خبرهای داغ:
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین:
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین اظهار کرد: بيش از 5200 مرگ مير به علت بيماري قلب و عروق بوده است كه اين ميزان 38 تا 40 درصد مرگ و مير ساليانه در استان مي باشد،بعد سرطان ها كه 12 درصد علت مرگ و مير هستند.
کد خبر: ۸۶۱۸۷۵۲
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، دكتراسكويي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین در نشست خبري که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزارشد، بیان کرد: با تغيير در شيوه زندگي مردم بايد مشكلات را بررسي كنيم و  بدانيم بيشترين مشكلات در چه حوزه هايي است.

وی با اشاره به عمده‌ترین علت مرگ و میر در استان قزوین افزود: انواع بيماري ها در استان به ترتيب داراي مراحل مختلف هستند ازجمله بيش از 5200 مرگ مير به علت بيماري قلب و عروق بوده است كه اين ميزان 38 تا 40 درصد مرگ و مير ساليانه در استان مي باشد،بعد سرطان ها كه 12 درصد علت مرگ و مير هستند.

اسکویی اضافه کرد: سانحه حوادث 8 درصد كه جمعا 60 در صد مرگ و مير را شامل مي شوند كه اگر به درستي كار شود جلوي حوادث بزرگ را خواهيم گرفت.

ارتباط سرطان ها با تغذيه نامناسب 30 در صد است

وی در ادامه مباحث غذا و دارو بیان کرد: تغذيه نقش بسيار مهمي در سلامتي افراد و جامعه دارد و بيماري ها و مشكلاتي مانند ديابت ،چاقي، ارتباط مستقيم دارند و امار ها نشان مي دهد 70 درصد سرطان ها ارتباط با  شيوه زندگي مردم دارد، ارتباط سرطان ها با تغذيه نامناسب 30 در صد است اگر ما بتوانيم از تغذيه به درستي استفاده كنيم جلوي دو عامل مرگ و مير را گرفته ايم،

این مسئول خاطرنشان کرد: بحث ذائقه افراد ارثي نيست بلكه اكتسابي است و قابل تغيير به عنوان مثال در جنوب غذا هاي تند مصرف مي كنند، يكي از برنامه هاي ما ترويج كاهش مصرف قند و چربي و نمك است زيرا قند درشرايط عادي  انرژي بدن راتامين مي كند  اگر بيشتر از حد نياز باشد يك سري اختلال  در بدن ايجاد مي كند و تبديل به انرژي مي شود.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین اظهار کرد: طبق اخرين بررسي ها ميزان مصرف كالري در بدن طبق استاندارد 2500 براي بزرگسالان است اما در استان ما ميانگين 2700 كالري است يعني 200 كالري مصرف اضافي دارند كه عوارض خاص خود را دارد.

اسکویی متذکر شد: ،قند و شكر،آبميوه هاي صنعتي،شيركاكائو،بستني،شيري جات، كيك و شكلات ها  با عارضه چاقي در بدن بروز و ظهور مي كنند كه در استان ما آمار بالايي دارد و ارتباط زيادي بين بيماري هاي قلبي عروقي و چربي هاي دور شكمي دارد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین گفت: دومين مورد تغذيه كه بايد مداخله جدي داشته باشيم ميزان مصرف نمك است كه از طريق سديم وارد بدن ما مي شود.

وی تصریح کرد: افزايش نمك بيش از حد استاندارد در بدن  كمترين مشكلي كه در بدن ايجاد مي كند افزايش فشار خون  و بيماري هاي قلبي و عروقي است، در استان ما 14 درصد بالاي سي سال داراي فشار خون هستند و بايد نمك غذا را كنترل كنند و غذا را با نمك خودش بپزند و حداقل  نمك بايد 5 گرم در روز كاهش يابد.

این مسئول یادآورشد: از مشكلات ديگر مصرف نمك  باز جذب آن  در استخوانها است كه نمك تشديدش مي كند و يا مواد غذايي ديگر بسته بندي مانند رب،سوسيس،كالباس، كه براي ماندگاري بيشتر نمك ان را زياد مي كنند، نمك رب دو درصد است و صنايع غذايي آن را يك درصد كاهش دهند، كسي كه فشار خون دارد بايد پنير بدون نمك مصرف كند،در استان ما پنير كوزه اي و در باز و بسته داراي نمك است و در شرايط عادي بايد نمك را از سر سفره برداريد.

غذا هاي سرخ شده مي توانند براي را ديكالهاي آزاد كه سرطانزا هستند محرك باشند

اسكويي افزود: بررسي ها نشان مي دهددرصد بالايي در استان از روغن جامد استفاده مي كنند،روغن داراي دو ماده اسيد هاي چرب اشباع شده و اسيد چرب اشباع نشده هستند كه داراي بيست  تا بيست و پنج است كه در نهايت باعث بيماري هاي قلبي عروقي و ديابت و چاقي مي شود.

وی اذعان کرد: استفاده از روغن زیاد در صد بالايي از بيماري ها را سبب مي شود بايد مصرف را به حداقل برسانند و از روغن هاي غير اشباع استفاده كنند و ترانس چرب هر چه قدر كمتر باشد بهتر است در كنار همه اينها كه زمينه ساز بيماري هاي قلبي عروقي هستند حداقل دوبار در هفته از ماهي استفاده كنند  روغن هاي سرخ كردني و غذا هاي سرخ شده مي توانند براي را ديكالهاي ازاد كه سرطانزا هستند محرك باشند و سعي شود از سرخ كردن غذا ها پرهيز شود.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین تشریح کرد: بهترين روغن، روغن زيتون است كه داراي امگا3 مي باشد كه نبايد در حرارت بالا باشد و همچنین باید مصرف روغن را به حداقل برسانيم  و از مصرف روغن حيواني خودداري كنيم.

1002/پ30/ب

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها