رئیس مهندسی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پالایش و پخش بدون بیان هیچ دلیلی و یا استناد به شاخصی معتقد است که کیفیت بنزین وارداتی به کشور بهتر از بنزین عرضه شده در کشورهای اروپایی است!
کد خبر: ۸۶۱۸۳۷۱
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴


به گزارش خبرگزاری بسیج، سید علی مومنی، رئیس مهندسی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پالایش و پخش در حمایت از کیفیت بنزین وارداتی تنها با بیان اینکه استانداردهای بین المللی در واردات بنزین به کشور رعایت می‌شود گفته است: "شاید بتوان گفت این بنزین به لحاظ کیفیت بسیار بهتر از بنزین عرضه شده در کشورهای اروپایی است."

رئیس مهندسی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پالایش و پخش در ادامه توضیح نمی‌دهد بر اساس کدام معیار و شاخص کیفیت بنزین وارداتی به کشور  را بهتر از بنزین عرضه شده در اروپا می‌داند؟

اگرچه تاکنون مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران - به عنوان متولی واردات بنزین - از اعلام مبدأ محموله‌های بنزین وارداتی به بهانه شرایط تحریم خودداری کرده است اما اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که تاکنون بنزین از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد شده است؛ از منطقه‌ای که مازاد بنزین یورو4 ندارد.

طبق این اسناد، بنزین وارداتی از تأمین‌کنندگان فاقد پالایشگاه تهیه می‌شود؛ در واقع آنها مواد اولیه بنزین را از طریق واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی کشورهای عربستان، ایران، هند و چین خریداری و در مخازن اجاره‌ای بندر فجیره و بندر حمیره ذخیره و مخلوط می‌کنند. این محموله‌ها فاقد استانداردهای جهانی است و عمدتاً از مؤلفه‌های نفتا٬ ریفرمیت و ترکیبات اکتان افزای مجاز و غیر مجاز  تشکیل شده است.

اگرچه دلال‌های بنزین، مؤلفه‌های آن را با نرخ پایین از پالایشگا‌ه‌ها و واحدهای پتروشیمی داخلی تهیه و بعد از ممزوج کردن آنها در مخازن امارات به بنزین تبدیل می‌کنند اما در نهایت بنزین مورد نظر با قیمت‌هایی بالاتری از نرخ فوب خلیج فارس به کشور  صادر می‌شود.

***

 مؤمنی در ادامه گفت‌وگو خود با سایت وزارت نفت اذعان می‌کند: یکی از دلایلی که هم اکنون در اذهان عمومی جامعه متهم شماره نخست در زمینه آلودگی هوا بنزین و سوختهای دیگر است، آن است که ما از عملکرد همکارانمان در طول سال‌های گذشته در زمینه ساخت واحدهای بهبود کیفیت سوخت در پالایشگاه‌ها به خوبی در رسانه ها دفاع نکرده‌ایم.

اذعان این مدیر نفتی به نادیده گرفته شدن عملکرد مدیران قبلی در حالیست که با روی کار آمدن دولت یازدهم نه تنها از مدیران صنعت نفت در مقابل اتهامات واهی هیچگونه دفاعی نشد بلکه آن‌ها بدون دلیل موجهی از مسئولیت‌های خود برکنار شدند؛ به طور نمونه می‌توان به متهم کردن دولت دهم به استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین در شرایطی که واردات این سوخت با تحریم مواجهه بود اشاره کرد؛ در واقع با این رویکردی سیاسی و اقتصادی، برخی دولتی‌ها درصدد عقده گشایی از دولت نهم و دهم برآمدند و زیرکانه زمینه را برای ورود دلالان واردات بنزین به کشور گشودند.

نسبت دادن تولید بنزین یورو4 از پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به مدیران نفتی دولت تدبیر و امید نمونه دیگر این نادیده گرفتن است؛ این در حالیست که طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه شازند از سال 1385 به‌ ارزش شش‌میلیارد یورو آغاز و در بهمن ماه 1391 با راه‌اندازی واحد بسیار پیچیده بنزین سازی RFCC  و واحدهای پایین‌دستی آن تکمیل و امکان تولید روزانه 16میلیون لیتر بنزین یورو4 فراهم شد.

البته این واحد پالایشی در دو سال گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح  دچار حوادث متعددی شد به طوری که علاوه بر تحمیل خسارت‌های مالی، تعدادی ازکارکنان آن جان خود را از دست دادند؛ همین امر نیز برکناری مدیر عامل پالایشگاه شازند را در پی داشت.

***

رئیس مهندسی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پالایش و پخش در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که امروزه در کشورهای صنعتی دنیا برای اجرای یک پروژه ارتقای استاندارد به حداقل چهار سال زمان نیاز است، می‌گوید: همکاران ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با وجود تحریمها و نبود منابع مالی کافی توانسته اند چندین پروژه را به صورت همزمان در کمتر از دو سال اجرا کنند.

البته مؤمنی باز هم اشاره نمی‌کند که کدام طرح ارتقاء کیفیت واحدهای پالایشی در دو سال گذشته تکمیل شده است؛ هم اکنون چهار طرح ارتقاء کیفیت پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، بندرعباس و لاوان که از دولت دهم شروع شده است بعد از گذشت بیش از دو سال به اتمام نرسیده‌اند. همچنین ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز که قرار بود تا پایان امسال با تکمیل فاز اول آن روزانه 12 میلیون لیتر به تولید بنزین یورو4 کشور بیافزاید به سال 1395 موکول شده است.

ارسال نظرات