این ورزش در پر کردن اوقات فراغت و همچنین جذب قشر جوان پتانسیل زیادی دارد که امید است با توجه هر چه بیشتر مسئولان و همچنین توسعه این فرهنگ در بین اقشار مختلف شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این ورزش در سطح استان و به تبع آن در شهرستان خودمان باشیم.
کد خبر: ۸۶۱۸۲۶۶
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از فارس، ورزش سوارکاری که مورد تأکید پیامبر اسلام (ص) است یکی از ورزش‌های برجسته شهرستان گرمی است به طوری که از ایام قدیم همه ساله به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی مسابقات اسب دوانی با شرکت اسب سوارانی از نقاط مختلف استان اردبیل در این شهرستان برگزار می‌شود و جذابیت شیرین این مسابقات از دیرباز زبانزد اهالی استان است.

ظرفیتی مغفول مانده که اگر بیش از پیش به این ورزش توجه شود امکان تبدیل شدن شهرستان به قطب سوارکاری استان فراهم می‌شود از سوی دیگر این شهرستان می‌تواند از سوارکاری به عنوان جاذبه‌ گردشگری استفاده کند.

پرورش اسب از زمان گذشته تاکنون در بسیاری از روستاها و حتی خود شهرستان گرمی بین عشایر شاهسون همواره مورد توجه بوده و به تبع آن راه‌اندازی مسابقات سوارکاری می‌تواند به عنوان یک سرگرمی و حتی درمان بیماری‌ها و از همه مهمتر به عنوان یک منبع درآمدی برای شهرستان مورد توجه قرار بگیرد.

امروزه ورزش سوارکاری رفته رفته به یک صنعت تبدیل شده است و یک ورزش صِرف نیست و در دنیا اهمیت زیادی از این نظر دارد.

در گرمی تقریباً بیش از 50 نفر در این حرفه به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند که بیشترین فعالیت در این زمینه از قدیم الایام با برگزاری مسابقات اسب دوانی در مسیر جاده روستای بیگ‌باغلی و اطراف دریاچه گیلارلو بوده است.

جایگاه شهرستان گرمی با وجود ایل‌های عشایری در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان، به لحاظ تعداد اسب‌ها جایگاه نسبتاً خوبی است و مردمان این دیار علاقه وافری برای پرورش اسب دارند.

برای توسعه این ورزش در سطح شهرستان گرمی به مربیان حرفه‌ای بیشتری در این زمینه نیاز است تا آموزش‌های موجود در این زمینه گسترده‌تر شوند و همچنین امکانات زیرساختی در این زمینه باید بیشتر توسعه پیدا کند.

در همین راستا چندی پیش هیئتی بنام هیئت ورزش سوارکاری در اداره ورزش و جوانان شهرستان گرمی به صورت رسمی تشکیل شد تا این رشته ورزشی در شهرستان به صورت جدی ساماندهی شود.

مسئول هیئت سوارکاری شهرستان گرمی با بیان اینکه اسب سواری در توسعه صنعت گردشگری در سطح شهرستان نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد، افزود: این ورزش در پر کردن اوقات فراغت و همچنین جذب قشر جوان پتانسیل زیادی دارد که امید است با توجه هر چه بیشتر مسئولان و همچنین توسعه این فرهنگ در بین اقشار مختلف شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این ورزش در سطح استان و به تبع آن در شهرستان خودمان باشیم.

شهرام محمدی از برگزاری یک دوره مسابقه اسب‌دوانی با شرکت اسب‌دوانانی از نقاط مختلف استان در 21 بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود: تلاشمان بر این است که این مسابقات به صورت دوره‌ای و فصلی در سطح استانی به صورت مرتب در این شهرستان برگزار شود.

وی بیان کرد: به طور جدی در پی احیا کردن مجدد ورزش سوارکاری در شهرستان گرمی که جزو میراث ماندگار نیاکانمان در این شهرستان و در اسلام نیز بر آن تاکید و سفارش شده است، هستیم.

مسئول هیئت سوارکاری شهرستان گرمی یادآور شد: هدف از این کار ترویج فرهنگ سوارکاری در شهرستان و استان است تا در بین مردم باعث شادی و نشاط شود و جوانان به سوی ورزش تمایل بیشتری پیدا کنند.

ارسال نظرات