مدیر درمان تامین اجتماعی استان با بیان این‌که 80 درصد بیمه‌شدگان استان، بیمه شده تامین اجتماعی هستند مدعی است ظرفیت خدمات این بیمارستان به نسبت جمعیت بیمه‌شده محدود است.
کد خبر: ۸۶۱۸۵۹۹
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از همشهری؛ بیمارانی که به دلیل رایگان بودن خدمات ویزیت پزشکان به درمانگاه بیمارستان تامین اجتماعی شهدای کارگر یزد مراجعه می‌کنند از کیفیت نوبت‌دهی، شرایط ویزیت پزشکان و همچنین معطلی زیاد برای ویزیت شدن گلایه دارند. سیستم نوبت‌دهی درمانگاه این بیمارستان که از مراجعه حضوری به تماس تلفنی تغییر یافته است، بیماران را سردرگم می‌کند. بیمارانی که با زحمات بسیار و تما‌س‌های مکرر با سامانه تلفن گویای این درمانگاه، موفق به دریافت نوبت می‌شوند، صبح روز بعد که برای ویزیت مراجعه می‌کنند با صف انبوهی از دفترچه‌های بیمه مواجه می‌شوند که به دلیل مراجعه زودتر در نوبت اول قرار می‌گیرند. مراجعان به این درمانگاه عقیده دارند که اگر مبنای نوبت‌دهی بر اساس تماس تلفنی است که سامانه تلفن گویا اعلام می‌کند، نوبت گرفتن حضوری و قرار گرفتن دفترچه‌ها در صف ویزیت معنایی ندارد.

بی‌اثر بودن نوبت گرفتن تلفنی

یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان تامین اجتماعی یزد گفت: بی‌برنامگی و مدیریت نادرست، باعث نارضایتی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از تنها بیمارستان این سازمان بیمه‌ای در استان است.

«ناهید مرتضوی» افزود: نوبت‌دهی پزشکان درمانگاه تامین اجتماعی استان هر روز از ساعت 8 با تماس تلفنی با سامانه تلفن گویای این بیمارستان امکان‌پذیر است و بیماران باید با شنیدن لیست بلند بالای 16‌تا 17‌پزشک، پزشک مورد نظر را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: اگر نوبت‌دهی تمام نشده باشد، بیمار زمان دقیق مراجعه به درمانگاه را حتی در حد دقیقه از سامانه دریافت می‌کند اما فردای آن روز که برای ویزیت به بیمارستان مراجعه می‌شود، نه تنها هنوز پزشک در درمانگاه حاضر نشده بلکه نوبت‌ها اصلا بر اساس اعلام سامانه رعایت نمی‌شود. این شهروند یزدی گفت: اینجاست که به این حقیقت دست می‌یابید که نوبت‌گرفتن تلفنی هیچ فایده‌ای ندارد چرا که در نهایت باید نوبت‌را از پذیرش بیمارستان گرفت. وی اظهار کرد: یعنی هر کس صبح زودتر به بیمارستان مراجعه کند، در نوبت اول ویزیت پزشکان قرار می‌گیرد و حتی بسیاری از پرسنل بیمارستان که اولین نفر در بیمارستان حاضر می‌شوند، نوبت پزشکان را برای اقوام و نزدیکان خود می‌گیرند.

حضورنیافتن به موقع پزشکان

یکی دیگر از بیماران این درمانگاه هم که برای دریافت نوبت از پزشک مورد نظر خود چند روزی معطل شده است، از حضور نیافتن پزشکان و غیبت آنها به دلیل حضور در اتاق عمل انتقاد کرد. «حمید زارعی» افزود: زمانی که بیماران بر اساس نوبت‌دهی تلفنی در درمانگاه حاضر می‌شوند قطعا باید 2 تا 3 ساعت برای ویزیت معطل شوند در حالی که وضعیت جسمی ناخوشایندی دارند. وی ادامه داد: کادر درمانی این بیمارستان باید به همان اندازه که برای وقت پزشکان، ارزش قائل هستند و بیماران را برای مطابقت با برنامه پزشکان ملزم به نوبت گرفتن می‌دانند، برای وقت و شرایط بیماران هم ارزش قائل باشند. این شهروند یزدی با بیان این‌که ظرفیت ویزیت روزانه بیماران در این درمانگاه بسیار محدود است، گفت: با این شرایط بعضی از بیماران باید چند روز به بیمارستان مراجعه کنند تا از سوی پزشک ویزیت شوند.

