مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزی استان، از لزوم پيششگيری از آفتاب سوختگی زمستانه ،خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۸۴۶۹
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال وبختیاری؛ شيرانی اظهار کرد: آفتاب سوختگی زمستانه درختان ميوه يكی از عارضه‌های معمول و خطرناك باغات است كه باعث ترك پوست يا تركيدگی و ايجاد شكاف در تنه و شاخه‌های بزرگ درختان ميوه می‌شود و اين سوختگی در نتيجه سوزش آفتاب در تابستان نبوده بلكه اين نوع خسارت معمولاً در زمستان و در طرف جنوب غربی تنه و شاخه‎ها به وجود می‌آيد.

وی تصرح کرد: بعد از ظهر روزهای گرم زمستان زاويه تابش نور خورشيد عمود بر تنه درخت می‌تابد كه باعث بالا رفتن درجه حرارت تا 30 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود در صورتيكه در طرف مقابل تنه درخت حرارت پوست زير صفر می‌ماند.

مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزی استان، با اشاره به اينكه، ايجاد شكاف، ترك و زخم در نواحی پوست تنه، طوقه و شاخه‌های بزرگ شرايط را برای آفات و بيماری‌های گياهی از جمله شانكرها، پوسيدگی قارچی و باكتريايی مهيا می‎كند افزود: با غروب آفتاب در فاصله بسيار كوتاهی در اثر تشعشع درجه حرارت قسمت گرم تنه نيز به سرعت پايين آمده و بافت زير پوست دچار يخ زدگی می‌شود.

شيرانی خاطرنشان کرد: اين اختلاف فاحش درجه حرارت شبانه‌روزی باعث تركيدگی پوست و تنه درختان می‎شود.

وی، بيان كرد: البته بعضی از عمليات زراعی در باغ مانند دادن كود اَزُته در اواخر تابستان يا اوايل پاييز موجب تعويق انداختن مقاومت درختان شده كه اين نيز سبب افزايش حساسيت درختان به تركيدگی می‌شود. مديرحفظ نباتات سازمان جهادكشاورزی استان، باغداران استان جهت جلوگيری از آفتاب سوختگی به خصوص بعد از بارش برف لازم است كه طوقه و شاخه‌های بزرگ را بسته به نوع و سن درخت پوشش دهند.

شیرانی افزود: پوشش درخت با مواد يا وسايل مختلف از جمله فوم‌های سفيد رنگ محافظ لوله و يا ورقه‌های كاغذی آلومينيومی و يا مقواهای ضد آفتاب يا رنگ آميزی تنه درختان با رنگ سفيد پلاستيكی اقدام نمايند.

وی اظهار کرد: برای مقابله با آفتاب سوختگی و كاهش آسيب‌های ناشی از آن، با مديريت هماهنگی ترويج استان جهت برگزاری كلاس‌های آموزشی در مناطقی كه غالبيت كشت آن‌ها باغات ميوه می‌باشد هماهنگی‌های لازم انجام شده تا نكات فنی لازم به بهره برداران منتقل گردد.

مدير حفظ نباتات استان قابل ذكراست: دادن پيش‌آگاهی به مديريت‌های نه گانه شهرستان‌ها و مراكز خدمات جهت اطلاع‌رسانی به باغداران جهت اقدامات لازم و پيشگيرانه در اين خصوص از مهم‌ترين اقدامات اين مديريت بوده است.
ارسال نظرات