ذهنی کودکان و نوجوانان باید از مهد کودک‎‎ها نیز اقدامات لازم برای ترویج فرهنگ نماز انجام شود.

استاندار یزد در ادامه به اهمیت آراستگی نمازخانه ها و مساجد در ترویج فرهنگ آن و جذب جوانان به این مکان های مقدس اشاره کرد.

استاندار یزد با بیان اینکه همه انسان‏‏ها یکسان آفریده شده‎‎اند و هیچ تفاوتی بین افراد مگر در میزان تقوای آنها وجود ندارد، افزود: وقتی قرآن، پیامبر و خدای مسلمانان یکی است، پس نباید هیچگونه فرق و برتری بین مسلمانان وجود داشته باشد

میرمحمدی فرقه‎‎فرقه شدن‎‎ها را از دسیسه‏‏ های دشمنان برای ایجاد تفرقه جهت جلوگیری از پیشرفت مسلمانان خواند و ادامه داد: فرقه‎‎فرقه شدن‎‎ها و آسیب‎‎هایی که بعداً بوجود می‎‎آید و باعث تضعیف مسلمانان می‏‏شود، در دین و اسلام هیچ جایی ندارد.

رییس ستاد اقامه نماز استان یزد:رتبه دوم یزد در تعداد مساجد در کشور/عدم اختصاص مکانی برای مساجد در برج‌سازی و آپارتمان‌سازی/ایجاد بوستان نماز در پارک بزرگ شهر

در ادامه حجت‌الاسلام علی حبیبیان با بیان اینکه در عین حالی که هنوز در یزد با کمبود مسجد روبه رو هستیم اما رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم، اظهار داشت: بعد از سیستان و بلوچستان، استان یزد دومین استان از لحاظ تعداد مسجد به نسبت جمعیت است.

حبیبیان با اشاره به اینکه عمده مدارس یزد به نمازخانه مجهز هستند، گفت: در ارتباط با نمازخانه‌های بین راهی هم فعالیت‌های خوبی در استان یزد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در چند هفته گذشته حدود 100 نفر از مدیران ارشد، پزشکان متخصص و فوق تخصص استان یزد در دوره آموزشی نماز شرکت کردند، در ارتباط با آسیب‌ها و کمبودها در این حوزه، گفت: کمبود مسجد و نماز خانه در بعضی مراکز به ویژه شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی یکی از مهمترین نقاط ضعف است.

رییس ستاد اقامه نماز استان یزد عنوان کرد: اقدامات بسیار خوبی در این باره انجام شده است اما همچنان در زمینه نمازخانه‎‎های مدارس و بین‎‎راهی، تجهیز نماز خانه‎‎ها، عدم وجود مسجد و نمازخانه در مجتمع های مسکونی و تجاری و شهرک‎‎هایی که جدید ساخته شده و همچنین کمبود فرش در برخی از مدارس استان، کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم با همکاری نهادها برطرف شود.

رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد با بیان اینکه متاسفانه برج‌سازی و آپارتمان‌سازی در یزد انجام شده ولی ساخت مسجد و نماز خانه در این مجتمع‌ها به صورت مناسب دیده نشده است اذعان داشت: برخی از مساجد با مشکل امکانات در زمینه نمازخانه روبرو هستند و حتی بعضی از این نمازخانه‌ها، موکت و فرش مناسب هم در اختیار ندارند.

وی در ارتباط با برنامه‌های ستاد اقامه نماز استان یزد افزود: پیگیری نمازخانه ادارات، مدارس و مجتمع‌ها، فراگیرنمودن طرح یاوران نماز در تمام استان، هر مسجد یک حقوقدان، هر مسجد یک پزشک و پیگیری دانش‌افزایی و معرفت‌افزایی از جمله این برنامه‌ها است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد یکی دیگر از طرح‌های استان را ایجاد بوستان نماز در پارک بزرگ شهر دانست که در طول هفته به برگزاری برنامه‌های آموزشی در ارتباط با نماز می‌پرازد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور: کاهش 20درصدی بازگشت مجرمین به زندان با ترویج فرهنگ نماز در زندان/نماز کلید کاهش جرم‌خیزی جامعه/نماز صبح جامعه تقویت و احیا شود، نماز به صورت کامل احیا می شود/معماری شهری باید مروج فرهنگ اسلامی باشد
در ادامه محمود مظفر عصر امروز با اشاره به اینکه اگر نماز در انقلاب خوب رشد نمی‌کرد، ما نمی‌توانستیم از اثرات و برکات آن در موفقیت‌های انقلاب بهره بگیریم، اظهار داشت: اگر اکنون برای نماز در جامعه برنامه‎‎ریزی نشود، قطعاً در آینده باید هزینه های بیشتری برای رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: زمانی که ترویج فرهنگ نماز در زندان می‌تواند بازگشت به مجرمین به زندان پس از آزادی را 20 درصد کاهش دهد، طبیعی است اگر به صورت ویژه بر نماز افراد جامعه کار کنیم، میزان جرم‌خیزی جامعه را کاهش داده‌ایم.