پایین بودن کیفیت ویزیت

یکی دیگر از شهروندان یزدی هم از کیفیت ویزیت پزشکان در این درمانگاه گلایه کرد و افزود: تابلویی بزرگ در سالن درمانگاه نصب شده که از بیماران می‌خواهد برای حفظ نظم و حفظ اسرار بیمار، بیش از یک بیمار به اتاق ویزیت وارد نشود. «صادق رجبی» ادامه داد: اما بیش از 6 تا 7 انترن همراه با بیمار در اتاق ویزیت حضور می‌یابند که هم تمرکز پزشک را به هم می‌زنند و هم بیمار را در بیان وضعیت جسمی‌اش با مشکل مواجه می‌کنند.

وی گفت: این وضعیت باعث می‌شود که کیفیت ویزیت و درمان در این درمانگاه کاهش یابد به ویژه این‌که پزشکان معمولا یکی دو ساعت بعد از نوبت‌دهی در درمانگاه حاضر می‌شوند و وقت کافی برای ویزیت همه بیماران ندارند. این مراجعه‌کننده به درمانگاه تامین اجتماعی یزد با بیان این‌که قطعا یک درمانگاه و بیمارستان برای رسیدگی به بیماران بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی کافی نیست، گفت: مسئولان این سازمان بیمه‌ای باید برای ارتقای کیفیت و کمیت خدمات در استان برنامه‌ریزی کنند. این بیمار همچنین به کمبود پارکینگ در بیمارستان تامین اجتماعی شهدای کارگر اشاره کرد و افزود: اطراف این بیمارستان زمین‌های رها شده بسیاری وجود دارد که می‌تواند به پارکینگ عمومی تبدیل شود.

ویزیت بیماران بر اساس نوبت‌دهی تلفنی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان با بیان این‌که سیستم نوبت‌دهی درمانگاه تامین اجتماعی بیمارستان شهدای کارگر سالیان سال به‌شکل حضوری بوده است از تغییر شیوه نوبت‌دهی به شکل تلفنی خبر داد.

«محمدحسین توحیدی‌فر» افزود: این اقدام برای احترام به وقت و کرامت بیماران انجام گرفت، چرا که مراجعه حضوری باعث حضور زودتر از موعد بیماران در بیمارستان و به زحمت افتادن آنها شده بود. وی گفت: نوبت‌دهی تلفنی از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر هر روز و تا زمانی که تعداد ویزیت پزشکان تکمیل شود، ادامه دارد و باید پذیرفت که تعداد نوبت‌ها در برابر تقاضای بیمه‌شدگان بسیار محدود است.

این مسئول درباره نوبت‌دهی حضوری به بیماران در بیمارستان و بی‌توجهی به نوبت‌های تلفنی نیز اظهار کرد: مبنای ویزیت پزشکان نوبت تلفنی است اما کسانی که بر اساس نوبت تلفنی، زودتر در درمانگاه حضور پیدا می‌کنند در اولویت ویزیت قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که برخی از بیماران ساعت‌ها بعد از زمان اعلام شده در درمانگاه حضور می‌یابند، ادامه داد: همه بیمارانی که دارای نوبت تلفنی هستند، ویزیت خواهند شد اما نباید انتظار داشت بیمارانی که در درمانگاه حاضر شده‌اند منتظر بمانند تا نوبت قبلی آنها برای ویزیت مراجعه کند. توحیدی‌فر گفت: با توجه به محدودیت تعداد ویزیت در درمانگاه بیمارستان شهدای کارگر یزد، تنها 60 تا 70 درصد بیمه‌شدگان می‌توانند در روز مشخص از سوی پزشک مشخص ویزیت شوند. وی تاکید کرد: اگر سیستم نوبت‌دهی به هر شکلی تغییر کند، ظرفیت‌های بیمارستان افزایش نخواهد یافت و این مشکلات همواره وجود خواهد داشت از این رو بهتر است که برخی از بیمه‌شدگان از خدمات سایر بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی استفاده کنند. این مسئول با اشاره به ارائه 35 تا 40 درصد خدمات درمانی درمانگاه بیمارستان شهدای کارگر یزد به بیماران غیربومی افزود: خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در استان کامل است اما ظرفیت آن محدود است.

