در همایش متولیان موقوفات استان یزد:
در همایش متولیان موقوفات استان یزد که با حضور مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد، هشت نفر از متولیان برتر موقوفات استان یزد تجلیل شدند.
کد خبر: ۸۶۱۸۵۹۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه، عصر امروز در این همایش با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه اظهار داشت: راه‌اندازی این سامانه جامع می‌تواند در امور مرتبط به وقف در سراسر کشور وحدت رویه ایجاد کند.

حجت‌‌الاسلام امرالله حسینی با بیان اینکه این سامانه با هدف ثبت موقوفات به منظور حفظ عین موقوفه، حفظ اسناد و مدارک موقوفات و ... راه‌اندازی شده است، خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین اهدافی که سازمان اوقاف از راه‌اندازی این سامانه دنبال می‌کند، عمل به نیت واقفان است.

وی بیان کرد: پس از ثبت موقوفات در این سامانه، به تدریج نیت واقفان نیز در سامانه ثبت می‌شود و به این ترتیب علاوه بر اینکه نیت واقف برای همیشه ثبت و ماندگار شده و امکان دخل و تصرف در آن نیست، فعالیت متولیان موقوفات نیز تسهیل می‌شود.

اجرای نیت واقفان اصلی‌ترین وظیفه متولیان موقوفات است

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که سازمان اوقاف در راستای احیا، حفظ و نگهداری از موقوفات همچنین فرهنگ وقف دنبال می‌کند، اجرای نیات واقفان است و این امر از اصلی‌ترین وظایف متولیان موقوفات نیز به شمار می‌رود و متولیان وقف باید خود را در این زمینه مسئول بدانند.

حسینی، عمل به نیت واقف را امانتی نزد متولی موقوفات دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه تنها یک ناظر است و امانتدار اصلی در موقوفات غیرمتصرفی، متولی وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این همایش با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه آمار موقوفات از استان‌های پیشرو در کشور است، اظهار داشت: اما متاسفانه در زمینه درآمد موقوفات در رده‌های آخر قرار گرفته‌ایم.

وجود 12 هزار موقوفه در استان یزد

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل عنوان کرد: در حال حاضر در استان یزد بیش از 12 هزار موقوفه وجود دارد اما همه موقوفات و رقبات یزد درآمدزا نیست.

وی با بیان اینکه برخی از موقوفات نظیر آب‌انبارها، مکتب‌خانه‌ها و ... کارکرد گذشته خود را از دست داده‌اند، افزود: این فضاها نیز نیازمند ساماندهی هستند و با توجه به اینکه برخی از این فضاها موقوفات غیرتصرفی است، متولیان وقف باید همکاری لازم را با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد برای ساماندهی آنها داشته باشند.

عادل تصریح کرد: متولیان وقف در استان یزد اغلب از احکام وقف به خوبی آگاهی دارند و خوشبختانه عملکرد خوبی داشته‌اند اما لازم است بر این نکته تاکید شود که وقف باید بر اساس نیت اولیه واقف صورت گیرد و زمانی که زمین، ملک و ... وقف شد، دیگر حتی مالک و واقف نیز نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

وی خاطر نشان کرد: متولیان وقف باید از احکام وقف آگاهی کامل داشته باشند و امانتداری خود را نسبت به واقفان به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

به گزارش فارس، در این مراسم علاوه بر تجلیل از هشت نفر از متولیان برتر موقوفات استان یزد، احکام و مسائل شرعی مرتبط با وقف مطرح شد.

در این همایش و کارگاه آموزشی یک‌روزه، همچنین نحوه ثبت اطلاعات موقوفه در سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات استان یزد به متولیان وقف آموزش داده شد.

منبع:فارس

ارسال نظرات