با وجود اعلام ریاض برای قطع روابط اقتصادی با تهران

شرکت عربستانی «صافولا» از سود بازار ایران دست نمی‌کشد

شرکت هلدینگ بین المللی صافولا که سود کلانی از بازار تولیدات روغن خوراکی ایران به جیب می‌زند اعلام کرده است؛ با وجود اعلام ریاض برای قطع روابط تجاری و اقتصادی با تهران، به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۱۷۲۳۱
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک مقام بلندپایه در شرکت عربستانی مواد غذائی «صافولا»، به خبرگزاری «رویترز»، گفته که با وجود اعلام عربستان برای قطع روابط اقتصادی با تهران اما این شرکت به کار خود در ایران ادامه خواهد داد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفته: از همان ابتدا با «خطرات احتمالی کار در ایران» آشنا بوده‌ایم اما می‌دانیم که در طولانی مدت و با رفع تحریم‌های اقتصادی از ایران شرکت صافولا دست برتری در بازار مواد غذائی ایران خواهد داشت.

روز دوشنبه گذشته «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به رویترز گفته بود که کشورش همه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی خود را ایران قطع می‌کند و این تصمیم بعد از اعتراض ایران به اعدام رهبر شیعیان عربستان به وسیله رژیم آل سعود اتخاذ شده است.

همین مسأله روز سه شنبه (دیروز) باعث کاهش 11.5 درصدی سهام شرکت صافولا در بازار بورس عربستان شد، این شرکت دست کم 90 درصد از سهام شرکت صنعتی بهشهر را از آن خود کرده است و یک سوم بازار تولید روغن خوراکی ایران را در دست دارد.

 هولدینگ بین‌المللی صافولا همچنین مالک شرکت توزیع مواد غذائی «طلوع پخش آفتاب» را در ایران و شرکت «شکر صافولا بهشهر» است.

این در حالی است که دولت عربستان 10 درصد از کل سهام شرکت صافولا را در اختیار دارد و مابقی سهام نیز در اختیار یک عربستانی به نام «مأمون فالح سعید الوداد» است.

یک شرکت معروف عربستانی دیگر که در ایران فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد شرکت صنعتی العوجان است، این شرکت از سال 2005 فعالیت اقتصادی خود را با عرضه محصولات خوراکی از جمله نوشیدنی‌های «رانی»، «ویمتو» و «باریکن» در ایران آغاز کرده است.

سخنگوی این شرکت تا کنون از واکنش نشان دادن به حوادث اخیر و احتمال توقف فعالیت این شرکت در ایران خودداری کرده است.

ارسال نظرات