بررسی وضعیت کرسی‌های آزاد اندیشی از دیدگاه دانشجویان؛

وقتی شبکه‌های اجتماعی بر کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها سوار می‌شود!

کرسی‌های آزاداندیشی یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل است که تا کنون آن طور که باید برگزار نشده است.
کد خبر: ۸۶۱۸۶۳۸
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کرسی های آزاداندیشی یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل است که تا کنون آن طور که باید برگزار نشده است و یا مقطعی و در یک زمانی خاص و شاید آن هم نه به شکل کرسی بلکه جلسه پرسش و پاسخ با حضور یک کارشناس و با موضوعی سیاسی و فرهنگی برگزار شده است.

 

در این بین مسئولان دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مسئولان فرهنگی که باید تشکل ها را در این راه نه تنها همراهی بلکه تشویق به برگزاری کنند، به دلائل گوناگون از جمله حواشی احتمالی کرسی و غیره خیلی دغدغه برگزار ندارند و شاید با برگزاری مخالفت هم نکنند اما حمایت هم نمی کنند تا این کرسی ها در دانشگاهها پر رنگ برگزار نشود.

 

خراسان جنوبی با بیش از 50 هزار دانشجو که بیشتر آنها در مرکز استان در چهار دانشگاه بزرگ تحصیل می‌کنند در ترم جاری آمار قابل قبولی در برگزاری کرسی ها نداشتند که در این گزارش سعی کردیم دلائل عدم برگزاری را از دیدگاه دانشجویان و فعالان دانشجویی بررسی کنیم.

 

ابوالفضل خیابانی، فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه متاسفانه وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه بیرجند با این که پیش رو در برگزاری کرسی در استان است اصلا مناسب نیست، گفت: البته این مشکل تمام دانشگاه‌ها است یعنی اصلا کرسی های با موضوع کارشناسی شده و مناسب برگزار نمی کنند.

 

فضای مجازی آسیبی بر سر راه کرسی‌های آزاداندیشی

 

وی با اشاره به اینکه استقبال دانشجویان نیز به همین دلایل از کرسی ها مناسب نبوده است، گفت: مسائلی همچون حضور در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای دانشجویان مهم تر از شرکت در کرسی‌های بی هدف و تکراری توسط تشکل‌ها است و این خطرناک است.

 

این دانشجوی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در ترم جاری حدود چهار کرسی آزاداندیشی توسط تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه بیرجند برگزار شده است، گفت: کیفیت کرسی‌های آزاد اندیشی باید افزایش پیدا کند.

 

خیابانی افزود: مهمترین مشکلات بر سر راه برگزاری کرسی ها عدم خلاقیت در برگزاری کرسی ها توسط تشکل ها، موضوعات کارشناسی نشده و گاها تکراری، عدم توجه به نیاز دانشجو و دانشگاه، عدم حضور همه تفکرهای دانشجویی با توجه به این که مدعی آزادی بیان می باشند و به دنبال تریبون هستند، عدم انجام بحث به طور علمی به طوری که کرسی های دانشجویی یا توهین است و یا تمسخر و عدم توجه مسئولان به موضوع مهم کرسی ها در دانشگاهست.

 

وی با اشاره به اینکه فضای دانشگاه تا حدودی منفعل است؛ اما تشنگی فهمیدن حقیقت در دانشجوها احساس می‌شود، گفت: با اسیب شناسی و رفع مشکلات کرسی ها بهتر برگزار می شوند ضمنا با دعوت اساتید می توان بحث را علمی تر دنبال کرد.

 

تشکل‌ها هم در برگزاری کرسی‌ها کوتاهی کردند

 

بذرگری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه این ترم متاسفانه دانشگاه صنعتی بیرجند در بحث کرسی های آزاداندیشی کوتاهی کرد و برنامه های زیادی نداشت، گفت: به عبارتی می توان گفت بیشتر کوتاهی کردن تشکل ها در این زمینه باعث کمرنگ شدن کرسی ها شد.

 

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند در کرسی ها چشمشان بیشتر به شخصیت و موضوع است و قاعدتا وقتی موضوع خوبی برای کرسی باشد همه جانبه حضور دارند و در جاهایی نیز کوتاهی می‌کنند، گفت: از ابتدای امسال شاهد برگزاری سه کرسی با موضوعات حادثه منا و اقتصاد مقاومتی و غیره در این دانشگاه بودیم.

 

این فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه در بعضی مواقع دیده شده که خود دانشگاه بزرگترین مانع بوده و اجازه برگزاری کرسی را نداده است، گفت: عده ای با این درگیری هایی که در کرسی ها ایجاد می کنند به دنبال کم کردن آنها از نظر برگزاری و از نظر حضور دانشجویان هستند.

 

بذرگری با بیان اینکه متاسفانه آن طورکه باید کرسی ها در دانشگاه ها مورد اهمیت واقع نمی شوند و متاسفانه عده ای به دنبال سنگ اندازی و به حاشیه بردن کرسی ها هستند، گفت: همکاری بهتر تشکل ها، ارتباط خوبشان با نهاد رهبری و استفاده از ظرفیت های موجود در دانشگاه از راهکارهای بهتر برگزاری کرسی ها دانست.

 

جهانگرد، فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه وضعیت خوبی در برگزاری کرسی ها وجود ندارد، گفت: در این ترم کرسی آزاداندیشی نداشتیم و وقتی کرسی نبوده استقبال دانشجویان هم مشخص نمی شود؛ اما با توجه به کرسی هایی که در ترم‌های قبل برگزار شده، اگر کرسی ها مرتب برگزار شود، استقبال خوب است


ارسال نظرات