وی گفت: اگر در جامعه همه کمک کنیم و موانع برگزاری نماز را بر طرف کرده و در راستای تشویق اقشار مختلف و بویژه جوانان برای حضور تلاش کنیم، قطعاً با مشکلات و معضلات کمتری در جامعه همراه خواهیم بود.

مظفر با بیان اینکه همه تلاش ما باید این باشد که نماز و ترویج نماز اولویت امور ما قرار گیرد چرا که خداوند هم سفارش به نماز را در اولویت قرار داده است بیان کرد: باید توجه ما به نماز به گونه‌ای باشد که اگر پروژه عمرانی در دست ما قرار گرفت، محل قرارگیری مسجد و نمازخانه در این پروژه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
وی با اشاره به آیین نامه 17 ماده‌ای که توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده، خاطرنشان کرد: حضور مدیران در برنامه‎‎های نماز جماعت باعث تشویق بیشتر کارکنان می‎‎شود

وی با بیان اینکه باید کیفیت نماز را هم افزایش دهیم، گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه نماز باید به گونه‌ای باشد که همه افراد جامعه در زمان نماز تمام کارهای خود را تعطیل کنند و به اقامه نماز بپردازند، در این صورت قرار ما با زمان نماز تنظیم می‌شود.

وی دانشگاه‌ها را عرصه مهم دیگر در زمینه نماز دانست و گفت: متاسفانه برخی مواقع دیده می‌شود که خانواده‌ها گلایه می‌کنند فرزندشان تا قبل از دانشگاه توجه به نماز داشتند ولی در دانشگاه دیگر به نماز اهمیت نمی‌دهند که در این رابطه باید مدیران دانشگاه‌ها نسبت به ترویج فرهنگ نماز اقدامات بیشتری انجام دهند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اهمیت توجه به اقامه نماز جماعت صبح گفت: در صورتی که نماز صبح جامعه تقویت و احیا شود، نماز به صورت کامل احیا شده و همه به نماز توجه می‌کنند چرا که در روایات هم به نماز صبح تاکید ویژه‌ای صورت گرفته است.

مظفر با اشاره به نمازخانه‌های بین راهی، گفت: نمازخانه‌های بین راهی یک نمونه‌ای از توجه شهر ما به نماز و دین است و باید این نمازخانه‌ها از لحاظ نظافت و آراستگی تقویت شوند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: معماری ما در شهرها باید به گونه‌ای باشد که نماد معماری دینی در آن به خوبی دیده شود و اگر کسی تصویری از شهرهای ما را دید، بدون اینکه نام آن را بداند متوجه شود که این یک شهر اسلامی و حتی یک شهر اسلامی ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با بررسی آماری در کشور متوجه می‎‎شویم که استان یزد در شاخص‎‎های جرم و آسیب‎‎های اجتماعی مقام آخر کشور را دارد ولی باید همواره مواظب دسیسه‎‎هایی که از طرف دشمنان برای بویژه جوانان انجام می‎شود، باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم نیز از نمازیاوران، خادمان برتر مساجد، مدیران برتر، شرکت‎‎ها و کارخانجات برتر و همچنین ائمه جماعات و مربیان مدارس برتر در امر ترویج نماز در استان یزد تجلیل شد.

یادآور می شود در این مراسم از ادارات برگزیده مروج نماز در یزد که پیش از سال 93 به عنوان ادارات برگزیده انتخاب شده بودند، تقدیر شد.

اداره کل آموزش و پرورش، شرکت آب و فاضلاب استان یزد، شرکت برق منطقه‌ای یزد، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، همچنین اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد، شرکت توزیع نیروی برق استان، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان، اداره کل صدا و سیمای مرکز یزد، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اداراتی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر و تشکر شد.

حوزه علمیه یزد/

ارسال نظرات