اولویت بیماران اورژانسی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان درباره حضور به‌موقع پزشکان برای ویزیت بیمارانی که به درمانگاه مراجعه می‌کنند نیز گفت: بیمارستان همواره پزشکان را به حضور به موقع در درمانگاه توصیه می‌کند.

وی ادامه داد: ضرورت رسیدگی به بیماران اورژانسی در مواقعی پزشک را به حضور در اتاق عمل یا بخش اورژانس ملزم می‌کند که در این شرایط رسیدگی به بیمار اورژانسی در اولویت قرار دارد. وی اظهار کرد: بیشتر متخصصان درمانگاه ساعت10 در درمانگاه حضور دارند و بیماران دارای نوبت را ویزیت می‌کنند اما برخی از تاخیرها قابل قبول است. توحیدی‌فر درباره حضور انترن در زمان ویزیت بیماران در درمانگاه نیز گفت: بیمارستان شهدای کارگر از بیمارستان‌های آموزشی است و انترن‌ها به عنوان پزشکان آینده باید تجربیات لازم را برای درمان بیماران کسب کنند. وی درباره تامین پارکینگ مورد نیاز بیمارستان نیز گفت: همه شهروندان می‌توانند بیماران خود را تا ورودی اورژانس منتقل کرده و سپس خودروی خود را در خارج از بیمارستان پارک کنند. وی اظهار کرد: متاسفانه همه مراجعان علاقه‌مند به پارک در محوطه اورژانس هستند در حالی که ظرفیت پارکینگ اورژانس 50 دستگاه خودرو بیشتر نیست و با این اوصاف اگر همه بیمارستان هم به پارکینگ تبدیل شود، باز هم جا کم خواهد آمد.

حضور روزانه 12 متخصص در درمانگاه

رئیس بیمارستان شهدای کارگر یزد هم گفت: نوبت‌دهی برای ویزیت بیماران درمانگاه بیمارستان شهدای کارگر از ساعت 8 تا 12 روز قبل از ویزیت انجام می‌شود. «حسین حاجی‌صادقی‌زاده» افزود: 12 پزشک متخصص از ساعت 8 تا 12 هر روز به ویزیت بیماران اقدام می‌کنند و در برخی از تخصص‌ها هم 2 پزشک به صورت هم‌زمان در درمانگاه حضور می‌یابند. وی گفت: هر پزشک روزانه بین 25 تا 30 بیمار را ویزیت می‌کند اما ظرفیت ویزیت تا 35 نفر هم دیده می‌شود تا بیمارانی که از بخش‌ اورژانس به درمانگاه ارجاع می‌شوند نیز ویزیت شوند. این مسئول درباره زمان حضور پزشکان برای ویزیت بیماران درمانگاه نیز اظهار کرد: پزشکان ممکن است در زمان حضور در بیمارستان به اتاق عمل و یا اورژانس فراخوانده شوند از این رو ممکن است دیرتر برای ویزیت بیماران درمانگاه اقدام کنند.

استقبال مردم و ناکافی بودن امکانات

مدیر درمان تامین اجتماعی یزد با بیان این‌که 80 درصد بیمه‌شدگان استان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند، تاکید کرد: این افراد مانند سایر شهروندان کشورمان می‌توانند از خدمات درمانی دولتی و خصوصی نیز بهره‌ بگیرند. «محمدحسین توحیدی‌فر» ادامه داد: کمتر از 10 درصد از تخت‌های بیمارستانی استان یعنی 256تخت از 2900 تخت بیمارستانی استان متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. وی افزود: به این ترتیب می‌توان گفت همه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان امکان استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی را در استان ندارند. این مسئول اظهار کرد: اما شرایط اقتصادی بیمه‌شدگان به گونه‌ای است که با توجه به رایگان بودن خدمات درمانی در بیمارستان تامین اجتماعی شهدای کارگر استان، متقاضی دریافت خدمات از این مرکز هستند.

ارسال نظرات